Forbes Israel Logo

הטור של אביב לביא: הגיע הזמן שמי שמשתמש במים שלנו – ישלם

בעוד הסערה הציבורית שמתחוללת סביב יצוא הגז שוברת שיאים, משאב טבע אחר ששייך לציבור הישראלי חמק לו השבוע בלאט ועבר לידיים זרות. הכוונה כמובן למי המעיין ששואבת "מי עדן", שנמכרה לקרן רואן. המים שנשאבים ממעיין סלוקייה ברמת הגולן אמנם לא צפויים לעזוב את גבולות הארץ, אבל מכירת החברה לבעלים שאינם ישראלים מדגישה את ההפקרות ששוררת בענף המים המבוקבקים.

בתמצית: המדינה מוכרת את המים של כולנו לחברות פרטיות בתעריף של מים לתעשייה, שהוא נמוך בהרבה מתעריף המים שאנחנו משלמים עבור הצריכה הביתית; החברות – שמעולם לא נדרשו לגשת למכרז – לא מבצעות במים שום שינוי (אסור להן. זו ההגדרה של מים מינרלים), ורק מבקבקות ומשנעות אותם אל החנויות ובתי הלקוחות. שם המים נמכרים לנו בחזרה במחיר שגבוה פי 600, ולפעמים גם פי אלף, מהמחיר שהחברה שילמה לנו תמורתם. על תמלוגים – על אף העובדה שמדובר במשאב טבע יקר ערך – אפשר רק לחלום. ועוד אומרים שהישראלים הם לא פראיירים.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

ההיקפים הכספיים של ענף המים המינרליים אמנם צנועים יחסית לנעשה בענפי הגז, האשלג והפוספטים, אבל בעוד שלגז, למשל, יש ערך סביבתי ומשקי עצום, תעשיית המים בבקבוקים היא מפגע סביבתי שלמדינה אין כל סיבה לעודד את קיומו. המעיינות הטבעיים מתייבשים, בקבוקי הפלסטיק מזהמים את הסביבה והמשאיות חורכות את הכבישים – בשביל מה אנחנו צריכים את זה? העובדה שבמשך שנים מי מעיינות בישראל נמסרים כמעט בחינם לכמה חברות פרטיות ממחישה את ליקוי המאורות ששרר כאן עד לא מזמן בכל הנוגע לצדק חלוקתי. הגיע הזמן לתקן את העיוותים הללו.

צילום: אהוד כהנים

עד היום המדינה התנערה מהחובה הזו: כבר ב-2008 עתרה האגודה לצדק חלוקתי לבג"צ בדרישה שהמדינה תדאג להסדיר את ענף המים המינרלים באופן שישקף את בעלותו של הציבור עליהם. המדינה ביקשה מבית המשפט שיימנע מהתערבות והתחייבה להסדיר את הנושא כחלק מהסדרה כוללת של משק המים, ובית המשפט נענה. המדינה אמרה תודה, ומאז לא עשתה דבר בעניין.

אחרי שנים של קיבעון, הגיע הזמן לנער את האבק מעל עיוותים נושנים. האווירה הציבורית והלך הרוחות במשק בשלים לשינוי: ועדת ששינסקי הציבה רף חדש לתמלוגים על הפקת אוצרות טבע; השבוע הכריז שר האוצר על הקמתה של ועדת ששינסקי 2; מכירתה של מי עדן לחברה זרה רק מדגישה את האבסורד במצב הקיים שבו המים של כולנו משמשים יזמים פרטיים להפקת רווחים.

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', הגישה השבוע שאילתא דחופה לשר האוצר, בה תהתה האם האוצר אישר את העיסקה, האם משאבי טבע ישראלים יכולים להימכר לגורמים זרים מבלי שהמדינה תתערב, והאם הבעלים החדשים של מי עדן יידרשו לשלם תמלוגים לקופת המדינה. שאלות סביב הנעשה בענף המים המינרלים יש כבר שנים; הגיע הזמן שמדינת ישראל תתחיל לספק תשובות.

[email protected]

טורים נוספים של הכותב:

הטור של אביב לביא: אסור שההחלטה על יצוא הגז תתקבל במחשכים

הפרטה? הלאמה? זה לא משנה – בישראל אתם מפסידים מכל הכיוונים

הטור של אביב לביא: שוד המשאבים הגדול מתרחש ממש מתחת לאפנו

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.