Forbes Israel Logo

דירוג ראשי הערים – כך בדקנו: פירוט הקריטריונים וצוות המדרגים

כשבאים לבחון את תפקוד ראשי הערים בישראל יש להביא בחשבון מספר פרמטרים. ראשית, זהו מיליה מקצועי קטן, מסובך ומתוסבך, אשר במקרים רבים מתחרה בינו לבין עצמו. שנית, ולא פחות חשוב – זהו מיליה פוליטי, מה שאומר שהאינטרסים רבים, היחסים מורכבים, הפנקס פתוח והיד רושמת. מכאן, לא מפתיעה העובדה שמעטים הם אנשי המקצוע אשר מכירים את העולם הזה לעומקו ולרוחבו, מודעים לרזי התפקיד, ותיקים מספיק כדי להכיר את שורשי התמונה ואינם מוטים בשל ניגוד עניינים.

אי לכך אנו שמחים על כך שמאחורי דירוג זה עומדים שמונה אנשי מקצוע שניסיונם ומומחיותם בתחום ענפה – חלקם מגיעים מעולם האקדמיה, חלקם מהשירות הציבורי ואחרים מתחום הייעוץ והמיתוג. בבחירת השופטים הבאנו בחשבון את העובדה שברוב המקרים גם האנשים שחוקרים ומייעצים לשלטון המקומי הם חלק בלתי נפרד מאותו מיליה מדובר – וזו הסיבה לכך שהפאנל נוהל באופן יחידני, ללא מפגש ודיון, ושדירוגיהם ונימוקיהם של כל אחד מהשופטים נותרו דיסקרטיים ושמורים במערכת.

צילום: רוני פרל

וכך התבצעה מלאכת הניקוד: מתוך רשימת 75 הערים בישראל התבקשו השופטים לדרג 6-4 ראשי ערים מצוינים (דירוג במשקל 4 נקודות), 3-2 ראשי ערים מובילים (דירוג במשקל 7 נקודות) וראש עירייה אחד מצטיין/ת ביותר (דירוג במשקל 10 נקודות). השופטים התבקשו לנמק את בחירותיהם תוך התייחסותם לקריטריונים הבאים:

1. מצוינות פיננסית: ראש עירייה שמצליח/ה לשפר, להיטיב או לשמר במצב מצוין את מצבה הפיננסי של העירייה (יציבות ועצמאות כלכלית, מוסר תשלומים גבוה, שיעורי גבייה ואכיפה גבוהים), תוך שמירה על מינהל תקין.

2. מנהיגות, הגדרת חזון, יוזמה וחדשנות: קידום הפיתוח העירוני, איכות השירותים המוניציפליים ואיכות החיים העירונית. הכוונה היא לראש עירייה שאינו/ה רק "שרת" המנהל את השוטף, אלא כזה הפועל כיזם המקדם שינויים במרחב העירוני ובעל יכולת לאזן בין ניהול שוטף לבין ניהול אסטרטגי של העיר.

3. כישורי ניהול: ראש עירייה שמנהל/ת באופן מצוין את אנשי המערכת שבהובלתו/ה: איכות המינויים ובראשם מינוי המנכ"ל, יכולת התפקוד במישור הפוליטי עם המועצה, היכולת להנהיג ולהוביל את העובדים והקהילה, לגייס תמיכה למהלכים ארגוניים ולמדיניות מוניציפלית, לקדם בקרב הרשות המקומית אקלים ארגוני של צמיחה, מצוינות, תחרות חיובית ויצרנות, לרתום ארגונים ציבוריים, פרטיים וארגוני מגזר שלישי לטובת פיתוח העיר, ולעבוד ביעילות עם ריבוי ארגונים שאינם בהכרח כפופים לו אך משמעותיים למרחב העירוני.

4. טוהר מידות: שמירה על ניקיון כפיים, יכולת לאזן בין מינהל ופוליטיקה ולעמוד בלחצים מול אינטרסים צרים ויכולת להעדיף החלטות רציונליות על פני החלטות פופוליסטיות המיטיבות עם בוחרים פוטנציאלים.

