Forbes Israel Logo

אשת השנה ברפואה: רוני סצ'י-פאינרו

ההצלחה של פרופ׳ רונית סצ׳י־פאינרו היא הצלחתם של רבים אחרים, או אולי יש לומר הצלתם. מה לא אמרו עליה ועל הטכנולוגיה הרפואית החדשה שהיא מפתחת? "טיל מונחה ננו־גנטי״ לאיתור וחיסול גרורות סרטניות, תרופה "להרעבת״ הגרורה הסרטנית ולדלדולה, ״מונית״ להובלת תרופות לגרורות הסרטניות, ״מטוס חמקן״ שמערים על התא הסרטני.

הכל נכון. בפועל, התרופה כבר הצליחה להקטין גידולים עד לגודל "רדום״ או להעלמתם כליל.
פרופ׳ סצ׳י־פאינרו מפתחת טכנולוגיה רפואית למלחמה בסרטן, ועל ההישגים עד כה היא זכתה בהכרה ובשורה של מלגות ופרסים, בהם מלגת רוטשילד ופולברייט. היא פרסמה כ־40 מאמרים מדעיים בכתבי העת המובילים, ורשמה 16 פטנטים. היא מנהלת את מחקרה עם צוות של 15 חוקרים במעבדה לחקר הסרטן ואנגיוגנזה באוניברסיטת תל אביב.

צילום: יונתן בלום

טכנולוגיה אחת שהם מפתחים היא נשא פולימרי, שמוביל חומרים שמחסלים תאים סרטניים בגרורות הסרטניות בעצמות, מבלי לפגוע בתאים הבריאים שסביבם. טכנולוגיה שנייה היא חיישן מיקרוסקופי המוזרק לגוף ומאפשר לאתר במדויק את מקומם של התאים הסרטניים. ההישגים האלה, שכונו "פורצי דרך״, נמדדו עד כה בניסויים על עכברים. כעת מטפלת חברת רמות, החברה למסחור הפיתוחים של אוניברסיטת תל אביב, בהעברת המשך הפיתוח והניסויים הקליניים בבני אדם לאחת מחברות התרופות הגדולות.

הצוות של פרופ׳ סצ׳י־פאינרו, שגדל ומתרחב כל העת, כבר עובד על השלבים הבאים בפיתוח הטכנולוגיה. ואם תירשם הצלחה גם בשלב הניסויים על בני אדם, מי יודע? אולי סצ׳י־פאינרו עוד תכונה יום אחד בדפי היסטוריה "ממציאת התרופה לסרטן״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.