חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

ברננקי הכין את הקרקע לבנק האירופי המרכזי

נגיד הבנק הפדרלי, בן ברננקי אכזב אמש את השווקים כשלא הודיע על הרחבה כמותית. אולם, בשתיקתו הוא למעשה הכין עבור נשיא הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי את הקרקע להחלטותיו, שעלולות לקבוע את גורל גוש היורו. 

ברנקקי התחייב שכן תתבצע הרחבה כמותית עד סוף השנה וכי הבנק הפדרלי ישמור על שיעורי ריבית נמוכים לפחות עד סוף 2014. אולם, למרות האכזבה מכך שהבנק האמריקאי לא פעל ראשון, כעת כל העניניים נשואות אל דראגי, שהבטחותיו הנועזות משבוע שעבר עלולות להיתקל בהתנגדות חריפה מצד גרמניה. 

הבורסות אמנם הגיבו בירידות קלות לנאומו של ברננקי, אך שום צניחה דרמטית לא נרשמה עדין, משום שלמשקיעים עוד יש תקווה. הבנק הפדרלי לא שינה את עמדתו מהחודשים האחרונים ונראה כי הוא כן לקח בחשבון את כל השינויים בכלכלה האמריקאית. ברננקי הודה שנרשמה האטה נוספת במשק וכי נטל המשבר העולמי משפיע גם על האמריקאים, אך כניראה שזה לא הזמן המתאים לפעול. 

האם דראגי יצליח לעמוד במילתו?  | צילום: רויטרס

כעת, מחכים כולם לחדשות מאירופה. דבריו של דראגי, שהבטיח לעשות הכל כדי להציל את היורו, הביאו לראלי בשווקים בשבוע שעבר. הציפיות הן שדראגי יהיה נחרץ יותר מעמיתו האמריקאי ויודיע על צעדים דרסטיים להצלת הכלכלות הקורסות של ספרד ואיטליה. 

על פי ההערכות, דראגי אמור להודיע על רכישת אג"ח ספרדיות ואיטלקיות. אולם, ידוע שצעד נועז זה עלול להתקל בהתנגדות חריפה מצד המנהיגים הפוליטיים והכלכליים בגרמניה. עקב כך, יש גם כאלה שמכינים עצמם לאכזבה גם בזירה האירופית. לטענת הלמוט גרוסמן, מומחה רגולטורי מטעם חברת ייעוץ להשעות בגרמניה, "התנאים הרגולטוריים בגוש היורו כרגע, לא מתאימים לפעולה מהסוג שדראגי רמז עליה". 

ההתנגדות הגרמנית מגיעה בעיקר מכיוונו של שר האוצר, וולפגנג שויבלה. בנוסף, בית המשפט החוקתי בגרמניה, צפוי לקיים ישיבה בעניין התוכנית הכלכלית למאבק במשבר ביורו רק ב-12 בספטמבר, כך שעד אז ידיו של דראגי עלולות להיות כבולות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן