Forbes Israel Logo

האם לאוניד נבזלין עומד להפוך לאדם העשיר בישראל?

לאחר מאבק משפטי של 10 שנים, פסק השבוע בית הדין הבינלאומי בהאג לטובת מחזיקי המניות של ענקית הנפט לשעבר יוקוס, אשר ראו את נכסיהם מתאדים כאשר הממשלה הרוסית הפקיעה את החברה באוקטובר 2007. מה שנותר מהחברה שנוהלה על ידי מי שהיה האיש העשיר ברוסיה, מיכאל חודורקובסקי, שייך כיום לרוסנפט, חברת הנפט הממשלתית. חודורקוסבקי, שצבר מעט יותר מידי כוח, נעצר לפני כ-10 שנים ונכלא בשל האשמות על העלמות מס. הוא שוחרר בשנה שעברה במסגרת חנינה שהעניק לו הנשיא פוטין.

-לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

בית המשפט קבע כי רוסיה הפרה את אמנת האנרגיה הבינלאומית עליה היא חתומה, אך גם מצא פגמים בתביעותיהם של בעלי המניות ופסק על פיצוי ענק של 50 מיליארד דולר שעל רוסיה לשלם (כמחצית מהסכום אותו תבעו בעלי המניות).


חודורקובסקי. מנכ"ל יוקוס לשעבר, שהושלך לכלא לא יהנה מהפיצויים | צילום: רויטרס 

"מההתחלה ועד הסוף, המקרה של יוקוס היה ביזה ללא בושה של על ידי מאפיה הקשורה למדינה", כתב אתמול חודורקובסקי באתר שלו. "זה נהדר שמחזיקי המניות מקבלים סיכוי לתקן את הנזק שנגרם להם". אך למעשה חודורקובסקי עצמו לא יראה דולר אחד מסכום העתק. מי שצפוי להיות המרוויח הגדול מהפסיקה הוא עמיתו לאוניד נבזלין, שלו העביר חודורקובסקי ככל הנראה חלק מאחזקותיו בחברה.

גם נבזלין שדורג על ידי פורבס במקום ה-21 ברשימת עשירי ישראל עם הון של 5.220 מיליארד שקל, נחשב יריב פוליטי מר של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אך בשונה מעמיתו חודורקובסקי, הצליח לחמוק מרוסיה ועלה לישראל ב-2003. כיום הוא מחזיק ב-70% מ־GML, השלוחה של יוקוס בפורטוגל, השווים כ-500 מיליון דולר, אך אחזקה זו עשויה להפוך אותו כעת לאחד האנשים העשירים בעולם ולאדם העשיר ביותר בישראל: GML מחזיקה ב-60% מיוקוס וכך, בחישוב מהיר, אם רוסיה אכן תשלם את הפיצויים שפסק בית המשפט, יזכה נבזלין בכ-21 מיליארד דולר. במקרה כזה הונו יזנק ליותר מ-26 מיליארד דולר – פי 3 מהונו של פטריק דרהי, המחזיק כיום בתואר האיש העשיר בישראל.


נבזלין. יהפוך לאדם העשיר בישראל? | צילום: יח"צ

לצד זאת, יש לומר כי רוסיה כבר הודיעה כי תערער על החלטת בית הדין וצפויה לצאת לקרב משפטי ארוך לביטולה, כך שקשה לראות את הכסף עובר בטווח הקרוב לידיו של נבזלין. בינתיים משקיע המיליארדר בן ה-54 את כספו ברכישת שורה ארוכה של נכסים בעיר ניו יורק. פעילותו בישראל מוגבלת למדי: ב־2003 חנך את קרן נדב, שמטרתה לחזק את הקשר והזהות הקולקטיבית על העם היהודי; לפני כשלוש שנים, רכש 20% מעיתון הארץ; ובחודש אפריל השנה נפרד מ־40 מיליון שקל עבור דירה בקומה השנייה של פרויקט ולדורף אסטוריה בירושלים.


נבזלין עם נתניהו. מגלה באחרונה עניין בתקושרת הפוליטית בארץ | צילום: רויטרס
 

לאחרונה הרחיב נבזלין את השקעתו בתחום העיתונות בארץ והשיק מגזין פוליטי חדש בשם "ליברל" שאמור, לדבריו, "לחשוף את התהליכים האמיתיים שמאחורי המערכות הפוליטיות והתקשורתיות בישראל". בהקשר זה מעניין יהיה לראות האם עשוי להתפתח בזירת התקשורת בארץ קרב ענקים בינו ובין המיליארדר שלדון אדלסון (עם הון של 36.4 מיליארד דולר) החותר גם הוא להשפעה על עולם העיתונות באמצעות "ישראל היום".

-לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

-לרכישת גיליון 100 עשירי ישראל חייגו 077-5273355


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.