Forbes Israel Logo

האתגר הבא של האיחוד האירופי: דמוקרטיה

עם פירסום ההחלטות השאפתניות של המנהיגים הכלכליים של האיחוד האירופי, עולה אתגר נוסף העומד בפני ראשי המדינות בגוש: השמירה על הדמוקרטיה. עיני העולם כולו נשואות אל הממשלות החברות באיחוד כדי לראות האם באמת מקובל הפתרון של מנגנון כלכלי משותף על כולם. רגע לפני נראה כי גוש היורו מתחלק לשני מחנות: המדינות שיש להן מה להרוויח מהתוכנית – יוון, ספרד, ואירלנד ואלה שיש להן מה להפסיד – גרמניה, הולנד ופינלנד. 


התנגדותה של גרמניה לתוכנית הכלכלית תחרוץ את גורל גוש היורו | צילום: רויטרס

לפני שבוע, הדעה הרווחת בקרב כלכלנים הייתה שהטעות המרכזית של האיחוד הייתה כינון מטבע אחד משותף ללא הנהגת מדיניות כלכלית אחידה וכן הכללת יוון בגוש היורו מלכתחילה. אולם היום, הטענה היא ששהשגיאה הגדולה של האיחוד היא חוסר התמיכה הציבורית בשיתוף פעולה הדוק יותר בין החברות באיחוד. 


שיתוף פעולה בניהול מדיניות הוא דבר מקובל מאוד בין גופים שונים בתוך מדינה אחת. אך עבור תושבי האיחוד האירופי, מדובר במצב לא רצוי, ממש כמו שארה"ב למשל לא תהיה מעוניינת לתת למקסיקו לנהל לה את העניינים. 

הסדקים בדמוקרטיה באיחוד האירופי, החלו לצוץ עוד לפני ועידת הפסגה בבריסל. ביום רביעי שעבר, דרש שר האוצר הגרמני, וולפגנג שויבלה כי יערך משאל עם כלל אירופי בנוגע לכל שינויי במדיניות הכלכלית של האיחוד. שויבלה דרש כי המשאל יערך באופן מיידי מכיוון שדעת הציבור היא שצריכה להכריע בעניינים אלה.

בנוסף, למרות שהיא אינה חלק מגוש היורו, גם בריטניה הביעה את דרישתה לערוך משאל עם בנוגע להמשך דרכה כחברה באיחוד האירופי. למרבה האירוניה, כולם יודעים שתוצאותיו של משאל שכזה בבריטניה יראו כי הציבור מתנגד לחברותה של המדינה באיחוד, וזוהי כניראה הסיבה שעד היום אין תוכניות לערוך משאל עם בנושאים אלה. 


תרחיש בו בריטניה אכן פורשת מהאיחוד משמעותו איבוד של אחת הכלכלות החזקות ביותר ביבשת, מה שיכול להוביל לאפקט דומינו שיזעזע את השווקים בכל העולם. משאלי עם בצרפת ואירלנד יהפכו למהלך בלתי נמנע, שכן כל מדינה באירופה שיש לה קשרי מסחר עם אנגליה בוודאי לא תשמח להיות חברה במועדון ממנו פרשה הממלכה החזקה. 

יתרה מכך, אם גם גרמניה תחליט להצטרף לגל משאלי העם וכתוצאה מכך תאלץ לפרוש מגוש היורו, היא תחרוץ בכך את גורל האיחוד כולו. תושבי גרמניה בוודאי לא יסכימו למהלך שיחייב את הפדרציה לוותר על חלק מריבונותה על מנת להציל את כלכלתן הקורסת של מדינות אחרות בגוש, רק בשביל לצפות מהצד על כלכלות חזקות נוספות נוטשות את המערכה.

על מנת שמנגנון היציבות האירופי יעבוד ויצליח להשיב לכלכלות הקורסות בגוש היורו את כוחן, צריכה להיות הסכמה חד משמעית של כלל המדינות באיחוד האירופי בנוגע לתוכנית הכלכלית החדשה. אך כשפינלנד והולנד הודיעו כי הן מתנגדות להענקת הסמכות לבנק המרכזי להעביר כספי חילוץ ללא התערבות ממשלתית, לא נראה כי מטרה זו תהיה פשוטה להשגה.  

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.