Forbes Israel Logo

החקלאים מאיימים: נשבש את אספקת הפירות והירקות לפני החג

חקלאים וארגונים רבים יוצאים נגד האפשרות שנשקלת באוצר בימים אלו להטיל מע"מ על פירות וירקות החל מה-1 ביוני. מטה המאבק כנגד הטלת מע"מ על פירות וירקות יבחן במהלך היומיים הקרובים את אפשרות לשבש את אספקת פירות וירקות לקראת חג השבועות בשבוע הבא.

"הטלת המע"מ תפגע אנושות בצרכנים, בסוחרים, ובחקלאים", נמסר מהמטה. "אנו נמחיש כיצד יראו השווקים ביום שלאחר הטלת המע"מ על פירות וירקות כבר בימים הקרובים".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי התוכניות המוקדמות של לפיד כשהמליץ על יעד גרעון של 4.9% (ולא 4.65%), הכוונה באוצר להימנע מהטלת מע"מ על פירות וירקות ומביטול הפטור ממע"מ באילת. החלטות אלה אמורות היו להגדיל את שיעור גביית המס בכ-2.5 מיליארד שקל. כעת חוששים במטה כי האוצר יחזיר את הטלת המע"מ חזרה לתוכניות.

צילום: מרק ישראל סלם

על הכוונת: המלונות

מאידך, באוצר נוטים לבטל את הפטור ממע"מ על שירותי תיירות. ההכנסות הצפויות מהמהלך יהיו נמוכות יחסית, ונאמדות ב-350 מיליון שקל. באוצר אומרים שרפורמת "השמיים הפתוחים" תפצה את המלונאים על הפגיעה שתגרם במהלך זה.

בתוך כך תקף היום נשיא התאחדות המלונות בשראל, עמי פדרמן, את כוונת האוצר וכינה אותה כטיל מונחה ללב תעשיית המלונות, תעשייה שמייצרת צמיחה למדינת ישראל: "אנחנו מתמודדים עדיין עם השלכות 'עמוד ענן' וחווים מאז ירידה מתמדת בתיירות הנכנסת. אנחנו מתמודדים עם מתיחות בצפון הארץ, דיון בינלאומי על הנשק הכימי בסוריה, שקל חזק מאי פעם שפוגע ברצון להגיע ולבקר במדינת ישראל, מיסים לא הגיוניים, הוצאות כשרות לא סבירות ויוקר מחייה, שבינתיים לא נעשה דבר כדי לצמצמו שהופך אתנו למדינה יקרה", אמר פדרמן. "רבותי השרים, אדוני שר האוצר זה אולי מבלבל אבל :תיירות נכנסת זה ייצוא, תיירות יוצאת זה ייבוא. מיסים מטילים על ייבוא ולא על ייצוא, התבלבלתם".

לדברי שמואל מרום, יו"ר לשכת התיירות הנכנסת ההחלטה עומדת בניגוד לרפורמה שביצעה הממשלה: "רק לפני שבועיים קיבלה הממשלה החלטה לפתוח את השמים, והנה היום 250,000 עובדי תעשיית התיירות (תעופה, תחבורה, סוכני נסיעות, מורי דרך, היסעים, מלונות), מקבלים מסר קשה".

הטיילת באילת | צילום: אופיר פרימט

התוצאה הבלתי נמנעת של החלטת הממשלה תהיה פיטורים, טוען דוד פתאל, יו,ר רשת מלונות פתאל. "אנחנו מדברים על אלפי מפוטרים במלונות, בסוכנויות הנסיעות, באוטובוסים. המדינה הזו יקרה לתיירים ולא נעשה כלום כדי להוזיל את העלויות שלנו", אמר. "אנחנו המשקיעים מעבירי השקעות לחו"ל – לאירופה ולצפון אמריקה – וזה חבל. מצאו בשראל גז – וכולם מאושרים אבל יש לכם כאן גם תיירות בצמיחה – והתרומה למשק לא פחות אדירה. שמרו על הישגי התשייה הזו, ועודדו אתה".

בתוך כך הממשלה אישרה היום את יעד הגירעון לשנת 2013 שיהיה 4.65% וכמו כן את היעד ל-2014 שיהיה 3%. הממשלה אישרה את ההצעה ברוב גדול, כאשר כל השרים תמכו בהצעה, מלבד עמיר פרץ אשר נמנע בהצבעה, משום שביקש לדון בנפרד ביעד הגירעון של כל שנה בנפרד. האישור מגיע אחרי ששר האוצר חזר בו ביום שישי האחרון מכוונתו הראשונית להגדיל את יעד הגירעון ל-4.9%, מה שהיה מאפשר לדחות חלק מהעלאות המסים המתוכננות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.