Forbes Israel Logo

דירוג פורבס: העבודות המשתלמות ביותר לנשים לשנת 2013

למרות חגיגות חמישים השנים לחוק שיוויון השכר, נשים בכל העולם ממשיכות להרוויח פחות מגברים ברוב העבודות. למעשה, על פי נתונים חדשים שפורסמו בפברואר, הפרש השכר בין המינים התרחב בקצת יותר מאחוז בשנת 2012, הפרש שכמותו נראה לאחרונה רק ב- 2005. באופן כללי נשים מרוויחות 81 סנט על כל דולר שמרוויח גבר.

כלכלנים טוענים שבעשור האחרון צנח השכר במשק לכל העובדים, אך בעיקר לנשים. השכר השעתי הממוצע לאשה אקדמאית צעירה ירד ב- 8.5% בין 2000 ל- 20011. לשם השוואה, השכר הממוצע לגבר ירד ב1.6% בלבד.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אז אילו עבודות הן המשתלמות ביותר לנשים? מגזין "פורבס" ניתח את שכרם הממוצע של עובדים במשרה מלאה ב-2012 על פי מקצוע ומגדר, ובעזרתן של סטטיסטיקות שפורסמו על יד י משרד העבודה האמריקאי (BLS). מסתבר שכאישה, כדאי לך מאוד לעבוד בתעשיית הבריאות, עסקים ומדעי המחשב.

רוקחות הינו המקצוע ששכרו הוא הגבוה ביותר לנשים, והעבודה ששכרה הוא השיוויוני ביותר. רוקחות מרוויחות שכר חציוני של 1,871 דולר לשבוע, או כ-98,000 דולר לשנה. נשים מהוות קצת יותר מחצי (52%) מכלל הרוקחים, ומרוויחות 100% משכר המין השני – וכך מסתבר שרוקחות היא אחת העבודות היחידות שמדגימה שיוויון שכר מושלם בין המינים. בנוסף, מדובר בעבודה מבוקשת המתפחת ומתרחבת בקצב מהיר מן הממוצע (25%), ומתעתדת להוסיף 70,000 מקומות עבודה בין 2010 ל- 2020, על פי ה – BLS. "יש שיפור משמעותי לנשים באופן יחסי לגברים בתחום הבריאות" אומר הכלכלן גרגורי דה-פריטס, מנהל המרכז לחקר העבודה באוניברסיטת הופסטרה בניו יורק. "פער השכר בין המינים ברוקחות הצמטמטם באופן משמעותי".


מתוך רשימת 20 העבודות המשתלמות ביותר עבור נשים, תשע הן בתעשיית הבריאות, כולל אחיות (מקום 4), ריפוי בעיסוק (מקום 12) ומנהלת התחום הבריאות (מקום 13). תעשיית הבריאות היא הסקטור בעל הצמיחה המהירה ביותר בכלכלת ארה"ב, ותעשייה זו הינה תעשייה הנשלטת על ידי נשים.

מעניין לראות שנשים, לעומת זאת, מהוות רק 35% מכלל הרופאות והמנתחות (מקום 6) ומרוויחות רק 68% משכרם של גברים העובדים במקצועות אלו.

אם כן, מדוע יש עדיין פער כל כך משמעותי בין שכר הרופאים והרופאות? נראה כי גברים נוטים להעדיף התמחויות משתלמות יותר כלכלית, כמו התמחות בניתוח לב או מוח, אומר דיוויד לווין, פרופסור למנהל באוניברסיטת UCLA וראש קבוצת המחקר בעבודה והעסקה בברקלי. מצד שני, נשים נוטות לבחור בהתמחויות פחות משתלמות כלכלית כגון רפואת ילדים ורפואה כללית, והן נוטות לוותר על שכר גבוה בתמורה לגמישות בתנאי העבודה, הוא טוען.

