חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

ב-2015: החברות הישראליות בבוסטון הכניסו 9 מיליארד דולר

פעילותן של חברות ישראליות שפועלות רובן בבוסטון, ממשיכה לגדול והן מהוות כיום חלק משמעותי ביותר מכלכלת מדינה זו. כך עולה ממחקר חדש המפורסם היום על ידי לשכת המסחר של ניו אינגלנד וישראל. מרבית החברות אשר הוקמו על ידי ישראלים באזור ניו אינגלנד פועלות כאמור בבוסטון וסביבתה ומספרן מגיע ליותר מ-200. התחומים המרכזיים בהן מתמחות חברות אלו הם סייבר סקיוריטי, תוכנה, אחסון, הדפסת תלת מימד, ציוד רפואי, פארמה, בריאות דיגיטלית, אנרגיה וטכנולוגית מים.

לפי המחקר היקף ההכנסות של חברות אלה הסתכם בשנת 2015 ביותר מ-9 מיליארד דולר. תרומתן העקיפה של החברות לכלכלת האזור, הכוללת רכישת שירותים שונים כגון יעוץ משפטי, שרותי ראית חשבון, הוצאות בגין פעילות שיווקית, שכירת משרדים וצרכים עסקיים נוספים, מגיעה ליותר מ-18 מיליארד דולר.


תרומתן העקיפה של החברות לכלכלת האזור מגיעה לכ-18 מיליארד דולר | צילום: fotolia

החברות שהוקמו על ידי ישראלים, העסיקו עד סוף שנת 2015 כ-9,000 עובדים. לפעילות החברות תרומה עקיפה ליותר מ-27,000 משרות במעגלי תעסוקה רחבים יותר. הגידול בתעסוקה בחברות שהוקמו על ידי ישראלים בין השנים 2013-2015 היה גדול פי חמש לעומת הגידול הכללי בתעסוקה בתקופה זו במסצ'וסטס.

גידול משמעותי בחלקן של החברות בתמ"ג

מאז המחקר האחרון שפורסם על ידי לשכת המסחר של ניו אינגלנד וישראל בשנת 2012, חל גידול משמעותי בהיקף ההכנסות של החברות בעלות הזיקה הישראלית וחלקן בתמ"ג (תוצר מקומי גולמי) של מדינת מסצ'וסטס עומד כיום על כ-4%. נתוני המחקר מציגים גידול מסיבי בהיקף ההכנסות, ופרמטרים עסקיים וכלכליים נוספים. גידול זה נובע ברובו מהגידול בהיקף הפעילות של החברות בעלות הזיקה הישראלית ובמידה מסוימת גם מגידול במספר החברות עם זיקה ישראלית שלא השתתפו במחקר הקודם שנעשה בשנת 2012.

היקף השקעות ההון סיכון ב-48 חברות שהוקמו על ידי ישראלים, הגיע בין השנים 2013-2015 ל-1.2 מיליארד דולר והוא מהוה 10% מהיקף השקעות ההון סיכון שהתבצעו בשנים אלו במסצ'וסטס. היקף עסקאות המיזוגים והרכישות שבוצעו עם חברות בעלות זיקה ישראלית הממוקמות בבוסטון וסביבתה במהלך 17 השנים האחרונות, הסתכם ביותר מ-10 מיליארד דולר.

ההצלחה והתרומה המשמעותית של החברות שהוקמו על ידי ישראלים לכלכלת מסצ'וסטס, מביאות את הממשל של מדינה זו לנקוט בפעולות מגוונות להרחבת היחסים העסקיים בין שתי המדינות. זאת במטרה לעודד חברות ישראליות, בעיקר מתחומי הטכנולוגיה ומדעי החיים, לבסס את פעילותן הגלובלית במסצ'וסטס.

"כלי חשוב לפיתוחה של כלכלת מסצ'וסטס"

אחת הפעולות הבולטות בהן נוקט הממשל, היא ארגון משלחות רבות של אנשי עסקים בראשות המושל לישראל במטרה לעודד את הרחבת הפעילות הכלכלית ושיתופי הפעולה האסטרטגים בין חברות ומיזמים משתי המדינות. "יזמות בינלאומית בתחומי הטכנולוגיה ומדעי החיים מהווה כלי חשוב לחוסנה ולהמשך פיתוחה של כלכלת מסצ'וסטס ולחברות שהוקמו על ידי ישראלים תפקיד חשוב בתחום זה", אמר המושל צ'ארלי בייקר . "אני צופה כי בעתיד נראה גידול בחדשנות הגלובלית של חברות ישראליות הפועלות במסצ'וסטס בתחומים רבים לתועלת האנושות".


דיויד גודטרי, פעיל בקידום היחסים הכלכליים בין ישראל למסצ'וסטס

"מסצ'וסטס הינה מודל גלובלי לשיתוף פעולה עם ישראל והיא מהווה יעד מועדף לעסקים ויזמים ישראלים המרחיבים את פעילותם לארצות הברית ולעולם", אמר דן שפירו, שגריר ארצות הברית בישראל. "בין שתי המדינות מתקיימים שיתופי פעולה וחילופי ידע במטרה לקדם שורה של תחומים וביניהם: מדעי החיים, ביו טכנולוגיה, פארמה, סייבר, טכנולוגית המידע וטכנולוגית מים".

דיויד גודטרי, משקיע פרטי, ופעיל בקידום היחסים הכלכליים בין ישראל למסצ'וסטס, ציין כי בוסטון וסביבתה מהוות היום אופציה מועדפת למספר גדל והולך של חברות ישראליות הממקמות את פעילותן בארה"ב. היתרונות המוצעים בבוסטון וסביבתה לחברות ישראליות, מציבים את האזור כאחד משלושת היעדים המועדפים עבור חברות ישראליות בארה"ב. יעדים אלו כוללים את עמק הסיליקון וניו יורק.

למעשה במספר לא קטן של פרמטרים הקשורים לתשתית עסקית וביניהם: מיסוי, יוקר מחיה, כוח עבודה איכותי, השכלה גבוהה ואופציות למחקר ופיתוח, בוסטון נמצאת במקום הראשון בהשוואה לניו יורק ועמק הסיליקון. (פירוט נוסף הכולל גם פרמטרים נוספים נמצא בעמוד 31 של המחקר).

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן