Forbes Israel Logo

ביום אחד: הבנק שחשוד בסחר עם איראן איבד 15 מיליארד דולר

מניות הבנק הבריטי סטנדרד צ'רטרד קורסות ב-20% היום, אחרי שרגולטור הבנקים בניו יורק איים לקחת מן הבנק את רשיון הבנקאות שלו, וטען כי הבנק הבריטי הסתיר העברות של 250 מיליארד דולר הקשורות לאיראן. למעשה, קריסת המניות הביאה למחיקה של 15 מיליארד דולר בשווי הבנק ביום אחד בלבד.

המחלקה לעניינים כלכליים בניו יורק אמרה אתמול כי כי הבנק יזם מזימה עם הממשלה האיראנית והסתיר מרשויות אכיפת החוק 60 אלף העברות סודיות שייצרו לו עמלות של מאות מיליוני דולרים במשך 10 השנים האחרונות. הבנק הבריטי, לו קרא הרגולטור "מוסד סורר", חשף גם את מערכת הבנקאות האמריקאית לטרוריסטים, סוחרי סמים ומדינות מושחתות, אמרו ברשות.

המהלך הרגולטורי הוא מכה קשה לסטנדרד, אשר היה אחד הבנקים שספגו את הפגיעה הקלה ביותר במהלך המשבר הכלכלי, הודות להתמקדות שלו באסיה ובשווקים המתפתחים וגישת השקעות שמרנית במיוחד. 

אחד מ-40 המשקיעים בבנק הבריטי אמר כי הוא לא צופה שהבעיה וצניחת המניות תימשך זמן רב, בהתחשב בהגנות הרבות של הבנק, אולם הוסיף: "בהתחשב בכך שהמניות לא ממש זולות, ייתכן שהן יישארו בערך נמוך למשך זמן מה, ודאי עכשיו, כשהשם של הבנק ספג מכה קשה". הבנק עצמו אמר כי הוא "לא מאמין שההנחיה שהוצאה על ידי הרגולטור מציגה תמונה מלאה ומדויקת של העובדות".

אובדן רישיון בנקאות בניו יורק יהיה מכה הרסנית לבנק זר, ומעשית יחתוך גישה ישירה לשוק הבנקאות האמריקאי. לפי הרגולטור הניו יורקי, סטנדרד מעבד 190 מיליארד דולר בכל יום עבור לקוחות בינלאומיים.

מכה הרסנית לבנק. סטנדרד צ'רטרד | צילום: רויטרס

בהצצה נדירה לתוך הבנק, חשף הרגולטור הניו יורקי את האופן שבו בכירים בבנק התדיינו ביניהם לגבי המשך המגעים מול איראן. באוקטובר 2006, מנהל בכיר לעסקים של הבנק באמריקה הזהיר ב"הודעת פאניקה", כי שיתוף הפעולה עם איראן עלול להיות "מכה קטסטרופית ליוקרה של הבנק", ולגרור אחריות פלילית". בכיר בלונדון השיב לו: "אמריקאיםמז–נים, מי אתם שתגידו לנו, שאר העולם, שאנחנו לא יכולים לבצע עסקות עם האיראנים".

סטנדרד הוא הבנק הבריטי השלישי שמסומן על ידי רשויות החוק האמריקאיות הקיץ. ברקליס כבר שילם 453 מיליון דולר כדי ליישב תביעות בארה"ב ובבריטניה על תיאום הריביות. חודש לאחר מכן, שיחרר הסנאט הודעה שביקרה את מאמצי HSBC לעקוב אחר העברות חשודות, כולל של קרטל סמים מקסיקני.

סטנדרד צ'רטרד הודיע כי סיפק לרשויות הדגמה לכך ש"פעל, והצליח, לעמוד בסטנדרטים של הרגולטור האמריקאי". לדברי הבנק, הסך הכולל של העברות שהיו קשורות לאיראן ולא עמדו בתקנות הגיע לפחות מ-14 מיליון דולר. "על כן, הקבוצה הופתעה לקבל את ההודעה, בהתחשב בכך שהדיונים עם הסוכנויות עדיין נמשכו", נכתב בהודעת הבנק. "אנו מתכוונים לדון בעניינים הללו עם הרגולטור".

סטנדרד הוא הבנק השישי מאז 2008 שהואשם בסחר עם מדינות הנמצאות תחת סנקציות כמו איראן, בחקירה שהובלה על ידי רשויות האכיפה הפדרליות ואלה של ניו יורק. ארבעה בנקים – ברקליס, לוידס, קרדיט סוויס ו-ING – הסכימו להיקנס בסכומים שמסתכמים ב-1.8 מיליארד דולר. HSBC נמצא כרגע תחת חקירה של הרשויות.

הרגולטור הניו יורקי הורה לבנק להסביר מדוע הוא לא צריך לאבד את הרישיון שלו, ולהביא יועת חיצוני שיעקוב אחר תעבורת הכספים בבנק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן