Forbes Israel Logo

האם גוגל עומדת להכניס פרסומות גם אל המקרר שלנו?

טכנולוגיות חכמות לבית יוצרות פוטנציאל עצום להפחתת צריכת האנרגיה, שיפור הנוחות הביתית ואיכות האוויר, כמו גם פשוט להפוך את חיינו לקלים יותר. אלא שאם גוגל תקבל את מבוקשה, מדובר בעוד דרך שבה תוכל ענקית החיפוש להציק לנו עם מודעות.

במכתב לרשות לניירות ערך האמריקאית כותבת החברה על כך שהיא מעוניינת לשדר פרסומות על מקררים, תרמוסטטים ומכשירים אחרים: "הציפיות שלנו היא שאנשים ישתמשו בשירותים שלנו ויצפו שפרסומות מטעמנו על מגוון הולך ומתרחב של מכשירים בעתיד", אמרה החברה.

הפרסומות יגיעו גם למקרר? | צילום: shutterstock

במבט ראשון, מדובר בסיוט של כולנו, רק דמיינו שממש על המקרר שלכם מפורסם שהקיץ הגיע וזה הזמן להתחיל דיאטה. דובר גוגל אמר שהמכתב נכתב לפני שהחברה רכשה את יצרנית התרמוסטטים החכמים Nest ב-2013, ושהוא "לא משקף את מפת הדרכים של גוגל". למרות זאת, נדמה כי גוגל כלל לא פרשה מפת דרכים, במכתב, היא רק אמרה שהיא מצפה שמשתמשיה יוכלו לצפות בפרסומות על כל מיני מוצרים ביתיים חכמים שירכשו.

למרבה המזל, ככל הנראה לא נגיע למצב הזה. מודל הפרסום דרך האינטרנט עבד היטב כאשר הדרך היחידה שבה צרכן היה יכול להרשות לעצמו את המוצר או השירות היתה בכך שיסכים לפרסומות המציקות. לגוגל יש מודעות באתר שלה משום שהצרכנים מוכנים לסבול את זה תמורת תוכן בחינם. אולם, מודלים דומים גם נכשלו בעבר. "מחשבים בחינם תמורת מודעות" נכשל אי שם בשנות ה-90, ורעיונות מבוססי מודעות אחרים, כמו מודעות על קולבים של ניקוי יבש, לא כבשו את העולם בסערה.

מכשירים ביתיים חכמים לא עולים הרבה יותר מחבריהם ה"טיפשים". תוספת הקישוריות לרשת, למכשיר חשמלי סטנדרטי, יעלה בסביבות ה-3 דולרים בלבד למכשיר. האם לקוחות יהיו מוכנים להשלים עם עשורים של מודעות רק בשביל שגוגל תסבסד עבורם כמה דולרים בודדים? האם נסמוך יותר על גלאי עשן שיציע לנו 15% הנחה על כרטיס ללונה פארק? כנראה שלא.


לשלוט על כל המכשירים בבית דרך הרשת. הזדמנות לגוגל? | צילום: shutterstock

חשוב מכך, ליצרני המכשירים יש דרך הרבה יותר טובה להפיק רווחים מהמוצרים שלהם – מתן שירותים בזמן אמת לייעול השימוש במוצרים. יש לזכור שהמכשירים החכמים כשלעצמם אינם מועילים, ורק שליטה עליהם באמצעות מערכת וויסות היודעת לעשות אופטימיזציה אנרגטית לפי הצורך, הופכת את המערכת ליעילה. הרעיון של שליטה מרחוק בצריכה האנרגטית של מבנים וצרכנים פרטיים נחשב לפורץ דרך בתחום האנרגיה, ומספק הזדמנויות עסקיות גם ליצרנים, שלוקחים גם הם חלק במבנה העסקי המשותף הזה, במערכת היחסים של רשות-יצרן-לקוח.

אז אולי פרסומות יקפצו ברחבי הבית, במיוחד במכשירים עם מסך לד רחב וגדול, אבל עמידות הצרכנים במקרה הזה, והדרכים האלטרנטיביות ליצירת תזרים מזומנים קבוע לחברות, עשויים לסייע לנו להימנע מהצפה של הבית בפרסום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.