Forbes Israel Logo

בכיר בבנק ה-UBS: “טראמפ והברקזיט הם מרד פוליטי בגלובליזציה”

שתי ההפתעות של 2016 הן טראמפ והברקזיט. ללא ספק, יש כאן מגמה של אליטה פוליטית שמקדמת גלובליזציה, בעוד ששכבה רחבה של אנשים מרגישים שהם נותרו מאחור. בעיניי, זהו מרד פוליטי בגלובליזציה", כך אומר מארק אנדרסן, ראש ,UBS מחלקת הקצאת נכסים בבנק ההשקעות השוויצרי בעת ביקורו החודש בארץ. "כרגע השווקים מגיבים לבחירת טראמפ באופן חיובי, אך עלינו לחכות לכניסתו ארה"ב מתאוששת בעקביות 2009 לתפקיד בינואר. מאז מהמשבר שפקד אותה, אך האלמנט היחיד שלא התרומם הוא השקעות. הגידול בתחום הזה מצביע שהאופטימיות מבוססת, ושאנשים מוכנים להעז ולהשקיע יותר".

אנדרסן מציין, כי לאור ההצלחה המפתיעה של טראמפ, יש לקחת בחשבון הפתעות פוטנציאליות נוספות. "לאור הבחירות הקרבות באירופה, השווקים חוזים שדמות כמו מרי לה־פן, למשל, תעבור לסיבוב השני בבחירות, אך לא תזכה. אלו תחזיות דומות מאוד לאלו שנגעו להצלחתו של טראמפ, כך שישנה הערכת חסר רצינית לזרמים התת־קרקעיים האלו. גורם סיכון רציני יהיה מדינה נוספת שתרצה לעזוב את האיחוד, זה כבר תסריט מדאיג", אומר אנדרסן.

יחד עם זאת, הוא מסייג את הנימה הקודרת ומדגיש, כי הפרמטרים הפוליטיים אינם קובעים באופן בלעדי את המציאות הכלכלית. "מה שהבנו במקרה של טראמפ, הוא שבניתוח של הכלכלה בפני עצמה – היא בסדר למרות הוא שבתור 2016המשחק הפוליטי. אחד הלקחים מ־ משקיע, אסור לך להביט אך ורק על הפוליטיקה ולגזור מכך את ההשפעה על הכלכלה במנותק מכל תהליך אחר. הדבר נכון גם לגבי האיחוד: היו רואי שחורות רבים, שחזו מיתון מיידי לאחר הברקזיט. הפאונד והמדדים ירדו מעט, אך התאוששו בתוך זמן קצר.

אירופה עוברת אט אט ממיתון קשה ב־2012 להתאוששות מבוססת ייצוא עקב חולשת היורו. שיעור , והצריכה הפרטית עולה. המגמה 10%האבטלה נמוך מ־ באירופה היא של צמיחה, ודרוש משהו מאוד דרמטי כדי לעצור זאת", אומר אנדרסן, אך מוסיף, כי "המציאות שנים יכולת לשים את כספך בבנק 10הקשה היא שלפני . היום המצב שונה. עליית 4%־5%ולהרוויח תשואה של האינפלציה אומרת, שאם לא תשקיע, הכסף בסופו של דבר מאבד מערכו. לפני הכל, אנחנו מעריכים את סיבולת הסיכונים של הלקוחות שלנו ובונים את תיק ההשקעות שלהם בהתאם לכך".

יותר מבוגרים, יותר מכוניות

מהי אסטרטגיית ההשקעות ל־2017?

"אם הצפי הוא לכלכלה פחות גלובלית, יהיו כלכלות קטנות שייפגעו מחוסר היכולת לייצא שירותים – למשל, שוויץ. רצוי לפזר את ההשקעות בצורה שתחשוף את הלקוח לכלכלות גלובליות יותר. החודשים הקרובים הוא תמיד 6־10למדנו שחיזוי של קשה יותר. אנחנו מנסים להתייחס למגמות שיהיו שנים הבאות", הוא אומר. 10־20דומיננטיות ב־ יהיו 2030"מגמה אחת היא הזדקנות האוכלוסייה; עד . כמובן, 0־25 פלוס מאשר גילאי 60באירופה יותר בני שיש לכך השלכות מרחיקות לכת על עולמות הביטוח והפנסיה. כוח העבודה מצטמצם משמעותית, ההוצאה על , והתחזיות 65הבריאות עולה אקספוננציאלית מעל גיל מראות שההוצאה על שירותי בריאות תוכפל ותעבור את שיעור צמיחת התמ"ג במרבית המדינות. יש לכך השלכות רציניות במקומות כמו אסיה, שם האוכלוסייה גדולה ביותר".

