Forbes Israel Logo

ההודים מתכוננים לבחירות: האם השינוי הפוליטי הצפוי יזניק את הכלכלה הרדומה?

הודו הולכת לקלפי. בתחילת החודש הבא יערכו במדינה בחירות כלליות שיחלו ב-7 באפריל וימשכו עד ה-16. הבורסה ההודית, כך נראה מצפה לאירוע הקרוב ונמצאת במהלכו של ראלי עליות. המשקיעים מהמרים על ניצחונו של גוש הימין מרכז "הברית הדמוקרטית הלאומית" (NDA) המונהג על ידי נרנדה מודי. כל הסקרים האחרונים מראים על הובלה של מפלגת בהאראטיה ג'נטה המהווה את חוד החנית של הגוש. האופטימיות של משקיעים נובעת מתוך תקווה כי ניצחון של ה-NDA יאיץ רפורמות במדינה ויגביר את הצמיחה.

אך יהיו תוצאות הבחירות אשר יהיו, כל קואליציה חדשה שתוקם צפויה להעלות רעיונות חדשים לעידוד ההתאוששות הכלכלית. בחירות 2014 הן רגע קריטי בסיפור האקונומי של הודו, כאשר שינוי שלטון שיגרור שינוי מדיניות עשוי להחיות את הכלכלה ההודית באופן דומה למה שקורה בסין וביפן בשנים האחרונות.

מוקדם יותר השבוע, שינה בנק ההשקעות גולדמן זקס את ההמלצה לגבי הודו מ"החזק" ל"קנה", דבר שהזניק את מדד ה-Nifty בבורסה המקומית. מדד הביצועים Sensex עלה ביותר מ-3% השנה, ומשקיעי חוץ הזרימו יותר ממיליארד דולר אל מניות הודיות מאז תחילת 2014.


נרנדה מודי. ניצחון גוש ה-NDA יזניק את כלכלת הודו? | צילום: רויטרס

מומחים אומרים כי האופטימיות בשווקים נובעת גם מהציפייה שאם יתרחש שינוי פוליטי, חברות הודיות יחלו במאמץ התרחבות שיכלול הוצאות גדולות. גם הבסיס הכלכלי ההודי נראה חזק יותר. האינפלציה ירדה ל-4.7%, השיעור הנמוך ביותר ב-9 החודשים האחרונים והגירעון התקציבי צומצם. חלק מהמומחים סבורים כי גם אם תוקם ממשלה מקואליציה פרו עסקית, היא תעבור תקופה לא קלה במהלכה ידרש המשך צמצום הגירעון והחייאת הכלכלה. צו הביטחון התזונתי המסבסד את מחירי המזון למשל ידרוש תקציב גבוה מזה שתוכנן, אך ככל שתאריך הבחירות מתקרב, צפויים השווקים לעלות אפילו יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.