Forbes Israel Logo

בין גוגל לסוכנויות ריגול: על אילו מקומות עבודה חולמים בני הדור הצעיר כיום?

"מה אתם רוצים להיות כשתהיו גדולים?". את השאלה הזו סביר להניח כי נשאלתם גם אתם אי אלו פעמים במהלך התבגרותכם. התשובות, אני מניחה, משתנות עם הגיל: הילדים הקטנים רוצים להיות כבאים או אסטרונאוטים, הגדולים יותר כבר קוראים את המפה ומבינים שהמקום הטוב ביותר להיות בו בשנים הקרובות הוא בחזית המהפכה – בחברות הטכנולוגיות הגדולות בעולם. עם השנים מצטרפים גם שיקולים דוגמת השכר הצפוי, שעות העבודה והתנאים הסוציאליים למערכת השיקולים שאנו מפעילים באשר למקום העבודה המועדף עלינו, עד שלאחר התיכון (ובישראל – לאחר הצבא) אנו כבר אמורים, פחות או יותר, לבחור בכיוון מסוים.

לכן, מסקרן במיוחד לבחון מהן "משרות החלומות "של תלמידי בתי הספר התיכוניים כיום. תלמידים אשר מתחילים כבר כיום להניח את יסודות הקריירה שלהם וחושבים ברצינות על זהות מקומות העבודה אליהם הם שואפים. בני הדור הצעיר, אשר כבר בעתיד הקרוב יצאו לשוק העבודה ויתחילו להתקדם במעלה הדרך – בשאיפה להגיע, בסופו של דבר, לאותן חברות בהן הם שואפים להתברג.

האסטרונאוטים out, מרגלים – in | צילום: thinkstockphotos

אותה סקרנות היא שעומדת גם בבסיס דו"ח מיוחד של הארגון הלאומי בארה"ב לחקר מגמות בקרב בתי הספר התיכוניים, אשר התבסס על סקר ענק שכלל לא פחות מ-18,000 משיבים ממדינות שונות ברחבי העולם. התלמידים אשר נבחרו לענות על השאלון הם תלמידים בעלי ממוצע ציונים גבוה בלבד, אשר הומלצו על ידי מורים בבית ספרם כתלמידים מובילים שרשמו הישגים נאים בלימודים ובעלי אחריות חברתית. אותם 18,000 תלמידים התבקשו על ידי עורכי הסקר לדרג את מקומות העבודה המועדפים עליהם בסדר יורד, ולאחר ששכללו את התשובות הצביעו על כמעט 200 מקומות עבודה נבחרים, אשר נבחרו על ידי בני הדור הצעיר כ"מקומות העבודה החלומיים" של השנים הקרובות.

גוגל החליפה את האסטרונאוטים

את המקום הראשון של הדירוג תפסה, באופן לא מאוד מפתיע, חברת גוגל. ענקית החיפוש האמריקאית היא כבר מזמן לא רק "מנוע החיפוש הגדול והחשוב בעולם". החברה הפכה לנציגה המוכרת בעולם של המהפכה הטכנולוגית ונחשבת למי שעומדת מאחורי הפיתוחים המסקרנים והמבטיחים ביותר בעולם בשנים הקרובות. כזהו פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, פרויקט ה"גוגל גלאס" או "פרויקט הבלונים" במסגרתו מתכוונים אנשי החברה לספק אינטרנט לעולם כולו באמצעות בלונים פורחים מיוחדים אשר יקיפו את כדור הארץ. התדמית של גוגל גם נהנית ממעטה כבד של מסתוריות תחת מעבדות "גוגל X" המפורסמות, ולכך תוסיפו את תנאי ההעסקה המפנקים, את המשכורות הגבוהות ואת המשרדים המעוצבים, אשר הפכו לשם דבר בעולם כולו, ותבינו מדוע גוגל כבשה בקלות כזו את הפסגה. לגוגל מצטרפות עוד שתי נציגות בכירות מעולם הטכנולוגיה – כשחברת "אפל" מדורגת במקום ה-4, ומיקרוסופט במקום ה-7. פייסבוק, למרבה ההפתעה, נותרה מחוץ לעשירייה הראשונה.

אחת ההפתעות הגדולות של הדירוג נמצאת במקום השני ברשימה, אשר נראה כשילוב מושלם בין ההבנה של התלמידים בכוחם של תאגידים גדולים ומובילים – לבין העובדה כי מדובר, בסופו של דבר, בילדים. אחרת קשה להסביר כיצד הגיעה חברת "וולט דיסני" למקום גבוה כל כך ברשימה. החברה נחשבת לכוח כלכלי מוביל בארה"ב, וגם לאחת החברות המוכרות והאהובות על ידי בני נוער במדינה.

מגמה נוספת אשר בולטת בדירוג היא רצונם של התלמידים לשלב בין מוסד מקצועי מוביל לבין סיוע והשפעה חברתית. הנציג הגדולה ביותר של מגמה זו הוא מרכז המחקר לטיפול בילדים "סט. ג'וד", אשר הפך לשם מוכר בארה"ב ומרכז שורה ארוכה של מחקרים, גיוס תרומות ומערכי סיוע לילדים חולים. המרכז הרפואי דורג במקום השלישי והמרשים בסקר הענק. במקום ה-6 ממוקמים בתי החולים הממשלתיים, ומרכזים נוספים לטיפול בילדים ובחולים התברגו גם הם במקומות גבוהים ברשימה.

גם ראש הממשלה חולם על גוגל? | צילום: קובי גדעון, לע"מ

לסיום, המגמה הבולטת האחרונה אשר ניתן לזהות מסקירת החברות המופיעות בעשירייה הראשונה של הדירוג משלבת גם היא, במובן מסוים, בין עולם הפנטזיה וההרפתקאות שמאפיינים ילדים לבין חשיבה בוגרת ומחושבת יותר של מבוגרים. על פי הסקר, שתיים מהחברות המופיעות ב"עשירייה הפותחת" של הדירוג הן סוכנויות מודיעין ממשלתיות בארה"ב, כשה-FBI מדורגת במקום ה-5, ואילו ה-CIA הסתפקה במקום ה-8.

אמנם אלפי התלמידים אשר השיבו על הסקר נמצאים עדיין בשנות לימודיהם, ויקחו עוד מספר שנים עד שהם אכן ישתלבו בשוק העבודה. עד אז בהחלט ייתכן כי רבים מהם ישנו את דעתם בעוד אחרים ינסו להצליח ולהגיע למשרת החלומות שלהם. רבים, כנראה, יאלצו לאפסן את החלום במגרה – ולהסתפק בעבודה אחרת אשר ימצאו. כך או אחרת, החלומות של בני הדור הצעיר מסקרנים, ומלמדים אותנו דבר או שניים על פני החברה כולה. הצעירים רוצים לסייע לסביבה, לתרום למדינה, וגם לעמוד בחזית המהפכה הטכנולוגית ולהרוויח בהתאם. בין אם הם ידבקו בחלום, יוותרו עליו או יחליפו אותו ב"משרת חלומות" חדשה – לנו נותר רק לאחל להם בהצלחה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.