Forbes Israel Logo

דראגי הוריד את הריבית: "יש סימני האטה בכל רחבי אירופה"

נשיא הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, הודיע על הורדת הריבית באיחוד האירופי ב-0.25%, בהתאם לציפיות השווקים. שיעור הריבית הקודם עמד על 1% וכעת ירד ל-0.75% – שפל היסטורי בתולדות היבשת. לטענת דראגי הסיבה להחלטה זו היא "סימני האטה שניראים בכל השווקים באירופה, גם באלה שלא סבלו מהמשבר עד כה".

אולם נראה כי ההשפעה של הכרזתו של דראגי פגה בבורסות ביבשת. בשעה זו פרנקפורט יןפריז רושמות ירידה של כ-0.7%, לונדון נסחרת סביב רמות הפתיחה. השפעה דומה ניכרת גם בחוזים העתידיים בוול סטריט, המעידים שפתיחת המסחר בניו יורק תהיה שלילית. 

השווקים מגיבים כעת גם על הורדת הריבית המפתיעה בסין. הבנק המרכזי בסין הכריז בהודעה שפורסמה באתר האינטרנט, כי הריבית על ההלוואות תרד מ-6.31% ל-6% וכי הריבית על הפקדונות תרד ב-0.25% ל-3%. הורדת הריבית תיכנס לתוקפה מחר בבוקר.
בהודעתו על החלטת הריבית באירופה, הכחיש דראגי כי החלטות הבנקים המרכזיים היום תואמו מראש. 

פעל כצפוי, מריו דראגי | צילום: רויטרס

לאורך השנה עד עתה, סירבו נשיא הבנק ובכיריו לבצע שינויים בשערי הריבית גם כשתחזיות האינפלציה ירדו אל מתחת לרף היעד, 2%. בכך הציג דראגי עמדה ברורה לפיה מנהיגי המדינות הם האחראים לפיתרון משבר החוב ביבשת, ולא הבנק המרכזי. הודעה על הפחתה בשיעור הריבית, לפיכך, מתפרשת כצעד דרמטי לקראת המנהיגים. צלילותיו האחרונות של היורו מול הדולר והין, כמו גם הירידה במחירי הנפט, מחזקות אף הן את ההשערה כי הורדת הריבית בפתח.

בסוף השבוע האחרון נתקיימה בבריסל הוועידה ה-20 של מנהיגי האיחוד מאז פרוץ משבר החוב ביבשת; בוועידה התקבלו מספר החלטות מרחיקות לכת, ביניהן בלט אישור העברת כספים ישירות לבנקים המתמוטטים ולא דרך המדינות שלהם כפי שהתאפשר עד עתה. נשיא הבנק דראגי הביע שביעות רצון מהחלטות אלו, ואמר כי הן מביעות מחויבות ארוכת טווח של המנהיגים כלפי היורו, אך ציין כי העזרה העתידית כרוכה גם בתנאים נוקשים. כמו כן יצאה לדרך בוועידה קרן החילוץ – מנגנון היציבות האירופה (ESM) – שגם על הקמתה בירך דראגי.

עוד הוחלט בוועידה, אחרי שעות ארוכות של התכתשויות ואי-הסכמות, על התחייבות להקים עד סוף השנה רשות – פיקוח על הבנקים גוש היורו, שתהיה בעצמה תחת פיקוח של הבנק המרכזי האירופי. העברת הפיקוח על הבנקים, כמו גם היכולת להזרים אליהם כספים ישירות, מתפרשת כמדיניות מעורבת הרבה יותר מצידו של הבנק המרכזי, והצבתו בעין הסערה סביב משבר החוב האירופי אמורה לסייע להפרדת הקשר ההדוק בין הבנקים הכושלים לבין החובות הממשלתיים, קשר שלמעשה כונן את המשבר הנוכחי.

סך המשאבים הכספיים של קרן החילוץ, אשר תפעל כעת במתכונת זמנית ותיכנס בשבועות הקרובים למתכונתה הקבועה, עומד כל כ-500 מיליארד יורו. אבל עם 100 מיליארד מתוכם שכבר מונחים בצד לטובת הבנקים בספרד, הקרן עלולה להידלדל קשות באם תתבקש להתערב כנגד שוק אג"ח עוין. 

האנליסטים צופים כי יידרש יותר מכך מצד דראגי והבנק, וכי המשקיעים לא יסתפקו בהורדת הריבית. הלחצים המופעלים על הבנק המרכזי להקל את תנאיו מובילים לציפיה עם צעדים מעודדי נזילות אחרים, שישיבו את התקווה לשווקים האירופיים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.