Forbes Israel Logo

דוב טוב, הכל טוב: ארבעת הפרמטרים להשקעה נכונה במניות

יש מניות לאנשים פזיזים, ויש מניות לאנשים שכוססים ציפורניים. המניות של Parnassus Core Equity Fund מיועדות לקבוצה השנייה. 

כל מי שלא מקדיש מחשבה לסיכון, בדיוק קיבל קריאת השכמה. אחרי שוק שורי, שנמשך כמעט כעשור, נסוגו המניות בשלושת החודשים האחרונים של 2018 ב־19.6%. ייתכן שזה קדימון למשהו גרוע בהרבה – וייתכן שזה חסר משמעות לחלוטין. אבל ראוי לציין שעד כה, במאה הנוכחית, היו כבר שתי התרסקויות שבהן איבד שוק המניות מחצית מערכו.

הכתבה מופיעה בגיליון מארס 2019 של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

חוץ מלברוח לעולם המזומן, שמגיע עם תשואה עלובה, מה יכול המשקיע הלחוץ לעשות? לחפש את המניות שנפגעות פחות מהאחרות בשוק דובי. לטוד אלסטן, שמנהל את 15 מיליארד הדולר של קרן Parnassus Core Equity מאז 2002, יש כישרון מיוחד לזהות את המניות האלה. 

אלסטן. כישרון מיוחד לזיהוי מניות שנפגעות פחות | צילום: parnassus

מה המתכון? אם תפעלו לפי הכללים שלו, תראו למה משקיעים זהירים עשויים להעדיף את Linde ואת 40־WD, אבל לא את Salesforce או את U.S Steel.

ארבעת הפרמטרים

ראשית, שואל אלסטן, "כמה יציבה השורה התחתונה?", זה יותר עניין של הערכה מאשר של מספרים. "אנחנו לא בית של מחקרים כמותיים", הוא אומר. הוא רוצה לראות הכנסות צפויות. Linde, שמוכרת גזים תעשייתיים, מקבלת אותן באמצעות חוזים עם מפעלים שמשלמים על החיבור לגז – בין שהם משתמשים בו או לא. היא נהנית גם מהכנסה יציבה מבלוני גז שנמכרים למסעדות ולבתי חולים. הוא מחזיק במניה הזאת כעשור. 

גם Xylem, שמוכרת דברים כמו משאבות של Bell & Gossett, היא חברה יציבה, כי בעלי בתים וחברות מים עירוניות רוכשים חלקי חילוף כשהם זקוקים להם, בין שהכלכלה נמצאת במיתון ובין שלא. לתאגיד Danaher יש זרם הכנסות ידוע מראש, שנובע מהדרישה הקבועה לחומרים הנחוצים לשימוש בציוד הבדיקות שהיא מספקת. חברות תוכנה (מיקרוסופט ואחרות) נמצאות בפורטפוליו של אלסטן בגלל ההכנסות הקבועות שלהן ממינויים.

הכלל הבא? העדיפו חברות עם חוב נמוך, בדרך כלל לא יותר מפי שלושה מההכנסות לפני ריבית, מס ופחת. חוב מעצים רווחים בתקופות של צמיחה כלכלית, אבל מעצים את הנזק בזמנים גרועים.

העניין הבא הוא סוגיה של מחיר. חמישה רחובות מהמשרד של אלסטן, בקומה ה־16, נוצץ המגדל החדש והמבריק של Salesforce, שמוכרים תוכנה שמאפשרת לתאגידים לנהל בקלות את המוצרים, הלקוחות והעובדים שלהם. "חברה נפלאה", הוא אומר, "אבל ההערכה שלה!" – פי 156 מההכנסות. חברות עם מכפילים גבוהים מתחסלות בשווקים דוביים. הוא לא מחזיק אף חברה כזאת בפורטפוליו שלו.

אחרון חביב ברשימה שלנו, אבל מוביל את החשיבה בפרנסוס, הוא עניין המצפון. חברות שמייצרות אלכוהול, טבק, נשק או אנרגיה גרעינית – אינן ראויות. כך גם ארגונים שלא מתייחסים לסביבה או לעובדיהם בכפפות של משי.

התוספת הזאת, ההתעקשות להיות החבר'ה הטובים, התחילה עם מייסד פרנסוס, ג'רום דודסון. העבודות הראשונות של דודסון, אחרי שסיים את בית הספר למינהל עסקים, כללו עבודה בחברות לאנרגיה סולארית שהיו בבעלות בני מיעוטים. אחר כך עבר לקרן הון עם מודעות חברתית.

ואז התחיל דודסון לסנן מניות דרך הפריזמה החברתית, ובהמשך גם אג"חים. פרנסוס השקעות, שפתחה את שעריה ב־1984 ומחזיקה בחמש קרנות, מפקחת היום על 25 מיליארד דולר.

אלסטן הצטרף לפרנסוס מיד אחרי שסיים את הלימודים בברקלי. אבא שלו היה טייס ב־TWA וחווה את החסדים הקטנים של טורף החברות, קרל איקן. "חוויתי מקרוב את המחיר האנושי של פיטורים", מספר אלסטן.

החבר'ה הטובים

אפשר בהחלט להתעשר מהשקעות וירטואוזיות. דודסון, שפרש מתפקידו כמנכ"ל בשנה שעברה בגיל 74, ואלסטן בן ה־46 הם בעלי המניות הגדולים ביותר בפרנסוס. ההערכה היא, שהיא שווה כחצי מיליארד דולר.

אבל מה נותנת החברה למשקיע הפרטי? הבעלות על חברות נקיות "מסייעת לנו לחמוק מסיכונים נסתרים", אומר אלסטן. זה הגיוני. חברת תוכנה לא צפויה לסבול מפיצוץ בצינורות שלה. מעסיק נדיב לא יידרש להתמודד עם שביתות.

השוו, למשל, בין יצרנית שמן הריסוס 40־WD, שבה השקיעה פרנסוס ב־1998 ובין US Steel, שבה לא תיגע פרנסוס גם עם מוט פלדה באורך חמישה מטרים. הביקורים של אלסטן במטה של 40־WD בסן דייגו הותירו אותו עם תחושה של מקום עבודה חיובי, עם "תרבות אחידה" שמקדמת "חדשנות וסקרנות אינטלקטואלית".

דיבורים מעורפלים? בואו נדבר על מספרים חד משמעיים. בשנה הפיסקלית האחרונה US Steel, שמעסיקה פועלים במפעל (כולם חברי ועד), נהנתה מרווח של 47,500 דולר פר עובד. 40־WD, בלי העול הזה, הגיעה לרווח של 469,000 דולר פר עובד. 40־WD יכולה להרשות לעצמה להיות מעסיקה מלאכית, US Steel לא יכולה.

זאת החוויה של מחזיקי המניות: ל־40־WD יש ביתא (לפי Value Line) של 0.8, מה שאומר שהתנודות שלה טובות כמו אלו של השוק ב־80% מהמקרים. הביתא של Steel היא 1.9. המניה שלה הצליחה ב־2016, אבל קרסה ב־2018.

למדריך ההשקעות 2019 – האופטומטריסט מפלורידה שצבר מיליארדים

למדריך ההשקעות 2019 – חברות ההשקעות עם הביצועים הטובים בעולם

הכתבה מופיעה בגיליון מארס 2019 של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן