Forbes Israel Logo

הברקזיט הופך לממשי: מה יעלה בגורלה של תעשיית הפינטק הבריטית?

לאחרונה הודיע דויטשה בנק כי הוא מתחייב להקים משרד חדש בלונדון. זה משמעותי במיוחד באקלים הנוכחי בעידן פוסט הברקזיט, בו מוסדות פיננסיים שוקלים לעבור מהבירה הבריטית למרכזים אירופאיים פיננסיים או טכנולוגיים אחרים. כאשר ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, חתמה היום על הסכם היציאה מהאיחוד האירופאי, הצעד מעורר שאלות – האם הבנקים יעמדו בפני סערות פוטנציאליות או יבצעו יציאה מהירה למדינות בריטיות אחרות כמו סקוטלנד או אירלנד?

לפי ה-BBC, דויטשה בנק יוכל להיכנס לחכירה בת 25 שנה של הבניין החדש. מנכ"ל דויטשה בנק בריטניה, גארת' ריצ'י, הדגיש את ההחלטה הזו "כקו תחתון מתחת להתחייבות של הבנק לעיר לונדון". זה יוכל לאותת על פעולות דומות מצד בנקים מסורתיים אחרים ולצמצם את ההשפעה שלברקזיט תהיה על בריטניה, או יותר חשוב -על סצנת הפינטק של לונדון.

יחד עם זאת, באותו השבוע מנהלי גולדמן זאקס בדקו כיצד העברת עבודות מהמשרד החדש שלהם בלונדון, במטרה להעלות את הנוכחות האירופית שלהם, כתוצאה מהברקזיט – תהווה יתרון. מדובר בבנק אמריקאי ומעניין לראות שצרפת וגרמניה חוו עלייה בהשקעות בהשוואה לבריטניה. המשמעות יכולה להיות שמוסדות אחרים אולי יעקבו אחר המגמה ויפתחו סניפים במדינות אחרות גם.

דוח שיצא לאחרונה על ידי PwC ו-Startupbootcamp, אקסלרטור לסטארט-אפים בתחום הפינטק, מצא כי הברקזיט לא ישפיע על סקטור הפינטק בבריטניה בשל הספקולציות העולות, לצד מחסור בפעולות. זה הגיוני, כאשר התנאים של הברקזיט למעשה מגובשים כעת, לבנקים וחברות פינטק ייקח חודשים או אפילו שנים כדי להבין כיצד הם יתמודדו עם עזיבת האיחוד האירופי.

"אחת מהספקולציות היא האם לונדון תישאר 'בירת הפינטק של אירופה' או תאבד את הבכורה לערים כמו פריז או ברלין. יחד עם זאת, במקום לראות את הערים האלו כמתחרות, יש סיפור חיובי לספר מסביב לחדשנות הגוברת ברחבי אירופה", מסביר הדוח. ההצהרה הזו רומזת על הרעיון שלמרות שבריטניה נחשבת לעיתים קרובות כנפרדת משאר היבשת, ואולי החשיבה הזו מתגברת בעקבות הברקזיט, מה שבאמת משנה זה צמיחת הפינטק באירופה כמכלול.

מצד שני, אסור לשכוח את ההצלחה של לונדון. יש סיבה מדוע הפינטק היא תעשייה בה הבירה הבריטית הצטיינה, ומדוע יוזמות של הרשויות הממשלתיות הבריטיות או יוזמות כמו Innovate Finance התבססו בדיוק במרכז רובע העסקים קנרי וורף. זה מה ש-PwC מדבר עליו: "העובדה שלונדון היא בית לריכוז גדול של עסקים בתחום הפינטק וחברות טכנולוגיה, בקרבה אחת לשנייה, היא יתרון טבעי נוסף".

רובע קנרי וורף בלונדון. מרכז עסקי לחברות פיננסיות וטכנולוגיות | צילום: fotolia

הדוח ממשיך ואומר כי ההצלחה הזו לא עוכבה על ידי הבחירה בברקזיט וכי גשרים רבים נבנים בין לונדון למרכזי טכנולוגיה אסייתיים. למרות זאת, התחזיות במסקנות של PwC ו-Startupbootcamp חושפות כי לונדון תישאר בירת הפינטק של העולם, משום שהצמיחה באזורים אחרים תואט באופן בלתי נמנע. האם התפיסה הזו אופטימית מדי? עד כמה בריאה תעשיית הפינטק האירופאית במציאות?

