Forbes Israel Logo

הבנק המרכזי האירופי עושה כל מה שנדרש להצלת היורו? לא ממש

מסיבת העיתונאים שערך היום הבנק האירופי המרכזי הייתה האירוע המצופה ביותר של הבנק אי פעם. ההתרגשות הגדולה נבעה בעיקר מנאומו של נשיא הבנק מריו דראגי בשבוע שעבר בלונדון, בו הוא הכריז כי "בגבולות המנדט שלנו, הבנק האירופי יעשה כל מה שיידרש כדי לשמר את היורו. והאמינו לי, זה יהיה מספיק".

אלמנט ה"כל מה שיידרש" של ההצהרה גרם לרבים לצפות להודעה גדולה היום. מה שקיבלנו במציאות היה הצהרה עם מעט הכרזות ברורות והרבה אמירות כלליות, על כוונה לסייע לגוש בשבועות הקרובים. במלים אחרות, אמרו בבנק, נעשה כל מה שיידרש כדי להציל את היורו, אך לא נגיד לכם בדיוק מה כלול בזה או איך אנחנו מתכוונים לעשות זאת.

מה שיידרש, או מעט מדי מאוחר מדי? דראגי | צילום: רויטרס

אם להיות הוגנים כלפי דראגי, האנשים שהתרגשו לקראת הפגישה אשמים גם הם. במסיבות העיתונאים הרבות שערך, אמר דראגי כי הוא לא אחראי לפרשנות שנתנו השווקים להצהרה.

מונח המפתח שהמשקיעים לא העריכו מספיק היה "בגבולות המנדט שלנו". יותר מאשר כל בנק מרכזי אחר, הבנק האירופי נתון למגבלות חוקיות רבות. על כן, היכולת שלו לפעול ביעילות על מנת לפתור את משבר היורו חלקית בלבד.

אחת הבעיות הגדולות של גוש היורו כיום היא שאין בגוש בנק מרכזי אחד שמסוגל לפעול כמלווה של הרגע האחרון עבור מדינות שנתקעו ללא נזילות, מכיוון שלבנק המרכזי עצמו האירופי אסור לבצע רכישות ישירות של אג"ח מממשלות. יש שתי דרכים שבהן הבנק האירופי המרכזי יכול להפוך למלווה של הרגע האחרון במסגרת החוק.

האופציה הראשונה היא שהבנק האירופי המרכזי יבצע רכישות אג"ח בשוק המשני. הדבר מאפשר למשקיעים בשוק המרכזי לרכוש אג"ח של ממשלות בביטחון, בידיעה שיוכלו למכור אותן. על פניו, ההודעה היום על רכישות אג"ח לא כוללת בתוכה כל הבהרה לגבי סדר הגודל של הפעולה להצלת בפרד ואיטליה. הבנק המרכזי "עשוי להחליט" לרכוש אג"ח, אך רק אם המדינות יחתמו על הסכם עם קרן החילוץ ויסכימו לקבל עליהם מספר התניות.

תוכניות קודמות לרכישת אג"ח נכשלו כיוון שהן היו קטנות והסתיימו כשבהבנק המרכזי החליט שהמדינות המעורבות הן בעיה של מישהו אחר. המאצמים החלקיים הללו הם רחוקים מאוד מגישת ה"כל מה שיידרש" של דראגי, והדברים שאמר היום לא הלכו רחוק מספיק לשכנע את האנשים שרכישות עתידיות יהיו אפקטיביות יותר.

האופציה השנייה שתגרום ליצירת מלווה של הרגע האחרון היא היא מתן רישון בנקאות לקרן החילוץ האירופית, וסיפוח מסוים שלה לבנק המרכזי. קרן כזו יכולה להשתמש בכסף שלוותה מהבנק המרכזי לרכישת טריליוני יורו ממדינות מוכות חוב, וכך לייצב את השווקים. הבנק האירופי מסרב לתוכנית בטענה שלקרן החילוץ אסור להיות חלק מכל מנגנון אירופי.

התקדמות איטית בתוכנית רכישת אג"ח. סירוב מתן רישיון לקרן החילוץ. בקצב ההתקדמות הזה, הבנק המרכזי מסתכן בכך שיעשה מעט מדי מאוחר מדי, ולא "כל מה שיידרש" להצלת היורו.

כתבות נוספות בנושא:

דראגי לא יכול לעמוד בהבטחותיו להציל את היורו

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.