Forbes Israel Logo

האסטרטגיה של אמזון בישראל: שיפור זמני האספקה והשקעה במו”פ

בשנה האחרונה התפרסמו כתבות ספקולטיביות בעיתונות האמריקנית בדבר תוכניותיה של אמזון בישראל. וכל הקשור לאמזון מעורר עניין רב גם בעיתונות הישראלית, כשלעיתים רכילות ממקורות אנונימיים מוצגות כאן כחדשות.

אך הודעת דוא"ל ששלחה החברה בימים האחרונים למספר מוכרים ישראלים מעניקה אישור רשמי לתוכניותיה. על פי ההודעה תקדם החברה בדף התוצאות את המוכרים שמחזיקים את מלאי המוצרים בישראל, דבר שיגרום ללקוחות ליהנות מזמני אספקה מהירים יותר, שכן מדובר במשלוח מקומי.

מרכז לוגיסטי של אמזון. שיטות משלוח מקומיות משופרות | צילום: shutterstock

בינתיים מוותרת על מחסנים בישראל

על פי סבב הרכילות האחרון, ההנהלה האירופית הבכירה של אמזון ביקרה בישראל כדי לדון בפתרונות שילוח לישראל, לקראת הקמת אתר מסחר אלקטרוני בעברית. נראה שהביקור כלל את מנהל אסטרטגיית הרשת של אמזון, אנטואן מוסנרון דופין, ומנהל חטיבת הלוגיסטיקה הגלובלית, ג'יימס או'לירי.

מוקדם יותר השנה נמסר כי אמזון מעוניינת לפתוח מתקן לוגיסטי במרכז הארץ. ובעוד שפתיחת אתר בשפה העברית נראית כמהלך סביר בשלב מסוים, פתיחתם של מחסנים בישראל לא סבירה בשלב הזה.

הביקור האחרון של צמרת אמזון בא על רקע מבחנים שערכה החברה לשוק הישראלי מוקדם יותר השנה, במסגרתם היא הציעה משלוח חינם לישראל עבור הזמנות מעל 75 דולר. המגבלה נקבעה ל-75 דולר, שכן הצרכנים מחויבים במע"מ (17%) עבור כל הקניות המקוונות בחו"ל, שמחירן עולה על 75 דולר. במסע הפרסום נרשמו נתוני מכירות מרשימים במגוון קטגוריות.

"הפגישה הזו היא המשכו של המהלך הכללי של אמזון לייעל את המשלוחים אל ישראל ובתוכה. במהלך שלב בדיקה זה, נשלחו ההזמנות הישראליות ממרכזי ההפצה בארה"ב ובאירופה. ההצלחה זו מובילה את הרצון של אמזון להקים מרכז אזורי טוב יותר שיתמוך בשוק מוכח זה. אמזון אינה מתכננת לפתוח מתקן הפצה בתוך ישראל, ובכך לעקוף סוגיות הקשורות למסים ותקנות", אומרת קריסטה פבריגאס, אנליסטית המתמחה במסחר אלקטרוני.

כיום, אמזון שולחת מוצרים לישראל ממרכזי ההפצה בארה"ב או מאלו שבאירופה והמשלוחים מטופלים על ידי דואר ישראל וחברות שילוח כמו FedEx ו-DHL או BoxIt. נראה כי כיום החברה מחפשת דרכים לייעל את המשלוחים לישראל באמצעות רשת ההפצה האירופית שלה וחברת לוגיסטיקה ישראלית.

"על ידי אימוץ ההפצה הממוקדת באירופה, מוכרים ישראלים הרשומים לתכנית מרכז המלאי המקומי של אמזון (FBA) זוכים לזמני אספקה מהירים יותר עבור המשלוחים המסופקים לאירופה והמשלוחים הנשלחים ללקוחות לא נשלחים מעבר לים, אלא בשיטות משלוח מקומיות משופרות, מהלך זה מקצר את זמני האספקה הכוללים ואת העלויות עבור המשלוחים של אמזון ללקוחות", הוסיפה פבריגאס.

