Forbes Israel Logo

“הוזלת עמלות ההפצה תעביר את הכסף לברוקרים הפרטיים”

יוזמת הרשות לני"ע להקטין את עמלות ההפצה מעוררת התנגדות במערכת הבנקאית. בתגובה ליוזמה אומרים באיגוד הבנקים כי המהלך מעורר חשש משמעותי לפגיעה בציבור. "בעיקרו של דבר מהלך של העברת כסף מהבנקים לברוקרים הפרטיים שמנהלים את קרנות הנאמנות, והכל במסווה של הוזלת מחירים לציבור הרחב". 

בבנקים מבהירים כי מדובר בעמלות שמשלמים הברוקרים ובתי ההשקעות לבנקים בגין הפצה של קרנות הנאמנות לציבור. עמלות אלה לטענת האיגוד הן מהנמוכות בעולם, וזאת בשעה שדמי הניהול ששגובות הקרנות מהציבור יקרים מהמקובל במקומות אחרים. עוד אומרים באיגוד כי "הרגולציה של רשות ני"ע, שתאפשר לקרנות הנאמנות ובעליהן לשלם לבנקים תעריפים זולים אפילו יותר מהמקובל היום, לא תגיע בסופו של דבר לכיסם של הלקוחות אלא תחלחל ישירות לכיסם של הברוקרים ובתי ההשקעות".

המהלך אותו מקדמת רשות ני"ע הינו הוזלת עמלות ההפצה שמשלמים מנהלי הקרנות לבנקים במסגרת התוכנית ישולמו עבור קרנות כספיות עמלות של 0.1% במקום 0.125%, בקרנות סולידיות 0.2% במקום 0.25% ובשאר הקרנות 0.35% במקום 0.8% לקרנות מנייתיות ו-0.4% לשאר הקרנות. כמו כן, מנהלי הקרנות יחויבו להפחית את דמי הניהול שהם גובים מהמשקיעים בהתאמה.

מהלך זה משרת שתי מטרות נוספות: הסרת חסמים בפני מנהלי קרנות שמבקשים להציע מוצרים בדמי ניהול נמוכים במיוחד והקטנת פוטנציאל ניגוד העניינים בייעוץ על ידי קביעת עמלה אחידה לקרנות נאמנות מנייתיות ולקרנות אחרות שאינן סולידיות.

בדיקה שערכה רשות ני"ע הראתה כי שיעורן הנוכחי של עמלות ההפצה מהווה חסם משמעותי בפני הצעתן של קרנות הנאמנות בדמי ניהול נמוכים יותר. בתגובה לטענות אלה, אומרים באיגוד הבנקים כי התוצאה העיקרית של מהלך זה תהיה פגיעה במערכי ההפצה של הבנקים, שמפעילים אלפי יועצים אובייקטיביים מכוח החוק ומסייעים לציבור בהחלטות ההשקעה בין מגוון הקרנות שקיימות בשוק.

בנוסף באיגוד מזכירים כי כי לפני כשנה, בתקופה בה בראש הרשות עמד פרופ' זוהר גושן, נבחנה רפורמה מקיפה בשוק הקרנות שבמרכזה הכנסתן של קרנות נאמנות זרות לשוק הישראלי. רפורמה זו נועדה ליצור תחרות בין הקרנות שהיתה אמורה להוזיל את דמי הניהול שהן גובות מהציבור.לטענת האיגוד, יוזמת ני"ע מראה כי היא בוחרת בדרך הפוכה, ולמנוע תחרות בין מנהלי הקרנות בישראל לבין מנהלי הקרנות בחו"ל. בנוסף טוענים באיגוד כי, "לא רק שמגינים על הקרנות מפני תחרות באמצעות חסימת קרנות זרות, אלא יוצרים חסם נוסף לתחרות באמצעות פגיעה במערך הייעוץ האובייקטיבי – הגורם היחיד שמדרג את הקרנות וממליץ עליהם גם לפי קריטריון דמי הניהול שהן גובות מהציבור".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.