Forbes Israel Logo

בלי זיקוקים: על ההצטרפות העגומה של קרואטיה לאיחוד האירופי

700 אלף יורו. תקציב חגיגות הרגע הגדול ביותר מאז הוקמה קרואטיה לפני 22 שנים נראה היום מעט צנוע. כאשר בולגריה ורומניה הצטרפו ב-2007 לאיחוד האירופי, השמפניה זרמה ואלפי אנשים מאושרים זרמו לרחובות כדי לחגוג את רגע מפתח ביציאתן מן הקומוניזם.

הכניסה של קרואטיה לאיחוד האירופי מוצאת את המדינה, ואת האיחוד האירופי כולו, במצב קודר בהרבה. החברה ה-28 באיחוד נמצאת במהלך המיתון החמור ביותר שחוותה מאז המלחמה עבור עצמאותה. היא מצטרפת לאיחוד אשר נאבק באתגרים הפוליטיים והכלכליים הגדולים ביותר בהם נתקל מאז הקמתו, כאשר הקשרים בין החברות מתפוררים לאיטם, ומעלים מחדש סוגיות של אי שוויון, הגירה, ריבונות של מדינות ואבטלת צעירים.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

עבור קרואטים רבים, היעד כבר לא נראה זוהר כל כך. "מה יש לחגוג? עם האיחוד או בלעדיו, אני לא רוצה לדעת מה הולך לקרות לנו", אומרת סטפיקה פאלה-ולייק, אשר יצאה בשביתה בחודש שעבר אחרי שהמעסיקה מוכת החוב שלה – חברת הטקסטיל DTR – הפסיקה כבר במרץ לשלם משכורות. "אפילו באיחוד המצב לא טוב כרגע, אז איך אנחנו יכולים לצפות לשיפור כאן?". 


צילום: רויטרס

קרואטיה מצטרפת לאיחוד לאחר 4 שנים רצופות של התכווצות הכלכלה ועלייה באבטלה. דירוג האשראי שלה הורד לדרגה של "זבל", מערכות הבריאות והפנסיה הציבוריות נמצאות על סף קריסה והחובות הבלתי משולמים של חברות פרטיות וציבוריות הגיעו לכ-7 מיליארד דולר.

צעירים רבים במדינה מבקשים לעזוב אותה. בסקר שנערך לאחרונה, נמצא כי רק 7% מהקרואטים אמרו שהם רוצים לראות זיקוקין די-נור לציון האירוע. 42% אמרו שאין כלל צורך בטקס לציון האירוע. טומיסלב סאוצ'ה, ראש הוועדה הממשלתית האחראית על ארגון החגיגות, אמר שהן יראו "את כל מה שקרואטיה מביאה לאיחוד האירופי במונחים של תרבות ומורשת תרבותית", אך הוסיף: "אנחנו מכינים טקס סביר וצנוע, בהתאם למצב הכלכלי במדינה".

חששות מגירעון

במאמר שפורסם בשבוע שעבר בעיתון המקומי "דיילי נובי" תחת הכותרת "מדוע הקרואטים לא חוגגים?" נכתב כי "האירופים של היום, בייחוד בפריפריה, לה שייכת קרואטיה, מפחדים מן המחר. הם חשים נבגדים". התחושה שהכניסה לאיחוד תביא לצמיחת הכלכלה, נכתב שם, היא "אשליה אחת גדולה".

מבין מיליוני התיירים אשר פוקדים את חופיה האדריאטים של קרואטיה, מעטים נראים טרודים. אנשים לבושים בהידור שותים קפה תחת השמש, רוכשים פירות ים ומוצרים בשווקים המתפוצצים מלקוחות ונוסעים על כבישים חדשים. אך המשבר הכלכלי הגלובלי חשף את מגרעות הכלכלה אשר נוצרו במהלך חמישה עשורים בשליטת יוגוסלביה הקומוניסטית: שוק עבודה נוקשה, מוסדות ציבור בלתי יעילים ואקלים גרוע להשקעות, אשר הביורוקרטיה שולטת בו.

"קרואטיה מצטרפת לאיחוד האירופי כמדינה נטולת רפורמות ולא מוכנה, וגוש המדינות יתייחס אלינו כמי שזקוק לשינוי בדחיפות", אומר וולימיר סונייה מאכי אנליטיקה, חברת ייעוץ פיננסי מובילה בזאגרב.


