Forbes Israel Logo

הונאת הפונזי הגדולה שהפילה את המשקיעים בפח: כך זה עבד

הונאת הפונזי הגדולה שנשחפה אתמול על ידי רשות ני"ע האמריקאית, ופגעה גם במשקיעים ישראלים, ממשיכה להסעיר את האמריקאים. רשות ני"ע האמריקאית (SEC) הודיעה על סגירת האתר ZeekRewards.com בגלל ההונאה, שהייתה לדבריהם על סף קריסה.

ב-SEC אומרים כי מפעיל האתר פול ברקס והחברה שלו גייסו יותר מ-600 מיליון דולר מיותר ממיליון לקוחות באמצעות האתר מאז שנפתח בינואר 2011.

כך עבדה ההונאה:

החברה גייסה משקיעים והבטיחה להם כי יקבלו בחזרה עד 50% מהרווח היומי של ההשקעה באמצעות תוכנית חלוקת רווחים, במסגרתה  הם אוגרים נקודות פרס אותן הם יכולים להמיר בתשלום, אולם הומלץ להם להמשיך להשקיע את הכסף על מנת לקצור רווחים גדולים יותר.

לפי ה-SEC, האתר שכנע את המשקיעים שהחברה היא רווחית במיוחד, כשלמעשה התשלום למשקיעים לא היה קשור כלל לרווחים, ולא הושקע מעולם. מרבית הכסף שקיבלו המשקיעים הגיע ממשקיעים חדשים שהצטרפו לחברה.

ברקס לא הודה באשמה. הוא הסכים לשלם 4 מיליון דולר ולסגור את החברה. לפי ה-SEC, ללקוחות הוצעו מספר דרכים כדי לקצור רווחים מהתוכנית, שתיים מהם כללו רכישת חוזי השקעה, אך החוזים הללו לא היו רשומים ב-SEC כפי שנדרש בחוק.

אולם הפירמידה שבנה ברקס הייתה על סף קריסה: אם הלקוחות היו ממשיכים למשוך את הרווחים מבלי להשקיע שוב את כספם באתר, הדבר היה גורם לכך שהכסף הנכנס ממשקיעים חדשים לא היה מספיק בכדי לשלם לקיימים. בחודש שעבר, ZeekRewards הכניסו 162 מיליון דולר, בשעה שהמשקיעים משכו 160 מיליון דולר.

ב-SEC הבהירו כי "האתר הוא למעשה הונאת פונזי ענקית, משחק פירמידה. כ-98% מההכנסות של האתר, ומה'רווחים' ששולמו למשקיעים הנוכחיים, הגיעו מכספם של משקיעים אחרים", אמרו שם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן