Forbes Israel Logo

בתום דיונים מרתוניים: ועדת הכספים אישרה את חוק ההסדרים

בתום יומיים של דיונים מרתוניים, אישרה הלילה ועדת הכספים של הכנסת את חוק ההסדרים לשנים 2013-2014. האישור הגיע לאחר עיכובים מכוונים של ההצבעות על הסעיפים השונים על ידי גורמי האופוזיציה. פריצת הדרך הגיעה לבסוף לאחר שהוועדה הסכימה על פיצול סעיף מיצוי כושר ההשתכרות כתנאי להנחה בארנונה מחוק ההסדרים.

הסעיף הנפיץ יצר חייץ ברור בין חלקים בקואליציה לחלקים באופוזיציה והחזיר לקדמת הבמה את הוויכוח בנושא השוויון בנטל הכלכלי-חברתי. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) הודיע שהנושא מפוצל, "מכיוון שהוועדה טרם קיבלה את כל הקריטריונים והאמצעים לביצוע סעיף חקיקתי כזה". יחד עם זאת, ציין סלומינסקי כי הוועדה תחזור ותדון בסוגיה עוד לפני תום המושב, במידה שתקבל לידיה את הקריטריונים.

הוועדה צפויה להצביע על תקציב המדינה בתחילת השבוע הבא, לקראת הצבעה צפויה על התקציב בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. יצוין כי המועד האחרון לאישור התקציב הוא סוף חודש יולי, ארבעה חודשים לאחר השבעת הממשלה.

היומיים האחרונים בוועדת הכספים היו סוערים, ונרשמו לא מעט חילופי האשמות בין חברי הקואליציה לאופוזיציה. במהלך הדיונים שונו סעיפים רבים בתוך הצעת התקציב, ובהם מתווה העלאת מס ההכנסה, ביטול מס עקרות הבית והמס על משפרי הדיור. גם האופוזיציה הצליחה להכניס שינוי בחוק, כאשר ועדת הכספים אישרה הסתייגות של ח"כ מרב מיכאלי (העבודה), לפיה מדרגת מס הרכישה הראשונה על דירה תישאר החל משווי של 1.47 מיליון שקל, ולא תרד לשווי דירה של 1.24 מיליון שקל.

משמעות השינויים שאושרו היא אובדן הכנסות צפויות של 3.5 מיליארד שקל, שאותן יצטרך האוצר לקבל בדרכים אחרות.

יו"ר הוועדה ניסן סלומינסקי אמר בתום הדיונים: "ביצענו שינוי חסר תקדים בתקציב במטרה להקל את המשא הכבד של גזירות כלכליות על רוב הציבור. מנענו פגיעה קשה במעמד הביניים ובשכבות החלשות. עתה על הוועדה לפנות לאישור התקציב, ובכוונתו לעשות זאת כבר בשבוע הבא. המדינה לא יכולה להמשיך ולהתנהל ללא תקציב מאושר".


צילום: דוברות הכנסת

עמדה שונה השמיע ח"כ עפר שלח (יש עתיד): "הנושא עלה לסדר היום, עקב שאלת יציאתם לעבודה של ציבורים, זה לא שלא יכולים לצאת לעבוד", אמר. "השאלה מי יעבוד, מי יישא בנטל הכלכלה ויהיה הציבור שעובד, משלם מיסים ונושא על כתפו את המדינה, זו שאלה שצריך לתת עליה את הדעת. נקעה הנפש ולא משנאת האחר. לחוק הזה כמו שמופיע כאן יש רוב. כשהכוח היה בידי מישהו אחר, הוא לא היסס לקבוע קריטריונים שניכרו את עיני האחר ואתם יודעים למה אני מתכוון – הוותק בנישואין". שלח דרש  כי הדיון בנושא יתקיים עוד במושב הנוכחי.

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) הגיב בחריפות ואמר לשלח: "יש לך הרבה אי הבנה ביחס לציבור החרדי וגם בשוק העבודה ובקבלה לעבודה". ליצמן קרא לשלח "להצטרף אליו לסיור על-מנת ללמוד את הנושא מקרוב". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.