5. שקיפות ופתיחות לציבור: שיתוף התושבים בקבלת החלטות, שמירה על שקיפות ושיתוף במידע ציבורי, יכולת לפתח ניהול קשוב ותגובתי לצורכי התושבים ויכולת לגייס תושבים כשותפים בעשייה העירונית.

6. ייצוגיות, שליחות ציבורית ומנהיגות קהילתית: היכולת לשמש נציג הציבור מול המועצה המקומית, רשויות השלטון והשלטון המרכזי והיכולת להנהיג את הקהילה המקומית.

7. קידום השלטון המקומי בישראל: יכולת לעמוד מול השלטון המרכזי, לייצג את הרשויות המקומיות ולקדם את השלטון המקומי ככלל (ולא רק את הרשות המקומית שבראשה הוא עומד).

סך הנקודות שהעניקו השופטים סוכמו, ועשרת ראשי הערים שזכו למרב הנקודות הגיעו לישורת האחרונה (בניסוח הקריטריונים סייעו לנו פרופ' ערן רזין, אנה חזן וד"ר איתי בארי). במקרה של שוויון נעזרנו בנתונים מספריים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אשר הכריעו את הכף.

נתונים אלה עזרו לנו לקבוע את מידת התקדמותן של אותן ערים במהלך חמש השנים האחרונות, לפי שתי נקודות זמן – לפני ובמהלך הקדנציה האחרונה (בשנים 2006 ו-2011). הנתונים שנבדקו הם:

א. האם תקציב העירייה מאוזן או חורג, ואם חורג – בכמה. 

ב. אחוז השינוי בזכאים לבגרות.

ג. אחוז שינוי ההכנסות העצמיות של העירייה (גביית ארנונה, קנסות וכו') – נתון המעיד על חוסנה הכלכלי של העיר.

ד. אחוז שינוי השקעה בתשתיות – הנחת תשתיות של כבישים, צינורות מים וביוב.

פרופסור רזין I צילום: רויטרס

חברי הפאנל

פרופ' ערן רזין: מנהל המכון ללימודים עירוניים ואזוריים, האוניברסיטה העברית בירושלים.
אנה חזן: לשעבר מנהלת האגף לפיתוח מקומי במשרד הפנים. כיום מרצה לשלטון מקומי ורגולציה במכללה האקדמית ספיר ובאוניברסיטת חיפה.
ד"ר איתי בארי: חוקר המתמחה בתחום השלטון המקומי, ראש התוכנית לתואר שני במינהל השלטון מקומי ועתידים – צוערים לשלטון המקומי, ומרצה בבי״ס למדע המדינה באוניברסיטת חיפה.
אופיר פז-פינס: שר הפנים ב-2005, יו"ר ועדת הפנים ב-2007-2006, מנהל המטה המוניציפלי של מפלגת העבודה בשתי מערכות בחירות. כיום מכהן כראש המכון לחקר השלטון המקומי באוניברסיטת ת"א (גילוי נאות: משמש כיועץ אסטרטגי לקראת הבחירות המקומיות בראשון לציון וגבעתיים, ועל כן נמנע מלהכניס את ראשי ערים אלה לסקר).
רני פינצי: מנהל מינהל השלטון המקומי במשרד הפנים בשנים 2011-2006, כיום יועץ עצמאי בתחום המוניציפלי.
קלמן דינס: שימש כיועץ הכלכלי של מרכז השלטון המקומי ומנהל היחידה לכלכלה ומחקר (1994-1980), הקים וניהל את החברה למשק וכלכלה
(1994-1985), וכיום בעלים ומנכ"ל של סיטילינק, חברה לניהול פרויקטים, תכנון וייעוץ אורבני וכלכלי לרשויות מקומיות, משרדי ממשלה וגופים פרטיים.
רבקה אבלסון: לשעבר מנהלת מחוז ת"א והמרכז של משרד הבינוי והשיכון, וסגנית מנהלת אגף תכנון ערים במשרד השיכון.
איל צאום: יועץ בכיר בתחום פיתוח עירוני ועיר חכמה ומומחה למיתוג ערים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן