Forbes Israel Logo

בנק ישראל הותיר הריבית על רמה של 0.1% וקיים מסיבת עיתונאים – הדולר צנח ב-1.8%

הריבית במשק תיוותר על רמתה הנוכחית גם במהלך חודש יולי, כך הודיעה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, בראשות נגידת הבנק קרנית פלוג. כזכור, שיעור הריבית הנוכחי במשק עומד על 0.1% – רמת הריבית הנמוכה ביותר שנרשמה במשק הישראלי אי פעם. מאז הכריז הבנק על הורדת הריבית האחרונה בחודש מרץ נותרה הריבית על כנה, חרף הערכות שונות אשר נשמעו במשק לפיהן הבנק יוריד את הריבית אף יותר – לרמה אפסית.

צילום: צילום: אריק סולטן

את ההחלטה הסבירה פלוג בתדרוך רבעוני שערכה לאחר הפרסום וצפוי להפוך למסורת, בדומה לזו הקיימת אצל בנקים מרכזיים במדינות שונות בעולם. במהלך התדרוך הסבירה כי החליטה לפתוח בנוהל זה בעקבות הצעדים החריגים בהם נוקטים הבנקים המרכזיים בעולם והריביות הנמוכות בעולם ובישראל. לדבריה הוא יאפשר דיאלוג בין הבנק ובין הציבור. באשר להחלטת הריבית הנוכחית הסבירה פלוג כי "תמונת האינפלציה התבהרה במהלך הרביע השני. ירידת מחירי האנרגיה נבלמה ומדדי מרץ עד מאי עלו בקצב עקבי עם יעד האינפלציה והחשש מאי עמידה מתמשכת ביעד פחת".

עוד לפנימסיבת העיתונאים, פורסם כי בבנק ישראל לא צופים העלאה של הריבית במשק במהלך השנה, אלא רק בשנה הבאה – אז תעלה הריבית בהדרגה. בנוסף מעריכים בבנק כי התוצר המקומי הגולמי צפוי לגדול ב-3% בשנת 2015 וב-3.7% בשנת 2016. שיעור האינפלציה במשק צפוי כאמור לחזור ליעד שהציבה הממשלה – ולהסתכם ב-1.6%.

"בנק ישראל נמצא בעמדת המתנה אבל אנו ממשיכים להאמין כי סביר והוא יאלץ להוריד את הריבית בשבועות הקרובים לנוכח מלחמת המטבעות וההרחבות הכמותיות המתרחשות בעולם", הגיב להחלטה אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי. "ההודעה הינה בהתאם לרוב הצפיות ששררו בשוק אשר צפו כי הנגידה תדחה מעט מהלך של הורדת ריבית לאור החשש מאינפלציית נכסים בשוק האג"ח ובשוק הנדל"ן. עם זאת, לאור התחזקות השקל מול סל המטבעות בשבועות האחרונים הערכנו כי קיים סיכוי להורדת ריבית ואולי אף להרחבה כמותית במטרה לתמוך בייצוא ובפעילות העסקית במשק המקומי".

ואכן, כפי שעלה מדבריה של הנגידה במהלך התדרוך שערכה, היא סבורה כי השקל חזק מדי ביחס למטבעות הזרים, אך נראה כי התגובה למהלך החדש של הבנק היתה אגרסיבית למדי כאשר הדולר נפל ב-1.8% לרמה של 3.76 שקלים. גם היורו צנח ב-1.8% לרמה של 4.27 שקלים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.