אנדרסן מצביע גם על תהליך העיור כמגמה שתשלוט בעתיד הקרוב, בעיקר באסיה, שם מספר הערים עם אוכלוסייה בת 10 מיליון תושבים ומעלה (מגה ערים) יכפיל עצמו עד 2030. "יש לכך נגזרות משמעותיות בתחום הרכב והתשתיות: עם כל חמש שנים שעוברות, מספר כלי הרכב בעיר כזו מכפיל עצמו. ההשקעה בתשתיות תחבורה באסיה עומדת כעת על 200 מיליארד דולר בשנה".

נושא מרכזי שלישי, לדבריו, הוא תחום אבטחת המידע ו־IT. "עד 2020 50 מיליארד מכשירים יהיו מחוברים לרשת עם עליית מושג ה־IoT (האינטרנט של הדברים). אנחנו מאוד ממוקדים בטכנולוגיות אבטחה כאלו, ולא מעט מהן נמצאות אצלכם בישראל. אנחנו מנסים להשיג יותר חשיפה לחברות שיעשו את הקפיצה הבאה בתחום.
לכל אחת מהתופעות האלו יש נגזרות רבות להשקעות, ואנחנו מנסים לבנות את תיק ההשקעות ללקוחות שלנו בהתאם".

מארק אנדרסן. הזדקנות האוכלוסייה ותהליכי עיור הן מגמות שישלטו בעתיד הקרוב | צילום: Gian Marco Castelberg

הדור הבא

כיצד UBS מוציאה את נייר התחזית השנתי שלה?
"מדובר בתהליך מסובך ומורכב מאוד, הכולל 200 אנליסטים ברחבי העולם, רובו מתנהל אונליין. אנחנו קובעים פגישות שבועיות עם הכלכלנים שלנו בכל אזור על פי תחומים (סחורות, מניות, מט"ח וכו'), שנותנים משוב על גורמי צמיחה ותחזיות שונות. לקראת סופה של כל שנה אנחנו מתמקדים באופן מיוחד בהנפקת התחזית לשנה הבאה. יש ערך רב למומחיות של הצוותים שלנו. למשל, במקרה של סין – הנתונים שמפרסמת הממשלה עשויים לסתור את מה שקורה בשטח. נוסף לכך, אנחנו שוכרים צוותים חיצוניים, שיאתגרו את הקביעות שלנו, כדי שלא נהיה יותר מדי שאננים. היכולת שלנו להפיק מהנתונים האלו תחזית שתיטיב עם הלקוחות שלנו, היא הכוח של UBS. דרושים הרבה אנשים חכמים כדי לבצע את זה".

לאן צועד עולם הייעוץ?

"ישנה כיום מגמה של ייעוץ רובוטי בבנקים. הוא גם זול יותר מהאופן המסורתי. אך מרבית הלקוחות של UBS הם מעט מבוגרים מהממוצע, ועל אף שהם מתמצאים בטכנולוגיה, הם מעדיפים ייעוץ אישי. בני דור המילניום בהחלט יותר פתוחים להשקעה ולייעוץ מקוונים. בארה"ב, UBS רכשה את חברת SigFig, שעוסקת בייעוץ מבוסס טכנולוגיה. אנחנו מגבירים את החשיפה שלנו לחברות IT ולסטארט־אפים בתחום הפינטק כדי להתקדם עם החידושים בתחום.

בבריטניה השקנו לא מזמן את UBS SmartWealth – שירות ייעוץ מקוון, מבוסס רובוטים, בניסיון למשוך לקוחות צעירים. האם היצע המוצרים שלנו ישתנה בעשור הקרוב? בהחלט, ואנו מכוונים גם לתפוס את הלקוחות הצעירים יותר. בסופו של דבר, אנחנו רוצים לשמור ולהגדיל את עושרם של הלקוחות שלנו לאורך דורות. אם לא נדע לעשות זאת, העתיד לא יאיר לנו פנים".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.