צילום: רויטרס

שיעור האבטלה הגיע לאחרונה ל-21% ופוטנציאל הצמיחה של המשק נותר חלק, מה שמעלה חשש שהמדינה בת 4.4 מיליון התושבים רק תוסיף לדאגות הכלכליות בגוש היורו. אין פלא, אם כן, שמגזין "בילד" הגרמני" הכתיר את קרואטיה כ"בית הקברות החדש של כספי המסים שלנו".

הנציבות האירופית מסרה החודש לקרואטיה כי היא עלולה להיכנס לרשימת מעקב של האיחוד מיד עם כניסתה, בשל הגירעון העצום שלה, שכבר מפר את הגבולות המוסכמים באו"ם. שר האוצר הקרואטי, סלאבקו ליניץ', אמר לרויטרס כי זאגרב תצטרך להיות אחראית, והודה כי "ניסוח תקציב 2014 לא יהיה משימה פשוטה".

עייפות הגדילה

למרות שעדיין לא הצטרפה לאיחוד האירופי, במובנים רבים קרואטיה כבר דומה למדינות הדרומיות בו, אשר נמצאות במוקד של משבר החוב בגוש היורו. מה שמדאיג אפילו יותר מאשר הגירעון העצום שלה הוא היעדר התחרותיות במדינה, חוסר היכולת למשוך משקיעים זרים והתלות המוגזמת של המדינה בתיירות.

במאי האחרון אמר שגריר האיחוד האירופי בזאגרב, פול ונדורן, לממשלה המקומית, כי הזמן אוזל, וכי היא חייבת לטפל "בעול הרגולטורי הכבד, בשחיתות ובהתארכות ההליכים, בסביבה המשפטית הבלתי ודאית, במערכת המשפט הבלתי יעילה ובהחלטות הבלתי צפויות שמתקבלות על ידי בכירים במנגנון הניהולי".

הממשלה המקומית נזהרה עד כה מרפורמות גדולות, אך חברות באיחוד האירופי עשויה לכפות עליה פעולה. "כחברה, נצטרך להיצמד להליכים האירופיים וללוחות הזמנים ולוודא שהמדיניות שלנו מציאותית, יציבה ושאפתנית", אמרה קטרינה אוט, ראש המכון לכלכלה ציבורית, במסמך שפרסמה בשבוע שעבר. "כל המסמכים שלנו יעברו בדיקה על ידי המוסדות האירופיים, וכך קרואטיה תיכנס בהדרגה לתוכניות טובות יותר, תקציבים טובים יותר ומדיניות טובה יותר".

ההרחבה האחרונה של האיחוד האירופי לתוך טריטוריה קומוניסטית לשעבר במזרח הייתה ב-2004 ו-2007, כאשר כלכלת העולם הייתה במצב טוב בהרבה. אולם המשבר הכלכלי של 2009 האיץ מאז תחושה של "עייפות התרחבות" – לפיה האיחוד האירופי עשוי להגיע לגבולות הטבעיים שלו ומבקש לעצמו צרות באמצעות אימוץ מדינות יוגוסלביה לשעבר.

"האיחוד האירופי ב-2013 שונה מהותית מ-2004", אמר נציב ההתרחבות לשעבר, גוטנר ורהגן, אשר פיקח על ההתרחבות הגדולה ביותר של האיחוד, עם צירופן של 10 מדינות חדשות ב-2010, כולל סלובניה, החברה היוגוסלבית לשעבר הראשונה שהצטרפה.

"כעת המצב פחות מאוחד, העתיד נראה מאוד מעורפל וחשוב מכך, הצעירים – לרוב התומכים החזקים ביותר ברעיון האיחוד האירופי – הופכים מאוכזבים יותר ויותר", הוא אמר לרויטרס.

קבוצת פייסבוק שנקראת "צעירים, בואו נעזוב את קרואטיה" אספה כ-60 אלף חברים, שם הם חולקים טיפים ועצות על מסלולי קריירה מחוץ למדינה. 

"אני שמח שיכולתי לחפש משרות בחוץ ולהרוויח יותר כסף", אומר מרקו יאקיץ', סטודנט למדעים מזאגרב. "אך אני גם עצוב שאנחנו לא יכולים לעשות זאת בקרואטיה, משום שהכלכלה במצב רע ואין משרות, אפילו לא לנו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.