Forbes Israel Logo

דוחות וולמארט חושפים עד כמה עניים הצרכנים האמריקאים

וולמארט, הרשת הקמעונאית הגדולה ביותר בארה"ב, פרסמה לאחרונה כבכל שנה את דוחותיה הכספיים, אך בין הררי הנתונים משכה את תשומת לב התקשורת האמריקאית פסקה אחת שדיברה על חוסר הוודאות מולו מתמודדת החברה, ונוצר בשל שינויים בקצבאות העוני שמחלקת ממשלת ארה"ב לאוכלוסיות חלשות.

התקשורת מיהרה להכריז שוולמארט מגלה לראשונה עד כמה עניים לקוחותיה, אך למעשה מה שמדהים כאן הוא שהחברה חושפת בפעם הראשונה כי תכניות סוציאליות כמו ה-SNAP (תכנית סיוע תזונתית) מהוות חלק משמעותי ממאזנה. היא למעשה מתוקצבת באופן עקיף על ידי ממשלת ארה"ב שמעניקה לאזרחים מאוכלוסיות חלשות מענקים באמצעותם הם יכולים לרכוש ברשת. האזכור של שינויים בהיקף המענקים, מעיד על כך שהם הפכו למקור הכנסה משמעותי מאוד עבור וולמארט ומכאן נגזרות הכותרות המצהירות כי הקונים האמריקאים הופכים עניים יותר.

אם לדייק, זו לא הפעם הראשונה בה וולמארט מודיעה כי הפחתה במכסות המענקים הסוציאליים תפגע בעסקיה, אך זו הפעם הראשונה שהיא עושה זאת בדוחות השנתיים – אולי מכיוון שהפחתה כזו אכן בוצעה במהלך השנה האחרונה. ב-2009 המענקים הועלו כחלק מתוכנית השיקום הכלכלי, אך הקונגרס אפשר זאת עם תאריך תפוגה שהגיע בנובמבר, אז המענק למשפחה עם 4 ילדים קוצץ ב-36 דולר לחודש.


סופרים כל דולר. הלקוחות הופכים עניים יותר | צילום: רויטרס

כ-48 מיליון אמריקאים נהנים מתוכנית הסיוע התזונתית בעוד שכ-80% מהצרכנים האמריקאים קונים בוולמארט בנקודה כלשהי במהלך השנה. לא כל אלה נהנים מהמענקים, אך לרובם יש איזושהי מגבלה תקציבית ומספרם הולך וגדל. רק לפני 10 שנים ציינו כ-50% מהלקוחות את המחירים הנמוכים כסיבה הטובה ביותר לקנות בוולמארט. היום, הנתון זינק ל-75%.

הצרכנים של וולמארט רגישים במיוחד לשינויים קטנים במחירי הדלק, להעלאות מיסים קלות או כל דבר שמוסיף 20 דולר לתקציבם הדחוק בכל שבוע. אך וולמארט אינה הרשת היחידה שסובלת מהתרוששותם של הצרכנים. קרוב ל-4 מיליארד דולר, מכספי המענקים שקוצצו כבר אינם מגיעים אל ברשתות הגדולות, כמו גם אל חנויות המכולת הקטנות.

כך שבעוד הפד עוקב מקרוב אחר פרסומי נתוני מאקרו שעשויים להעיד על התאוששות הכלכלה האמריקאית, יתכן ועליו בכלל להביט על דוחותיה של וולמארט ולהתרשם מהתמונה העגומה העולה מהם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.