Forbes Israel Logo

האמא של היזמים: כך הפכה מי שהכשירה מאות יזמים ואנשי מפתח לאחת הנשים המקושרות בישראל

אומרים שאמא יש רק אחת. אך אם תשאלו עשרות רבות של יזמים, משקיעים וצעירים נוספים הנמצאים במגוון עמדות מפתח בזירת היזמות הישראלית, הם יסבירו לכם שלהם יש לפחות אחת וחצי. ככה זה כשמדובר בבוגרי תוכנית היזמות היוקרתית "זל" של המרכז הבינתחומי בהרצליה. כולם עברו תחת ידיה של ליאת אהרונסון, מי שנחשבה לאורך שנים כ"אמא" של התוכנית וכמי שהכשירה רבים מהצעירים המובילים את האקו־סיסטם הישראלי כיום.

לאורך 14 השנים האחרונות אהרונסון ניהלה את תוכנית "זל" ביד רמה וביססה את מעמדה כאחת מתוכניות ההאצה היוקרתיות והנחשבות ביותר בישראל. מלבד הקשר ההדוק עם רבים מהאנשים החזקים בתעשיית היזמות בארץ, שהשתלבו בפעילות כמנטורים, מרצים או מעבירי סדנאות, אהרונסון טיפחה יותר מ־300 בוגרים – מרביתם המכריע השתלבו, כאמור, בשורת תפקידי מפתח בחברות, קרנות ומיזמים בולטים.

לכל הכתבות, הדירוגים והראיונות: עשו לנו לייק בעמוד הפייסבוק

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

"ברור שיש לי קשר מאוד חזק עם כל הבוגרים שלנו", היא מספרת. "עברתי ביחד עם כל אחד מהם שנה מאוד מאוד משמעותית. אלה לא קשרים שמבוססים על היכרות חד פעמית או פגישה בכנס, אלא קשרים שנשענים על תהליך משמעותי שעברנו יחד". תהליכים אלו, כאמור, הביאו לכך שאהרונסון תמצא דלתות פתוחות לרווחה כמעט בכל מקום שאליו תפנה במרחב האקו־סיסטם הישראלי.

"לנטוורקינג יש לפעמים קונוטציות שליליות", היא מספרת. "אבל אני באמת מאמינה שבסופו של דבר זוהי תופעה אנושית בסיסית מאוד, שקיימת מאז ומעולם. אנשים צריכים להיעזר אחד בשני, פעם אנחנו עוזרים ופעם נעזרים. יזם צעיר שנכנס לעולם הזה צריך המון הכוונה, עצות וסיוע, והדרך הכי טובה להשיג אותם היא להיות פתוח בעצמך לעזור גם לאחרים. זו קארמה, דברים טובים קורים למי שעושה טוב".

חושבת על שני הצדדים. אהרונסון | צילום: שרון בנטוב

אבל קארמה טובה היא לא הסיבה היחידה שמניעה את אהרונסון לסייע ולקשר בין יזמים צעירים שממשיכים להתדפק על דלתה גם היום. "אני מאוד מאמינה ביזמות הישראלית, ואני רוצה לעזור ככל שאני יכולה", היא מסבירה. "כשאני פוגשת אנשים רעבים להצלחה עם רעיונות מדליקים, כאלו שלא חוששים לעבוד קשה, אני שמחה לעזור. אני גם חושבת שבארץ חלק גדול מהעזרה נובע מהמקום הפטריוטי, הרצון לסייע לסצנה להתפתח".

השנה אהרונסון העבירה את ניהול התוכנית היוקרתית לידיה של מורן ניר (בוגרת התוכנית בעצמה), ועברה לכס השותפה בקרן ההשקעות "מרקר", משם היא מביטה על התחום מזווית מעט שונה. יחד עם זאת, הפניות והבקשות לסיוע ולקישור עדיין זורמות. "אני שמחה לעזור לאנשים, אבל הם חייבים להיות מוכנים לישירות שלי", היא אומרת. "לעולם לא אקשר בין אנשים אם אני לא מאמינה בלב שלם ששני הצדדים ייצאו נשכרים וירוויחו מהקשר הזה. בכל פגישה אני מנסה לחשוב לא רק על מה אותו אדם צריך, אלא גם על מה הוא יכול לתת לאחר. כשאני נתקלת במצב שבו שני הצדדים יכולים להרוויח, אני מקשרת בשמחה ובהרבה מאוד כיף".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.