Forbes Israel Logo

הבהלה לזהב באיטליה: המשבר מחזיר את המתכת היקרה לאופנה

אם טיילתם באיטליה לאחרונה בטח חשתם את הבהלה לזהב ברחובות. בעקבות המצב הכלכלי הקשה במדינה, רבים פנו לזהב בניסיון להיחלץ מהמשבר. ולריו נובלי, כרטיסן בחברת האוטובוסים ברומא החליט שעל מנת לייצב את מצבו הכלכלי, הוא יימכור את שיני הזהב שלו. "אני לא יכול לגמור את החודש מבלי להיכנס לחובות. אני יודע שלא אקבל הרבה אבל אני חייב את הכסף". 

במרכזי הערים הגדולות באיטליה החלו להופיע שלטים עם הכיתוב "קומרו אורו" – קונה זהב. מכון המחקר יוריספס מעריך כי בשנתיים האחרונות, מספר העסקים שפנו לרכישת זהב הכפיל את עצמו פי ארבע. לטענת מומחי המכון, עסקי הזהב ברחוב האיטלקי הם אינדיקטור המצביע ל מצבו הקשה של המשק במדינה. 

לדברי אלקסיה מסי, העובדת בעסק חלפנות של זהב מד'גלי דה אורו בצפון רומא "העסקים ממש טובים בתקופה האחרונה. אפשר להרגיש את החרפת המשבר". מד'גלי דה אורו פתחו את הסניף הראשון שלהם לפני חמש שנים והיום לחברה יש כבר שבעה סניפים בכל רומא. מסי מוסיפה: "אנשים אף פעם לא שמחים למכור את חפציהם, אך כיום הם מגיעים לחנות עם כל מה שיש להם: זהב, כסף, עתיקות. בתקופה הנוכחית הכפלנו את כמות הלקוחות שהיו לנו עד היום". 

הגידול בעסקי הזהב הוא אינדיקטור למצב הכלכלי הקשה במשק | צילום: רויטרס

ראש ממשלת איטליה לשעבר, סילביו ברלוסקוני, אשר הודח בעקבות המשבר שפקד את המדינה בנובמבר האחרון, אוהב לטעון כי כל עוד המסעדות מלאות והציבור האיטלקי ממשיך לקנות מוצרי אלקטרוניקה בכמויות גדולות מאי פעם, אין באמת ראיות למשבר אמיתי במדינה. אולם כיום, עם ריבוי של בתי עבוט שמדווחים על מחזור מכירות של 7 מיליארד יורו בשנה ניתן בהחלט לראות הרעה במצבם של מיליונים בציבור האיטלקי. 

הכלכלה השלישית בגוש היורו שרויה במשבר חוב ענק מזה כשנה ולאחרונה אף דווח כי המשק האיטלקי התכווץ ברבעון השני של 2012 ב-2.5% בחישוב שנתי. הגידול המסיבי בעסקי קניית הזהב תמורת מזומנים, הביאה קבוצה של עורכי דין לפנות לפרלמנט האיטלקי בדרישה לעגן את הפעילות בו בחוק מדיני ולהניג רגולציה אחידה לפועלים בשוק זה. 

לטענת ג'יאני מנקוזו, חבר בקבוצת עורכי הדין שפנו לממשלה, כיום ישנם כ-28,000 דוכנים לקניית זהב ברחבי איטליה ועם הגידול השוק זה, הגיע גם גל פשיעה הקשור אליו. כך למשל, במספר מקרי ירי ברומא היו מעורבים כמה בעלי דוכנים לקניית זהב והחשש בפרלמנט הוא שהמאפיה מנסה להשתלט על העסקים הללו.

בעלי עסקים פונים לקניית זהב כדי להימנע מקריסה כלכלית | צילום: רויטרס

על פי סקר של מכון יוריספס, בשנת 2011 כ-8.5% מהאיטלקים משכנו את חפצי הזהב שלהם. אולם לא כולם מסכימים לנקוט בצעד קיצוני זה. ולריה ארסידיאקונו, אם חד הורית בת 46 מספרת כי בנה בן העשרה מכר את כל תכשיטי הזהב והפנינים שלה באחד הדוכנים מבלי לבקש את הסכמתה. לדבריה, "הם שילמו לו 42 יורו בלבד על חפצים בשווי של כ-1,000 יורו ואפילו לא נתנו קבלה".

הבעיה עם דוכנים רבים לקניית זהב היא שהם פעולים לתקופה מוגבלת בלבד ואז מוכרים את רישיונם למישהו אחר. כך למעשה, מתקשים הרשויות באיטליה לעקוב אחר הכספים שעוברים בהם ולמנוע מקרים רבים של הלבנת הון.  

בעוד שבצפון אירופה קונים בתי עבוט מגוון של חפצים ודברי ערך, האיטליה הדגש הוא על זהב, זאת בהתבסס על המסורת עתיקת היומין במדינה הגורסת כי זהב הוא המתנה הטובה ביותר כבר מיום הטבלה של האדם כתינוק. 

בשל הפופולריות הרבה של מוצרי זהב באיטליה, פנו עסקים קטנים רבים במדינה לעסוק בקניית זהב, במטרה למכור אותם מאוחר יותר לבתי עבוט. המצב של העסקים הקטנים באיטליה הוא בכי רע. כ-1,500 מהם נסגרו בשנה האחרונה. על פי הערכות של איגוד העסקים הקמעונאים, שיעור ההוצאה הפרטית במדינה צפוי להגיע בסוף 2012 לשפל של כל הזמנים. 

לעומתם, עסקיהם של בעלי בתי העבוט הולכים וגדלים. בעקבות הגידול במכירות, הפך הזהב לאחד ממקורות היצוא הגדולים ביותר מאיטליה. מכירות הזהב מאיטליה לשוויץ למשל גדלו בשנה שעברה ב-65% ל-120 טונות בשנה, זאת לעומת 73 טונות של זהב בשנת 2010.  

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן