Forbes Israel Logo

הייטק בארמון: הכירו את הנסיך הבריטי שהפך לפטרון הסטארט-אפיסטים

"אז מה אתה עושה?", שאלה המלכה אליזבת השנייה את מייקל רולף, חנון בן 35 שעמד בשורה יחד עם יזמים נוספים באחד החדרים של ארמון סיינט ג'יימס שבלונדון. בנה השני של המלכה, הנסיך אנדרו, הדוכס מיורק, עמד בצד והקשיב.

רולף הלחוץ ענה כי הוא מנהל אפליקציה בשם ארנק יויו. "ומה אתה חושב על הפרויקט הגדול של הדוכס", שאלה המלכה את רולף, זה שבו סטארט-אפים כמו יויו באים לארמון כדי להציג את רעיונותיהם לכמה מאנשי העסקים והמשקיעים המובילים במדינה? רולף סיפר לה ששנתיים לפני כן התוכנית של הדוכס קישרה אותו עם אחת מרשתות הקפה המובילות בבריטניה, ובחודש דצמבר האחרון הם הכריזו על שותפות.

"למה לקח לך כל כך הרבה זמן?", הקניטה המלכה. רולף לא היה יכול לעצור את עצמו מלגחך: "טוב גבירתי, במהלך הראיונות לפני שנתיים היינו עוד בשלב בניית העסק שלנו". המלכה הנהנה בראשה והמשיכה ליזם הבא.
זה היה המפגש השביעי והאחרון של Pitch@palace, סדרת אירועים שיזם הדוכס לפני שלוש שנים ומתקיימים מאז פעמיים בשנה. בכל פעם, תריסר יזמים מציגים את הסטארט-אפים שלהם ל-400 ברוקרים חזקים בחדרי ה-Crimson state בסיינט ג'יימס, ארמון בן 500 שנה שנבנה על ידי הנרי השמיני בסמוך לארמון בקינגהאם.

הכתבה מופיעה בגיליון יוני של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

מוקפים בציורים מהמאה ה-17 וטפטים מרשימים, היזמים נחשפים לשלל נושאים טכנולוגיים, מפלטפורמות מובייל ועד למידת מכונה. משהו בסגנון של Y Combinator פוגש את דאונטון אבי. באירוע הראשון של הפרויקט, באפריל 2014, צייץ הדוכס את מה שנתפס מאז כסלפי המלכותי הראשון.

אנדרו בסלפי עם היזמים בבית המלוכה

האירוע משך את מנכ"לי החברות הכי גדולות בבריטניה ומנהלי קרנות מובילים, ולעיתים גם את הנסיכה ביאטריס, בתו של הדוכס, ואת אשתו לשעבר, שרה פרגסון. האירוע בדצמבר היה הראשון שאליו הצטרפה המלכה. היא ישבה בשורה הראשונה על כיסא עטור זהב, כשהתסרוקת הלבנה שלה בולטת על רקע החליפות הכהות.

בתקופה שבה כל ראש עיר, מושל או ראש ממשלה שמכבדים את עצמם מפתחים אהבה ליזמות, ואנשי מפתח רבים מציעים עצמם כספונסרים של חממות סטארט-אפ, אקסלרטורים ותחרויות פיצ'ים, למה שהמשפחה המלכותית הכי מוערכת תשב בצד? אחרי הכל, יש לה יתרון מובנה. "מי יסרב להזמנה לארמון המלכותי?", ציין אחד המשתתפים מעל צלחת בקר צלוי וכוס שמפניה.

עוגת פירות

בעוד שלדוכס אין שום אשליות שהוא עומד לגלות את גוגל הבאה, הרשת המלכותית הופכת אותו בכל זאת לשחקן משמעותי. Pitch@Palace סייעה ל-247 סטארט-אפים להרחיב את העסקים שלהם, כשיותר משני שלישים ממשיכים לגיוס כספים ולהרחבת הצוות.

במפגש קודם הסטארט-אפ הבריטי ,Magic Pony Technology יצר קשרים שבסופו של דבר הובילו למכירתו לטוויטר ב-150 מיליון דולר בשנה שעברה. גם סטארט-אפ הבינה המלאכותית VocalIQהשתתף באירוע השני שערך הדוכס ב-2014, לפני שנמכר לאפל בתוך פחות משנה.

באחר צהריים אחד בחודש פברואר ישב הדוכס, השישי בתור לרשת את הכתר, בחדר העבודה שלו בארמון בקינגהאם ובעודו נשען על שולחן עץ האלון שלו, תיאר את Pitch@palace באמצעות אנלוגיה קצת מוזרה בהקשר הטכנולוגי – עוגת פירות. פגישותיו מאחורי הקלעים עם סטארט-אפיסטים ותהליך הבחירה שלהם הם העוגה עצמה – האירוע הנוצץ הוא ציפוי המרציפן.

הדוכס, בן 57, היה מוקף בעוזרים ובמשרתים במשך כל חייו. צלחת העוגיות שעמדה על השולחן הובאה על ידי משרת לבוש במדים בצבע אדום בהיר ומקטורן. אבל לצד אורח החיים הנוצץ הוא נדרש גם לשירות ציבורי.
הוא ואחיו הגדול, הנסיך צ'ארלס, נמנים עם בני המלוכה הפעילים ביותר בהיסטוריה, כשצ'ארלס מתמקד בשינויי האקלים וכוחות הצבא, והדוכס – ביזמות. ההבדל הגדול בין השניים הוא בכסף. "קרן הנאמנות של צ'ארלס מייצרת 26 מיליון דולר בשנה לשימוש חופשי", מספר רוברט ג'ובסון, מחבר הספר "משפחת המלוכה העתידית". בהשוואה לאחיו, הדוכס הוא עני מרוד, עם תוספת של 300 אלף דולר בשנה, על פי המידע הציבורי האחרון ששוחרר ב-2010.

