Forbes Israel Logo

בעקבות צוק איתן: זינוק בהורדת אפליקציה המאפשרת חרם צרכני על חברות ישראליות

כאשר איבן פרדו, מפתח צעיר מקליפורניה, השיק את אפליקציית החרם שלו בשנה שעברה, צרכנים השתמשו בה על מנת לחמוק ממוצרים שיעשירו את כיסם של המיליארדרים השמרניים, האחים קוח, אשר ידועים כתורמים מרכזיים למפלגה הרפובליקנית בארה"ב. כל צרכן היה יכול לסרוק באמצעות האפליקציה את הברקוד של כל מוצר ולגלות את התאגיד שעומד מאחוריו. האפליקציה מאפשרת למשתמשים גם להצטרף לקמפיינים שונים של חרמות, ולגלות מוצרים הקשורים לגופים אותם הם מעוניינים להחרים.

היום, יותר משנה לאחר שהאפליקציה יצאה לשוק, הקמפיינים הגדולים ביותר שעושים בה שימוש הם אלה שקוראים להחרים מוצרים ישראליים. במהלך מבצע צוק איתן, וככל שהקונפליקט הישראלי-פלסטיני עלה לכותרות, חלה עליה חדה בהצטרפות משתמשים לקבוצות כמו "הימנעו ממוצרים שיוצרו בהתנחלויות הישראליות", או "תחי פלסטין, החרימו את ישראל".

הקבוצה האחרונה הוקמה באפריל על ידי נער בריטי ועד חודש יולי התקשתה למשוך משתתפים והסתפקה רק במאות בודדות. היום, מונה הקבוצה יותר מ-220 אלף קונים והמספרים עולים מדי יום. לשם השוואה, קבוצה שקוראת לחרם על מוצרי נסטלה בטענה שזו מפרה זכויות אדם, זוכה רק ל-57 אלף חברים.


הקמפיינים עם קצב הגידול הרב ביותר | צילום: אתר האפליקציה

"גיליתי לפני שלושה שבועות שאנחנו מזהים זינוק חריג בתנועה, אך לא היו שום כתבות שנכתבו על האפליקציה", אומר פרדו. "בלי ששמנו לב, האפליקציה הפכה לאחת מ-10 הפופולריות ביותר בבריטניה ובהולנד, ומקום ראשון בכמה מדינות במזרח התיכון. השמועה נפוצה דרך הרשתות החברתיות".

קמפיין "תחי פלסטין, החרימו את ישראל" כולל רשימה של 49 חברות הכוללות בין השאר את Sabra – יצרנית החומוס הגדולה בארה"ב, הנמצאת בבעלות שטראוס. שטראוס עצמה היתה כבר בעבר מטרה לחרמות שונות. ב-2010 סטודנטים מפרינסטון ומאוניברסיטת דהפול, דרשו מהקפיטריות בקמפוסים שלא למכור חומוס מתוצרת Sabra, לאחר ששטראוס הצהירה על תמיכתה בחטיבת גולני באתר האינטרנט שלה.


סקרלט ג'והנסון בפרסומת לסודה סטרים. עוד חברה הנכללת ברשימת ההחרמה | צילום: מתוך יוטיוב

חברה נוספות הנכללת ברשימת המוחרמות של הקמפיין הזה היא סודהסטרים, הפועלת ממעלה אדומים, וזוכה כבר זמן רב לביקורת בינלאומית על כך. אך כמה מהקשרים בין חברות המופיעות הרשימות ההחרמה ובין ישראל הם קלושים למדי. סטארבקס למשל נכללת בה מכיוון שהמייסד שלה, האוורד שולץ קיבל בעבר אות הוקרה מארגון ישראלי על "שירותו עבור המדינה הציונית".

אם מחפשים זיק של תקווה, אפשר אולי למצוא אותו בקבוצה נגדית שקוראת דווקא לקנות מוצרים של חברות ישראליות כדי להיאבק בחרם. כמה חבל שהיא כוללת רק כ-1,300 חברים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.