Forbes Israel Logo

בונז'ור עולם: האם הצרפתית עומדת להדיח את האנגלית כשפה הבינלאומית המובילה?

במשך מאות שנים, השפה הצרפתית הייתה שפתה הרשמית של האומנות, של המחקר האקדמי, הדיפלומטיה והתרבות. אריסטוקרטים ברחבי העולם נהגו ללמוד צרפתית מגיל צעיר, וברוסיה עשירי החברה אף נהגו לשוחח בינם לבין עצמם בצרפתית, כפי שתיעד טולסטוי בספריו אודות מעמד האצולה בימים ההם. אם אדם רצה להיחשב "מלומד" – הוא היה חייב לשלוט בשפה הצרפתית.

כיום, כמובן, המצב שונה בתכלית. השפה הצרפתית ירדה מגדולתה בזירה העולמית, ואילו השפה האנגלית הלכה ותפסה את כס המלכות. אך למרות זאת, הצרפתית נותרה אחת השפות הרשמיות המקובלות בכמה מהמוסדות החשובים בעולם, לרבות מטה האו"ם, האיחוד האירופאי ואפילו הוועד האולימפי הבינ"ל. הצרפתית הפכה מאחת השפות המועילות בעולם, לשפה אשר מזוהה בעיקר עם יומרה אירופאית עתיקה.

מעטים יחלקו על כך שמדובר בשפה יפיפיה, אך מעטים עוד יותר יטענו כי מדובר בשפה שימושית במיוחד בימים אלו – שלא להזכיר את העתיד לבוא. לאחרונה הופץ מאמר ברשת האינטרנט אשר צבר תאוצה והפך לוויראלי במהירות, בו תקף מחבר המאמר, ג'ון מקהורטר, את תוכנית החינוך הדו לשונית של העיר ניו יורק (אשר כוללת לימוד צרפתית), וקרא לגולשים "להפסיק להעמיד פנים שמדובר בשפה חשובה באיזשהו אופן".

בדרך לרנסנס? | צילום: shutterstock

אבל יש רק בעיה אחת: המספרים לא מסתדרים עם ההנחה הרווחת. בעצם, מחקרים שונים צופים תחייה מחדש של השפה, ויש אף חוקרים אשר מעריכים כי הצרפתית תחזור להיות אחת השפות החשובות – והמועילות – בכדור הארץ.  

הסיבה לטענות האלו היא תפוצת השפה מחוץ לצרפת. צרפתית מדוברת במדינות רבות ברחבי העולם, זכר לימי הקולוניאליזם הצרפתי – אבל בניגוד לשפות אחרות אשר נהוגות ברחבי העולם כמו פורטוגזית ואפילו אנגלית, הצרפתית נהוגה במדינות אשר צפויות להמשיך ולגדול בשנים הקרובות (במיוחד ביבשת אפריקה) – ובאופן דרסטי. אחת ההערכות העדכניות ביותר היא כי עד שנת 2050 לא פחות מ-750 מיליון בני אדם ברחבי העולם ידברו צרפתית. מחקר אחר טוען כי עד שנה זו הצרפתית תעקוף את האנגלית ואפילו את המנדרינית (לה צופים ירידה ניכרת) – ותהפוך להיות השפה המדוברת ביותר בעולם.

אך לא רק כמות האנשים אשר ידברו צרפתית צפויה לעלות בהתמדה, אלא גם חשיבותן של המדינות בהן נהוגה השפה. מדינות אפריקה, אשר ברבות מהן נהוגה הצרפתית כשפה הרשמית, צפויות להפוך לכוח כלכלי משמעותי בשנים הקרובות, ועסקים רבים כבר החלו לפנות לכיוון היבשת השחורה במקום לשוק האירופאי / אמריקאי.

השורה התחתונה היא כי צרפתית צפויה להפוך, לכל הפחות, לאחת השפות החשובות והמועילות בעולם בעתיד הקרוב. אין ספק כי האנגלית תישאר בסביבה, וגם את המנדרינית לא כדאי להספיד (על אף הקושי הרב בלמידתה עבור אזרחי המערב). אך אם אתם חפצים ללמוד שפה חדשה בימים אלה, ובמיוחד אם אתם מתכוונים ליצור קשרי מסחר ועבודה מעבר לים בעתיד- קחו גם את הצרפתית בחשבון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.