Forbes Israel Logo

בעקבות בורסות אירופה: וול סטריט ננעלה בירידות

לאחר שפתחו את יום המסחר במגמה חיובית, ננעלו הערב בורסות וול סטריט בירידות שערים. אמש נפלו המדדים המובילים כחלק ממה שכינו אנליסטים "אפקט אובמה", והיום הגיבו המשקיעים לנאומו המדאיג של נשיא הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי, שאמר כי המשבר בגוש היורו לא צפוי להיפתר עד סוף השנה. מדד הדאו ג'ונס רשם ירידה של 0.9%, מדד S&P 500 נחלש ב- 1.2% ומדד הנאסד"ק איבד 1.4% מערכו. 

על פי נתונים של משרד התעסוקה האמריקאי ירדו תביעות האבטלה הראשונות בשבוע שעבר ב-8,000 ל-355 אלף תביעות. על פי הדו"ח, אחת הסיבות לירידה היא ככל הנראה חוסר היכולת של תושבי החוף המזרחי להגיע ללשכות התעסוקה לאחר ההוריקן סנדי. בנוסף, פורסם היום כי הגרעון התקציבי של ארה"ב ירד בחודש ספטמבר לשפל של שנתיים בעומדו על 41.5 מיליארד דולר. 

האם יצליח להתמודד עם הצוק הפיסקלי? אובמה | צילום: רויטרס

הבנק האירופי המרכזי החליט להותיר את הריבית ברמתה הנוכחית של 0.75%. ההחלטה תואמת את ציפיות האנליסטים, שסבורים כי בשל המצב הקשה, לא יכול הבנק להוריד את הריבית לרמה של 0.5%.

לאחר הכרזת הריבית אמר דראגי כי המצב בגוש היורו לא צפוי להשתפר עד סוף השנה. בנאום שנשא דראגי לאחר החלטת הריבית החודשית טען כי "הצמיחה בגוש היורו לא צפויה לגדול והמשבר עלול להחריף".

למרות נאומו של דראגי, רשמו בורסות אירופה ירידה מתונה יותר מאשר בארה"ב: בורסת לונדון איבדה 0.3% מערכה, בורסת פריס נסחרה סביב רמות הפתיחה, ובורסת פרנקפורט רשמה ירידה של 0.4%.

אמש הורידה הנציבות האירופית את תחזית הצמיחה של גוש היורו לשנת 2013 ל-0.1% לאחר שמוקדם יותר השנה עמדה תחזית הצמיחה על 1%. כמו כן נחתכה גם תחזית הצמיחה של גרמניה ל-0.8% מ-1.7%. דראגי אמר אתמול בבריסל כי "גרמניה הייתה עד כה מבודדת במידה רבה מהקשיים בגוש היורו. אבל הנתונים האחרונים מצביעים על התפתחויות שמתחילות להשפיע גם על הכלכלה בגרמניה", ושלח את המדדים באירופה לירידות בולטות.

עוד בגזרה היורו – אתמול אישרה יוון ברוב דחוק של 153 מתוך 300 חברי פרלמנט את צעדי הצנע ותקבל כצעד ראשוני 13.5 מיליארד יורו כסיוע שאמור להתרחב לסכום של 31.5 מיליארד יורו בהמשך.

בורסות אסיה ננעלו היום במגמה שלילית על רקע "אפקט אובמה"  וכינוס הפרלמנט הסיני, בו אמור להתחיל התהליך שבסיומו יוכרזו חילופי שלטון במדינה. הבורסה בהונג קונג רשמה את יום המסחר הרע ביותר שלה מאז 23 ביולי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.