לראשונה השנה מפציעה ברשימה במקום השביעי משרת האסיסטנט בתחום הרפואה. אסיסטנטים הם בעלי תואר שני ועוסקים ברפואה תחת השגחת רופאים ומנתחים. נראה כי מקצוע זה יהיה בעל קצב הצמיחה המהיר ביותר עד 2020, ונשים, אשר מהוות 69% מהעוסקים במקצוע, מרוויחות שכר חציוני של 1,364 דולר בשבוע. כאשר הדרישות מרופאים ממשיכות לנסוק ולצרוך את מירב תשומת לבם, עבודות אדמיניסטרטיביות כמו קבלת חולים, מילוי טפסים והתמודדות עם שינויים בתקנות בתי החולים הפכו למנת חלקם של אסיסטנטים, טוען לווין.

העבודה השנייה ברשימת העבודות המשתלמות לנשים היא מנכ"ל, אשר מרוויחה שכר חציוני של 1,730 דולר לשבוע או כ-90,000 דולר לשנה. בזמן שנשים התקדמו באופן משמעותי בתחום העסקים בעשורים האחרונים, רק רבע מכלל המנכ"לים הן נשים, והן מרוויחות רק 76% משכרם של גברים הנושאים באותו התואר. הפרשי השכר נובעים בעיקר מהבדלים בסוגי החברות, ובאופן חלקי בשל אפליה מגדרית.

"אפשר לצפות שהגורם המשמעותי ביותר בשכר מנהלים יהיה תפקוד החברה בפועל, אבל למעשה הגורם המשמעותי הוא גודל החברה והיציבות שלה" אומר לווין. "אם נשים באמת רוצות להעפיל לפסגה, הן נוטות ללכת לעסקים קטנים יותר ופחות רווחיים".

הכלכלן דה-פריטס אומר שנשים ממשיכות לחוות שיעורי קידום נמוכים יותר, אשר משפיעים באופן משמעותי על השכר, בשל שילוב בין תגמול ממשלתי לא אפקטיבי עבור משפחה וילדים, פחות נכונות לעמוד על דעתן ואפליה מגדרית מצד מעסיקים. "מחקרים מראים שנשים צעירות הבינו את המסר, והן כיום יותר נכונות לבקש העלאות" אומר דה-פריטס. "אולם יש סיכוי נמוך יותר לכך שהן תקבלנה אותן, וכאשר הן מקבלות, ההעלאות נוטות להיות נמוכות יותר. כשמעסיקים חושבים שנשים תרצנה יותר זמן חופשי על מנת לגדל ילדים זה עלול להשתקף בצמצום אפשרויות קידום והעלאות מוגבלות בשכר".

למרות שנשים סובלות מייצוג חסר בתחום מדעי המחשב, זאת אחת העבודות המשתלמות ביותר כלכלית עבורן. מנהלות מערכות מחשב (מקום 5) מרוויחות שכר חציוני של 1,527 דולר בשבוע, מפתחות תוכנה (מקום 10) מרוויחות 1,362 דולר בשבוע, מנתחות מערכות מחשב (מקום 10) מרוויחת 1,254 דולר בשבוע, ומתכנתות (מקום 18) מרוויחות 1,148 דולר בשבוע. משום שבתחומים אלה, הדורשים כישורים טכניים, הביקוש עולה על ההיצע, מעבידים מוכנים לשלם יותר. אף על פי כן, רק בין שליש לחמישית מעבודות אלה נעשות על ידי נשים.

עבודות משתלמות אחרות ברשימה זו הן בתחום עריכת דין (מקום 3), ניהול כוח אדם (מקום 11) ופסיכולוגיה (מקום 17). בינתיים, העבודות הכי פחות משתלמות לנשים הם עובדות מטבח, כביסה וניקוי יבש, קופאיות, מטפלות, עוזרות ומטפלות במשק בית, אשר מרוויחות פחות מ- 400 דולר בשבוע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.