Forbes Israel Logo

גם בת"א: המסחר בבורסה ננעל בירידות שערים חדות

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום במגמה שלילית כשברקע המסחר תחילתה הרשמית של מערכת הבחירות שתסתיים ב-17 במרץ, לאחר שאתמול הכנסת הצביעה בקריאה שנייה ושלישית על פיזורה. אך הגורם המרכזי לירידות היתה המגמה השלילית אשר נרשמה בבורסות ברחבי העולם, בהובלת הבורסות בסין ובאירופה – מגמה אשר משפיעה גם על המסחר בוול סטריט בשעה זו, ומושכת אותו כלפי מטה.

אתמול דווח ביוון על הקדמת מערכת הבחירות במדינה – והיום התרסקה ההבורסה המקומית בתגובה ואיבדה 11% מערכה. הקריסה בבורסה ביוון גררה את בורסות אירופה גם כן – והמסחר ברחבי היבשת מתנהל בשעה זו בירידות חדות בהובלת הבורזה בפריז, שם נרשמות ירידות של 2%. בבורסות אסיה נרשמה מגמה לילית גם כן בהשפעת הבורסה הסינית, אשר צנחה לאחר שהממשל במדינה הכריז על כוונתו להגביל את שוק האג"ח הקונצרני.

המגמה השלילית ברחבי העולם השפיעה, כאמור, גם על המסחר בבורסה בתל אביב, אשר ננעל היום בירידות שערים. מדדד ת"א 25 נחלש ב-0.9%, מדד ת"א 100 איבד 1.2% מערכו ומדד הבנקים דווקא התחזק והוסיף 0.2%. מדד התקשורת צנח וירד ב-3.6%, מדד הנדל"ן נחלש ב-0.7% ומדד הנפט והגז צנח ב-1.4%.


הבורסה בתל אביב

בית ההשקעות אקסלנס העריך היום בתחזיתו השנתית כי "שוק המניות המקומי צפוי להמשיך להיות חיובי בשנת 2015 ולעלות בכ-7%-8%, בדומה לעליות שצפויות להירשם בשוק המניות האמריקאי. שוקי המניות באירופה, סין והודו צפויים לעלות בשיעור אף גבוה יותר".

עוד מעריכים באקסלנס כי קיימת בישראל בועת נדל"ן וכי מחירי הדיור צפויים לעלות במהלך השנה הבאה ב-5% נוספים. "קובעי המדיניות הכלכלית שמו דגש על שער החליפין, האינפלציה והגרעון, בעוד שבועת מחירי הדיור והזינוק בחובות של משקי הבית הם הבעיה החמורה של המשק", אומר הכלכלן הראשי, יניב חברון. "בטווח הארוך, בועת הדיור היא משקולת על הצמיחה, שלא לדבר על קטסטרופה במקרה של התפוצצות הבועה. אני מעריך כי הסיכון הטמון במחירי הנדל"ן ותימחור חסר של סיכוני האשראי גדול הרבה יותר ממעידה בשיעור הגרעון או באינפלציה".

יחד עם זאת, מעריך חברון, כי המשק יצמח השנה בכ-3.6% – מעל תחזית בנק ישראל, שעומדת על כ-3%, כאשר הייצוא צפוי לגדול במהלך 2015 ב-8% והייבוא ב-9%.

בזירת המט"ח, הדולר נחלש היום ב-0.95% ונסחר סביב 3.92 שקלים, אך במט"ח 24 אומרים הבוקר כי על אף שמדובר בחסם פסיכולוגי משמעותי העומד על 3.99, נראה כי אנדרלמוסיית הבחירות וכניסה משמעותית לכלכלת הבחירות תניע את הדולר אל מעבר למחסום ה-4 שקלים. ב-FXCM ישראל הוסיפו כי "פריצה מעל רמת 4 תסלול את הדרך לפסגה שנקבעה ביוני 2012 ב-4.09. בעוד הסנטימנט כלפי הדולר והכלכלה האמריקנית בשיא, הסנטימנט כלפי השקל והכלכלה הישראלית בשפל. תקופת הבחירות, המתאפיינת באי-וודאות, רק תגביר את הלחץ על השקל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.