Forbes Israel Logo

בפעם ה-9 ברציפות: בנק ישראל החליט להותיר את הריבית על כנה

ללא הפתעות מיוחדות, הריבית במשק תיוותר על רמתה הנוכחית גם במהלך חודש נובמבר, לפי הודעת הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, בראשות נגידת הבנק קרנית פלוג. כזכור, שיעור הריבית הנוכחי במשק עומד על 0.1% – רמת הריבית הנמוכה ביותר שנרשמה במשק הישראלי אי פעם. מאז הכריז הבנק על הורדת הריבית האחרונה בחודש מרץ נותרה הריבית על כנה. ברקע להחלטת הריבית עומדים בין השאר הנעשה במשק העולמי, הירידה במדד המחירים לצרכן בארץ בספטמבר והשלכות גל הטרור על הכלכלה המקומית.

ההחלטה על הותרת הריבית על כנה בפעם התשיעית ברציפות, מגיעה לצד המשך מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. "לאור התפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, בשער החליפין, וכן במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים", מעריכים בבנק כי המדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב.

בבנק ישראל הסבירו את הסיבות להחלטה. גורמים בעלי אופי חד פעמי המשפיעים על סביבת האינפלציה בטווח הקצר וסימנים שנוספו החודש התומכים בהערכה כי המשק צומח בקצב מתון, כאשר במידה וגל הטרור לא יימשך השפעתו תהיה מתונה יותר. בנוסף, ציינו בבנק כי קרן המטבע הבינלאומית הפחיתה את תחזיות הצמיחה והסחר העולמיים ל-2016, בעיקר לאור ההתפתחויות בשווקים המתעוררים. בבנק הזכירו את התחזקות השקל והירידה במחירי הדירות בחודש האחרון ואת היקף נטילת המשכנתאות החדשות הגבוה.

"מהנתונים שנוספו החודש עולה שהתאוששות הכלכלה העולמית מאטה, בעיקר על רקע התפתחויות במשקים המתעוררים", מסבירה הוועדה המוניטרית ומוסיפה כי "מדדי הפעילות המובילים של ה-OECD מצביעים על כך שההאטה תימשך בחודשים הקרובים. האינפלציה במשקים רבים נותרה נמוכה. הדחייה שחלה בהערכת השווקים לגבי המועד שבו תעלה ארה"ב את הריבית, כמו גם הצפי לצעדים מרחיבים נוספים באירופה וביפן, הביאו לעליות שערים בשווקים הפיננסיים". לפי ההודעה, חלק מראשי הבנק המרכזי בארה"ב עדיין סבורים שהעלאת הריבית עשויה להתחיל עוד השנה, אולם לפי השווקים ההסתברות לכך ירדה. באירופה, מעריכים בבנק ישראל, כי הבנק המרכזי ינקוט צעדי הרחבה נוספים, במיוחד לאחר נאומו האחרון של נשיאו, על רקע האינפלציה והצמיחה החלשה.

בנק ישראל בראשות פלוג צופה כי הריבית לא תעלה בקרוב | צילום: אריק סולטן

לפי נתוני האינפלציה בנק ישראל כי "הנתונים לרבעון השלישי עקביים עם ההערכה שהמשק ממשיך לצמוח בקצב המתון שאפיין את השנים האחרונות, בהובלת הצריכה הפרטית, תוך המשך חולשה ביצוא". נתונים על עליית השכר מתחילת השנה והתחזקות השקל אל מול הדולר, עומדים גם הם ברקע להחלטה. בבנק הזכירו כי היקף הדירות החדשות שנמכרו מיוני עד אוגוסט הגיע לרמות שיא – למעלה מ-3,000 דירות בחודש.

בנוסף, בבנק ישראל לא התעלמו מגל הטרור הנוכחי והסבירו כי "ניסיון העבר מלמד שגל האלימות עשוי להשפיע על הצריכה הפרטית ועל התיירות, אולם במידה והוא לא יימשך עוד זמן רב השפעתו צפויה להיות מתונה".

עוד ברקע להחלטה – הירידה בשיעור של 0.4% במדד המחירים לצרכן בספטמבר, בניגוד לציפיות כי הירידה תהיה ב-0.5%. ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב-1% ובבנק מעריכים כי הוא צפוי לעלות גם בחודשים הקרובים. כזכור, בין הנתונים הבולטים במדד הייתה עליית מחירי הפירות והירקות בשיעור של 7.6%. בנוסף, ב-12 החודשים האחרונים נרשמה אינפלציה שלילית בשיעור של 0.5%.

על פי התחזיות, ריבית בנק ישראל תישאר ברמתה הנוכחית בחודשים הקרובים, והיא צפויה לעלות בטווח של שנה.

בבית ההשקעות "טופ אלפא" מתייחסים להחלטת הריבית ומסבירים כי "לאור היחלשות היצוא וההשקעות במשק מתחילת השנה, סביבת האינפלציה הממותנת, הירידה בציפיות הצמיחה העולמית והמקומית וכן על רקע המצב המדיני-בטחוני אשר מוסיף לעננת אי-הוודאות באשר לפעילות הכלכלית במשק, נותר לראות אם בנק ישראל יישאר בעמדת המתנה לתנודות בשווקים ומהלכי הבנק האירופאי המרכזי, או שמא, למרות החלטת הריבית, יבצע מהלכים מוניטריים נוספים. בנוסף, לא ניתן לפסול כי נשק הריבית איבד מערכו וייתכן והמשק יזדקק להתערבות ממשלתית נוספת על מנת לחזור לפסים של צמיחה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.