בית המלוכה בלונדון. צילום: Fotolia

Pitch@Palace יכול לעזור לאנדרו להמציא את עצמו מחדש לאחר הסיום השנוי במחלוקת של תפקידו בעשור האחרון, כנציג מיוחד של בריטניה בתחום המסחר וההשקעות. העיתונות ביקרה אותו ארוכות על כך שמשך את הזמן ויצר קשר עם אנשים בעיתיים כמו ג'פרי אפשטיין, בעל הון אמריקאי ועבריין מין מורשע.
אבל התפקיד החדש הולם אותו. באמצע פברואר, במהלך פגישות עם חצי תריסר יזמי הייטק היפסטרים ב"טרמפרי אקסלרטור" במזרח לונדון, הוא בחן כל אחד מהם במבט חודר. 

"אז אין לך שום רקע בגיימינג?", שאל את מפתח טכנולוגיות המובייל שבונה פלטפורמה למשחקים, כשהם יושבים במעגל על כיסאות פלדה. "אני בתעשיית הסרטים", ענה המפתח בצייתנות. הדוכס צמצם את עיניו ומלמל "כך…".
מאוחר יותר, בחדר העבודה שלו, מספר הדוכס שבזמן שכל יזם מדבר במעגל, הוא מנסה להבין עם מי הכי טוב לקשר אותו. זה החלק האהוב עליו בעבודה – "לוודא שהם מצליחים", הוא אומר. "זאת המהות של משפחת המלוכה".

טירונות סטארט-אפ

כמו לכל סטארט-אפ ראוי לשמו, גם ל-Pitch@Palace יש מיתוס סביב סיפור ההקמה שלו. ב-2012, כשהדוכס עוד התאושש מאובדן תפקידו כשליח הסחר, הוא הבין היכן יוכל לסייע – במציאת מימון עבור סטארט-אפים קטנים.

הוא שקל להקים קרן משלו, אבל הבין שכמשקיע לא תהיה לו השפעה על כל כך הרבה יזמים. לכן בסוף 2013, במהלך כנס טכנולוגיה אקסקלוסיבי, כשעוזריו נגררים אחריו, הוא החל לדבר עם טום הולמן, המנהל הבריטי של קבוצת הנטוורקינג IDEO.

לונדון היא כמו צלחת פטרי, אמר לו הולמן. "אולי אתה יכול להיות זה שיגרום לחברות לגדול על גביה מהר יותר". עיניו של הדוכס נפתחו לרווחה.
כעת, פעמיים בשנה, צוותו מארגן שלושה אירועים אזוריים בבריטניה, המלווים במחנה טירונות שמתחיל עם 42 סטארט-אפים ומסתיים עם 12, שנבחרים להציג את עצמם באירוע הנוצץ בארמון סיינט ג'יימס.

ארנק היויו של רולף השתתף באירוע הראשון באפריל 2014, ומבלי שהיה לו מושג למה לצפות, מצא עצמו היזם מסתובב בין הנשקייה העתיקה לחדר שבו הכתר הועבר באופן מסורתי לשליט הבא. הוא צילם בחטף סלפי ושלח להוריו. "אלוהים אדירים, אני כנראה לעולם לא אזכה לעשות את זה שוב", חשב רולף באותו רגע.

במהלך הפיצ' הפורמלי, רולף שאל ברהיטות אם מישהו בחדר יכול לקשר בינו לבין גרי פורד, מייסד רשת בתי הקפה השלישית בגודלה בבריטניה. תוך דקות הפלאפון של בעל ההון זמזם עם יותר מתריסר התראות על הודעות שהתקבלו. שנתיים מאוחר יותר רולף פגש את המלכה והודיע על השותפות הבלעדית שלו עם רשת הקפה של פורד.

"כמה שצריך"

לפחות פעמיים בשנה כ-20 מנהלים מחברות, כמו Barclays, AstraZeneca, ו-Inmarsat, שמרכיבים את דירקטוריון הפרויקט ומשמשים גם כספונסרים וכשופטים של המיזמים, מתכנסים בארמון באקינגהם. הם בוחנים רשימת סטארט-אפים, בעוד הם לוגמים מים מגביעים שמוטבעת עליהם החותמת ER – ראשי תיבות של אליזבת רג'ינה (המלכה אליזבת).

התוכנית מצליחה, אומר הולמן, שעובד כיום כשותף במשרדי גוגל בלונדון. אירועי Pitch@Palace מתוכננים להתקיים מאוחר יותר השנה במזרח התיכון, בסין, באוסטרליה ואז גם בארצות הברית. "אנחנו הולכים לנסות משהו שונה השנה, ונראה אם זה תופס", מספר הדוכס מבלי להרחיב. כשהוא נשאל כמה זמן ימשיך להוביל את Pitch@Palace, עיניו נפתחות בהפתעה. "כמה שצריך", הוא עונה במשיכת כתפיים.

אנשי מלוכה אחרים, כולל נסיך נורווגיה האקון ונסיך הולנד קונסטנטין, כבר שואפים להשתוות לדוכס עם תוכניות סטארט-אפים משלהם, מספר הולמן. משפחת מלוכה "יכולה ליצור משהו בעל משמעות לאורך זמן".

הכתבה מופיעה בגיליון יוני של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.