חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

דירוג פורבס: הסיכונים האנרגטיים הגדולים של שנת 2013

שוק האנרגיה העולמי עבר לא מעט תהפוכות במהלך השנה האחרונה. בעקבות שינויים גיאופוליטיים שהובילו לרפורמות מרחיקות לכת ולשינויים משמעותיים במאזן הכוחות העולמי, נראה כי עתידו של השוק אינו ברור. פורבס בדק מהם השינויים המשמעותיים ביותר שישפיעו על הענף ועלולים אף לשנות את פניו לחלוטין. 

1. שינויים גיאו-פוליטיים במזרח התיכון – לא משנה מה אומרים לכם האנליסטים, שוק האנרגיה תמיד תלוי במדינות השולטות במאזן הכוחות האנרגטי העולמי, אלו הן המדינות הכי לא מתפקדות – במזרח התיכון, למשל. בעקבות ההפיכות הרבות שפקדו את האזור בשנה האחרונה, עברו המדינות הערביות השונות שינויים גיאו-פוליטיים מרחיקי לכת. לעיתים קרובות הביאו האירועים הללו שינויים גם במאזן הכוחות האנרגטי באזור. 

בשנה הקרובה עלולות נסיכויות המפרץ הפרסי להצטרף למצרים ולסוריה, שם התושבים ששבעו כבר ממנהיגים רודניים הוכיחו שהם יכולים להפיל שלטונות ולהיות אדונים לגורליהם. העיניים של כולם נשואות כעת אל בחריין, קטאר ובמיוחד ערב הסעודית, כולן יעמדו במבחן ההמשכיות. אם לא יצליחו מנהיגי המדינות הללו לשמור על מודל השלטון הישן, מחירי האנרגיה יטפסו בעוד שהתושבים ייצאו לרחובות.

 
צילום: רויטרס

2. התרעמות המדינות המפיקות נפט על נפילת המחירים – היציבות במזרח התיכון תלויה בעיקר במחירי הנפט. שמירה על מחירים גבוהים תבטיח את הישרדותן של המדינות באזור. בשנה הקרובה צפויים אתגרים רבים בצד הביקוש בשוק, בין היתר בגלל המשבר באירופה, המיתון בארה"ב והבעיות הפנימיות בסין ובברזיל. עקב כך נאלצות מדינות אופ"ק, ארגון מפיקות הנפט בו חברות גם מדינות ערב במזרח התיכון, להרים את מחירי הנפט לרף של 100 דולר לחבית ומעלה. זהו מחיר ההישרדות של קרטל הנפט וכל עוד הוא נחשב למוביל בתחום הפקת הנפט, סביר להניח שלא נראה קיטון משמעותי. 

3. התעצמותה הגרעינית של איראן – לקראת הבחירות לנשיאות בטהרן ביוני, יהדקו ארה"ב ואירופה את הסנקציות נגד איראן. בתגובה האיראנים יגבירו את מאמצי העשרת האורניום ובמקביל ימשיכו להגדיל את השפעתם על מדינות ערב במזרח התיכון, בדגש על סוריה, עירק ובחריין. הסכנה הגדולה ביותר בהקשר האיראני היא אי הבנה של מהלכיו של השלטון שם. ההערכות הן שתוכנית הגרעין האיראנית תדחה ל-2014-2015. 

צילום: רויטרס

4. מלחמה אנרגטית פנימית ברוסיה – הקרב החשוב ביותר בשוק האנרגיה הרוסי יהיה בין חברת רוזנפט ליריבתה גזפרום. עסקת הענק של רוזנפט שרכשה השנה את השליטה בפרויקט TNK-BP ב- 55 מיליארד דולר, הפכה את חברת הנפט הלאומית של רוסיה לגדולה בעולם. לעומתה חברת גזפרום תככב דווקא בשוק הגז הטבעי הנוזלי וכדי להישאר מובילה בתחומה, עליה לספק כמויות גדולות מאוד של המשאב. כיום מספקת גז פרום רק 7% מצריכת הגז הטבעי במדינה והחשש הוא שב-2013 מספר זה יקטן אף יותר. 

5. פגיעה באנרגיות המתחדשות – הנפגעות הגדולות ביותר מחוסר היציבות בשוק יהיו האנרגיות הירוקות. המשבר הכלכלי כבר מראה את אותותיו על הענף ומבריח את המשקיעים לכיוון אפיקים בטוחים יותר. יתרה מכך, צעדי הצנע הקשים באירופה, שהביאו להעלאת המסים על פרויקטים של הפקת אנרגיות מתחדשות, מביאה את היזמים לסף יאוש. תוסיפו לזה את המסקנות העגומות של שיחות האקלים בדוחה, לפיהם גיבוש התוכנית העולמית להפחתת פליטות גזי חממה נדחה ל-2015 ונראה כי עד 2020 לפחות לא יהיה שיפור משמעותי במצב. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן