Forbes Israel Logo

הבריחה הגדולה מגוגל: 12,000 איש כבר ביקשו "להימחק"; איך הצליח אזרח יחיד לגבור על תאגיד ענק?

האיזון שבין הפרטיות וחופש המידע מהווה נושא מרכזי באירופה בימים אלו, כאשר אזרחי אירופה נהנים מרשת חוקים מחמירה, המגנה על נתוניהם הפרטיים. לפני כשבועיים פסק האיחוד האירופאי בנושא, והחליט כי לכל אדם קיימת "הזכות להישכח" ועל כן גוגל אחראית על הסרת קישוריה בנוגע לאדם מסוים המעוניין "להימחק" מתוצאות החיפוש שלה.

גוגל אשר מעבדת יותר מ-90 אחוזים מכל חיפושי האינטרנט באירופה, נאלצה ליצור טופס אינטרנט אשר דרכו אזרחי אירופה יוכלו להגיש את בקשתם "להעלם" מהרשת.

אף אחד לא צפה כי תביעה בבית משפט מקומי בספרד יוביל למהפך כזה. הכול התחיל באזרח ספרדי בשם מריו גונזלס, אשר הסתבך לפני כ-16 שנים במצב פיננסי קשה שגרם לעיקול ביתו. לפני כחצי שנה ביקש מריו מגוגל למחוק את הקישורים אודות מצבו הפיננסי בעבר, מפני שהם אמנם היו נכונים בשעתם, אך כעת הם אינם רלוונטיים עוד. גוגל סירבה, וגונזלס תבע אותה בבית משפט מקומי בספרד, שגלגל את תפוח האדמה הלוהט לפתחו של בית המשפט העליון של האיחוד האירופי.

צילום: shutterstock

הענקית האמריקאית טענה להגנתה כי צעדים כאלו יהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי. אך בית הדין האירופאי לא קיבל את טענותיה וקבע כי הזכות לפרטיות עולה על זכות הציבור לדעת, בייחוד כאשר לא מדובר באנשי ציבור, אלא אנשים מהשורה ופסק לטובת גונזלס וכנגד גוגל.

אז איך זה עובד? ראשית כל, בכדי לבקש הסרת דפים מסוימים ממנוע החיפוש של גוגל, על המבקש להיות בעל אזרחות אירופאית. כך, שאם אין בבעלותכם אזרחות כפולה, תאלצו לחכות בסובלנות עד שתתקבל פסיקה דומה בישראל. אם עברתם את המשוכה הראשונה, תאלצו למלא את טופס הבקשה המתאים אשר דורש מילוי פרטים רבים וצילום של אמצעי זיהוי. לאחר מכן, תתבקשו לפרט אילו קישורים אתם מעוניינים להסיר ואת הסיבה הספציפית להסרת כל אחד מהם.

בינתיים גוגל לא מוכנה להתחייב לזמני הטיפול וההסרה, אולם כן ידוע כי הטפסים יעובדו על ידי אנשים ולא על ידי אלגוריתם. לצורך קביעת המדיניות של החברה, הקימה גוגל ועדה מייעצת שכוללת דמויות עתירות זכויות כמו מנכ"ל גוגל לשעבר, אריק שמידט, מייסד ויקיפדיה, ג'ימי ווילס ופרופסר לוצ'אנו פלורידי ממכון אוקספורד לאתיקה אינטרנטית.

עוד לא ברור מתי גוגל תחל להוריד לינקים בפועל, אך אין ספק כי מדובר בתקדים רציני וחשוב עבור הפרטיות של כולנו, וכל שנותר הוא להתחיל להגיש בקשות.

 

לכתבה המלאה

עוד בגיק טיים:

דירוג אפליקציות המובייל הישראליות

8 טיפים שיעזרו לכם לזכות במשרת החלומות שלכם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.