Forbes Israel Logo

האיומים הגדולים בעולם מתאחדים: האם ווירוס האבולה ישמש כנשק ביולוגי עבור דאעש?

מומחה לעינייני ביטחון לאומי בארה"ב מעריך כי בדאעש כבר חושבים על שימוש בנגיף האבולה כנשק טרור ביולוגי. לפיו, דאעש וקבוצות טרור אחרות לא יצטרכו אפילו לשנות את הווירוס על מנת להפוך אותו לנשק ולזרוע זיהום גלובלי אסטרטגי.

קבוצות אלו יוכלו פשוט להשתמש בנשאים אנושיים על מנת להדביק עצמם במתכוון שבווירוס במערב אפריקה ולאחר מכן להשתמש במערכת התחבורה האווירית העולמית על מנת לנסות ולהפיץ את הווירוס הקטלני.

"האדם הנחשף לווירוס האבולה יהיה הנשא", סיפר פרופ' שימקוס, מומחה לענייני ביטחון לאומי לפורבס. "בקונטקסט של פעילות טרוריסטית, הצעד הבא של שימוש באדם כנשא אינו מצריך מפעילי הטרור תחכום גדול". וכאשר חלק ניכר ממערב אפריקה מצוי במצב של מגיפה פתוחה, לא יהיה זה מסובך לארגון הטרור פשוט לנחות באזור ולהמריא ממנו עם נוזלי גוף נגועים בווירוס לשימוש במקום אחר ובמועד לא ידוע.

שימקוס טוען כי הם אפילו לא יצטרכו "לבודד אותו", אם דאעש ירצו לשלוח חצי תריסר מפעיליה לאזור בו התפרץ ווירוס האבולה בכוונה לחשוף אותם לנגיף, לא תהיה להם בעיה לעשות זאת. הרעיון הוא כי ברגע שפעיליה יהיו נגועים בווירוס הם ינסו לקיים אינטראקציה עם כמה שיותר אנשים במדינה או יעד מסוים.

וירוס האבולה | תמונה: ויקיפדיה

שיעור התמותה הממוצע מאבולה עומד על 50 אחוזים, אך ללא טיפול רפואי, שיעור התמותה יכול להגיע אף ל-90 אחוזים, על פי ארגון הבריאות העולמי של האו"ם.
הווירוס תועד לראשונה בבני האדם בשנת 1976 בסודן ובקונגו, כאשר נדמה כי סוג מסוים של עטלף פירות הוא המארח הטבעי של הווירוס המסוכן. הווירוס ככל הנראה מתפשט לאוכלוסייה האנושית באמצעות מגע ישיר עם בעלי חיים נגועים כגון שימפנזים, קיפודים, קופים וגורילות. לאחר מכן האבולה מתפשטת מאדם לאדם באמצעות מגע עם נוזלי הגוף ואפילו עם בדים המזוהמים מנוזלים נגועים.

הרעיון לשימוש בנשאים אנושיים על מנת להפיץ במתכוון מחלות קטלניות נמצא בקרבנו כבר מאות שנים. בימי הביניים למשל יריבים זרקו גופות נגועות מעל חומות העיר של האויב שלהם בכדי להפיץ את מגפת הדבר הקטלנית.
עם דאעש או שחקן טרור אחר יחליטו להשתמש באבולה באופן דומה היום, אפשרות הזיהוי של הנשאים כאשר הם נכנסים או עוזבים מדינה היא גדולה אך לא מושלמת. שימקוס טוען כי גם במקרה שטרוריסטים נגועים בווירוס יכנסו למדינות מערביות על מנת להפיץ את האבולה, הווירוס אינו יתפשט באופן אקספוננציאלי מאחר ומערכת הבריאות המתקדמת מצוידת מספיק על מנת לזהות, לבודד ולעצור את הווירוס.

בגיליון מאי 2013 של כתב העת Global Policy, ציינה אמנדה טקמן במאמרה "איום הטרור הביולוגי של האבולה במזרח אפריקה והשלכותיו על הבריאות והביטחון העולמי", כי "האיום של התקפת טרור ביולוגית באמצעות האבולה היא דאגה עולמית ואין להתעלם ממנה".

טקמן בעלת תואר שני בדיפלומטיה וביחסים בינלאומיים אמרה לפורבס כי דאעש, באמצעות עריפת הראשים, מנסים להשיג את תשומת לב העולם למטרה המוצהרת שלהם להקים מדינה אסלאמית על םי חוק השרעי ולכן אין זה סביר כי דאעש עצמה תשתמש באבולה כנשק טרור מאחר והם השיגו כבר את תשומת לבנו. אך רק בגלל שדאעש לא יעשו זאת, אין זה אומר שקבוצות טרור אחרות שרוצות לתפוס את תשומת לבנו לא יעשו שאת, או לפחות יהרהרו על כך".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.