Forbes Israel Logo

בתום דיונים מרתוניים: ועדת הכספים אישרה את תקציב המדינה

בתום שבועות ארוכים של דיונים מרתוניים, אישרה הערב ועדת הכספים של הכנסת ברוב של 8 מול 4 את הצעת חוק התקציב לשנים 2013-2014. התקציב יעמוד בשנת 2013 על 395.033 מיליארד שקל ובשנת 2014 על 405.265 מיליארד שקל.

כעת אמור התקציב לעבור לקריאה שנייה ושלישית בכנסת, כשהמועד האחרון לאישור התקציב במליאה הוא בסוף חודש יולי, ארבעה חודשים אחרי השבעת הממשלה.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

יעד הגירעון לשנות התקציב נקבע ל-4.65% ל-2013 ו-3% ל-2014. תקציב ההתאמות עומד על 100 מיליון שקל בלבד, לעומת 1.6 מיליארד שקל בתקציב הדו-שנתי הקודם, לשנים 2011-2012. הסיבה לתקציב ההתאמות הנמוך בתקציב הנוכחי, היא בין השאר העיתוי של אישור התקציב, ארבעה חודשים לפני תום שנת התקציב; זאת בעוד בתקציב הדו-שנתי הקודם אושר בטרם החלה שנת התקציב. תקציב ההתאמות נועד להתגבר על הצורך לתקצב צרכים שלא נחזו מראש.

שיא כוח האדם שהממשלה רשאית להעסיק ב-2013 יעמוד על 73,619 משרות וב-2014 על 74,273 משרות. הרזרבה הכללית, מעט מעל 7 מיליארד שקל, נועדה בין השאר לתקציבים מיוחדים במשרד ראש הממשלה. מגבלת ההוצאה נועדה להגביל את שיעור הגדול בהיקף ההוצאה הממשלתית למול ההוצאה בשנת התקציב הקודמת, בתוספת הצמדה למדד. הנוסחה לחישוב מגבלת ההוצאה היא מכפלה של ממוצע הצמיחה ב-10 השנים שקדמו לתקציב ביחס שבין 60% לבין יחס החוב/תוצר, כלומר הממשלה יכולה להוציא בשנת התקציב הנוכחית את סכום ההוצאה של השנה שקדמה לה בתוספת שיעור הגידול.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) הודה לכל חברי הוועדה: "למרות חילוקי הדעות במהלך הדיונים, הבאנו תקציב, שיחד עם חוק ההסדרים, לאחר שתוקן בוועדת הכספים, מבשר בשורה לחברה בישראל וזאת תוך הקפדה על עמידה ביעדים הפיסקליים".

מוקדם יותר היום אישרה ועדת הכספים קיצוץ של חצי מיליארד שקל מהתוספת שקיבל משרד החינוך ל-2014. מדובר בקיצוץ דומה לזה שנעשה בתוספת לתקציב למשרד התחבורה ובסה"כ מדובר במיליארד שקל של קיצוץ.

בועדת הכספים פרסמו נתוני מאקרו נוספים על התקציב והמשק: החוב הכולל של מדינת ישראל עומד כיום על 73% תוצר, כאשר התוצר הכולל ל-2014 עומד על כטריליון שקל. סך החוב – כ- 700 מיליארד שקל.

החוב מורכב מהקרן ומהריבית: הקרן – 95 מיליארד שקל (הלוואה שהמדינה לקחה כנגד אג"ח), והריבית – 40 מיליארד שקל, שזו העלות הכלכלית בגין ההלוואות, ללא תלות בגודל החוב. 

סלומינסקי (מימין) ושר האוצר יאיר לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן