Forbes Israel Logo

בלי שהשווקים ירגישו: ההרחבה הכמותית הענקית והסודית של ממשלת סין

בשקט בשקט ובלי הודעה מוקדמת מיישם ראש ממשלת סין לי קצ'יאנג סבב חדש של הזרמת כסף לשווקים, במה שבכיר בבנק הפיתוח הסיני (הנמצא בבעלות ממשלתית) כינה "הרחבה כמותית לא רשמית". בסמגרת התוכנית, מוזרם כסף מזומן לתוך פרובינציות וערים מרכזיות באמצעות המוסדות הפיננסיים, לטובת פיתוח אדיר של התשתיות באזורים הללו.

עד כה מנהלת בייג'ין מנהלת את ההזרמה השקטה באמצעות שני בנקים הנמצאים בבעלות המדינה. הבנק לפיתוח סין יעניק הלוואות תשתית גדולות לשלוש פרובינציות – הבאי, ג'יאנגסו וקינגהאי. המחוזות הללו ישתמשו בסכום כדי לשפץ אזורים הרוסים, לבנות תשתיות ושדות תעופה, דרכים, ומסילות רכבת. בנקים נוספים והלוואות נוספות לטובת פיתוח תשתיות צפויים להצטרף לתוכנית בקרוב.

למעשה, בייג'ין כל הזמן ממריצה הכלכלה ומזרימה מזומן למטרות שונות, כאשר בו בזמן היא בונה כבישים, מממנת תאגידים מחוזיים ותומכת במגמת העיור. אך לי קצ'יאנג הבהיר כי כל עוד הכלכלה נמצאת על פסים רגועים, הוא לא יתמוך בתוכנית תמריצים כפי שהיה אצל קודמו, שהודיע בנובמבר 2008 על תוכנית להזרמת 4 טריליון יואן לשוק. "צריך לנהל את הכלכלה בצורה שמבטיחה כי שיעור הצמיחה, התעסוקה ואינדיקטורים אחרים לא ייפלו, וכי האינפלציה לא תחצה את הרף העליון", אמר לי ב-9 ביולי.

לי עם קנצלרית גרמניה מרקל | צילום: רויטרס

הבטחות לחוד ומציאות לחוד. גורמים רבים בשוק הסיני טוענים כי הבנק המרכזי מציף את השוק בכסף מתחילת חודש יולי. אן סטיבנסון-יאנג מחברת המחקר ג'י קפיטל, אשר התפרסמה בשל יכולתה לזהות מגמות בשוק הסיני בשלב מוקדם, מציינת כי בייג'ין מזרימה תמריצים באמצעות חמשת הבנקים המסחריים הגדולים. "אין בכלל דיון על השאלה אם יש תוכנית תמריצים או לא", כותבת יאנג. "יש האצה אמיתית בהוצאה על תשתיות, והודעות רבות על האופן שבו הממשלה תאיץ שיפוצי אזורים הרוסים, פרויקטי מים וכבישים".

תוכנית התמריצים השקטה כבר מראה סימנים ראשונים של השפעה. כך, למשל, כמות הפלדה שנרכשה עבור תשתיות עקפה לאחרונה את כמות הפלדה שנמצאת בשימוש בסקטור הבנייה, אינדיקציה לכך שהתמריצים הממשלתיים – ולא בניית הבתים – מובילים כעת את הצמיחה במדינה.


התשתיות עברו את ענף הנדל"ן. בנייה בבייג'ין | צילום: רויטרס

עד תחילת השנה, למעטים היה איכפת איך בייג'ין תייצר את הצמיחה הזו. כולם ידעו שסין צריכה להתקדם בהשקעות, אך מעטים חשבו ששינוי המבני הוא דחוף. כעת, יש הכרה כי הזמן אכן משחק תפקיד.

מסע הבזבוזים החשאי של לי הוא חשוב, משום שהוא מראה כי לי מבין שהצמיחה לא מהירה כפי שמדווחת הלשכה המרכזית המקומית לסטטיסטיקה, או כי יש סכנה שהיא תיפול בקרוב מתחת לרף המינימום של 7%.

בדברים שאמר ב-9 ביולי, ציין לי כי כל עוד הצמיחה לא תיפול מתחת לרף של 7%, "המדינה תוכל להתמקד ברפורמות". אולם תוכניות תמריצים נחשבות באופ ןמסורתי לאויבות של רפורמות מבניות. כל עוד הכסף זורם, הסיכוי לרפורמות קטן. העובדה שלי הורה על הזרמת הכסף לכלכלה – בחשאי, לא פחות – היא אינדיקציה שהרפורמות המשמעותיות יידחו שוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.