יחד עם זאת, כמו צרפת וגרמניה, בירת המדינה היא לא העיר היחידה בה הפינטק יכול לפרוח. יש יותר מדי דוגמאות לכך בהן אנגליה מספקת תמונה מלאה של העבודה הנרחבת בפינטק, אך שוב, סקטולנד ואירלנד חייבות להילקח בחשבון גם כן. ScotlandB2B בודקת כיצד גוף המסחר בטכנולוגיה דיגיטלית ScotlandIS, מתכונן לברקזיט עם סדרה של תדרוכים לתעשיית ה-IT.

המאמר טוען כי גלזגו ואדינבורו מתפתחות לתוך מרכזי פינטק, בשל התמיכה שמספקים השירותים הפיננסיים הסקוטים. יחד עם זאת, חברות הפינטק הסקוטיות נמצאות ברגולציה ברמת האיחוד האירופי, ואולי יאלצו להתאים על עצמם אם הם יישארו חלק מבריטניה. סבי מיץ', חוקר ומנהל מדיניות ב-ScotlandIS, מציע כי הבנקים הבריטים וחברות הפינטק יצליחו בשל זכויות הדרכונים של האיחוד האירופי בשוק היחיד שאיפשר לנהל מסחר באופן יעיל. "רוב חברות הפינטק פועלות רק בבריטניה, ולכן הן לא נשענות ישירות על הדרכונים. יחד עם זאת, עסקי פינטק לרוב עובדים בשיתוף פעולה עם בנקים, ולכן הם יושפעו בצורה עקיפה. אובדן הדרכונים גם יקשה על התרחבות עתידית של חברות בריטיות למדינות אירופאיות אחרות".

כמו קמפוס הסטארט-אפים Station F של פריז, רויאל בנק אוף סקוטלנד ו-Entrepreneurial Spark הכריזו על האקסלרטור הסקוטי מוקדם יותר החודש, במטרה לשפר ולהגדיל את החדשנות בתחום הפינטק. מדד Tech Monitor של הפירמה KPMG חשף כי ההייטק הסקוטי גדל ב-43.4% בין 2010 ל-2015 – שני רק ללונדון (54.6%).

מאז שהחלו הדיונים על משאל העם האירופי, תעשיית הטכנולוגיה שיערה במידת מה כי חברות מלונדון יקפצו לדבלין וכמרכז פיננסי בורגני, זה יוכל לקרות. כאשר שרי הכספים הצרפתים ביקרו בלונדון לפני כמה שבועות כדי לנסות לבקש מסטארט-אפים בתחום הפינטק לעבור לפריז, בתחילת השנה היו אלה שר הכספים הצעיר אאוגן מרפ'י, כמו גם הסוכנות האירית להשקעות זרות ישירות IDA Ireland ופירמת העו"ד William Fry, שהזמינו חברות לבצע את המעבר.

המייסד השותף בחברת המידע B Capital Group, ראג' גנגולי, מאמין כי אירלנד תתחרה בגרמניה כדי להפוך למרכז טכנולוגי פיננסי, וכי היא תוכל לצמוח מבעד לצללים בדרך מפתיעה. "אנחנו מאמינים באירלנד. גרמניה מאוד פעילה ואז יש את אירלנד, שאנחנו חושבים שהיא הסוס החשוך במרוץ. במציאות לא תהיה רק זוכה אחד. לונדון יכולה לשמור על הרבה מההשקעות שלה, אך גם אירלנד וגרמניה יכולות להצליח".

האם ויילס תהיה "הסוס החשוך" האמיתי? קרדיף ראתה את פתיחתו של מרכז שירותי פינטק חדש על ידי הספקית הממשלתית Liberata, ובאמת יש לו את הפוטנציאל לבצע שינוי בתעשיית הדיגיטל. צ'ארלי ברואין, מנכ"ל Liberata, אמר כי פינטק בדרום ויילס התרחב במשך זמן מה, אבל בסופו של דבר, זה תלוי ברגולציה. "הממשלה ממשיכה את המנוע לדיגיטיזציה ואוטומציה של יותר שירותים ציבוריים כדי לשפר את היעילות, מה שמפחית עלויות עבור משלמי המיסים", מסכם ברואין.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.