מייקל בנרוש מבית הספר ויטמן למינהל עסקים באוניברסיטת סירקיוז בניו-יורק מסכים כי הביקור האחרון אינו מסמן את פתיחתו של מתקן לוגיסטי מקומי. "ישראל, מדינה עם אוכלוסייה של כ-10 מיליון איש בלבד, היא שוק קטן מדי בכדי שאמזון תתמקד בהזדמנויות שישראל מציגה".

באוקטובר דיווחה אמזון על רווח תפעולי לא-מרשים יחסית של 3.8%, לעומת 45% שעשתה פייסבוק. עבור אמזון לא סביר להשקיע בשוק קטן כמו בישראל, במקום זאת, הגדרת פתרונות למשלוחים יעילים יותר – נראה כמהלך קצת יותר הגיוני.

סיבה נוספת שתמנע נוכחות מקומית של אמזון היא גיאופוליטיקה. ישראל היא ברובה מדינה עם שכנים שאין לה יחסים פורמליים, למעט מצרים וירדן. מרכז המשלוחים של אמזון בטורקיה, שממנו הוא יכול בקלות לשלוח לכל המזרח התיכון ולחלקים מאירופה, נראה מציאותי יותר.

פעילות אמזון בישראל

כיום יש לאמזון למעלה מ-200 עובדים בישראל, רובם עובדים במו"פ. באוקטובר אשתקד, הודיעה אמזון על הקמת שני מרכזי מו"פ בישראל המוקדשים לפיתוח פלטפורמת Alexa ועבור החנות Amazon Go. החנות האוטומטית בעלת הקופות בתפעול עצמי מעסיקה טכנולוגיית ראיית מחשב, אלגוריתמים ללמידה עמוקה וחיישנים אחרים. עבור המשקיפים של זירת ההיי-טק הישראלית, אלה בדיוק הטכנולוגיות בהן מצטיינת המדינה. המו"פ המקומי מתמקד בכבדות גם במחשוב הענן של החברה – AWS.

Amazon Go. חנות אוטומטית עם טכנולוגיות בהן מצטיינת ישראל | צילום: shutterstock

בשנת 2015, בהתאם לאסטרטגיית המו"פ שלה בישראל, רכשה אמזון את מעבדות אנפורנה, מעבדת מיקרו-מעבדים מקומית, עסקה בהיקף של 360 מיליון דולר. יתרה מזאת, מסע הגיוסים של אמזון בישראל עדיין מתרחש, גם לאחר דיווחים על הטקטיקה האגרסיבית של החברה כלפי עובדיה. כיום, אמזון מחפשת למלא 50 משרות בעיקר בפיתוח תוכנה, דבר המעיד על הדגש ששמה החברה על מו"פ.

מעצמת קניות, אך שוק קטן

בשנת 2017 רכשו הישראלים 61 מיליון חבילות, 15% יותר מאשר ב-2016. בשנים האחרונות הישראלים פנו לאינטרנט, שכן המחירים המקומיים הם מהגבוהים ב-OECD. בעוד המדינה היא מעצמת קניות באינטרנט, השוק הוא קטן בקנה מידה עולמי.
על פי שפע הכתבות בעיתונות המקומית, נראה כי האסטרטגיה הגדולה של אמזון היא לשדר עסקים כרגיל: להרחיב את פעילות המו"פ ולעבוד על פתרונות יעילים כדי לספק לשוק הצרכני הישראלי.

הצרכנים הישראלים מצפים שאמזון תנחת בישראל ותהפוך את הסצנה הקמעונאית המקומית, אך הציפיות מוקדמות מדי. עבור אמזון, עם זאת, זו תהיה החלטה מובנת, בהתחשב בלובי הקמעונאי החזק של ישראל. אפילו עבור אחד מגופי הקמעונאות הגדולים בעולם, הביורוקרטיה הישראלית יכולה להיות אויבת אדירה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן