Forbes Israel Logo

היסטוריה באירופה: לראשונה הנהיג הבנק המרכזי מדיניות של ריבית שלילית על פקדונות

הבנק האירופי המרכזי הודיע על שורה של צעדים לעידוד כלכלת היבשת ובראשם הורדת הריבית לשיעור חסר תקדים של 0.15%. בנוסף הכריז הבנק בפעם הראשונה על מדיניות של ריבית שלילית על פיקדונות בגוש האירו ועל שורה של תמריצים לעסקים.

על אף חשיבותן של ההחלטות הדרמטיות שהתקבלו היום, מדובר בצעדים שהיו צפויים זה זמן על ידי האנליסטים בשוק כתגובה להתחזקות האירו, שיעורי האינפלציה הנמוכים (0.5% לעומת יעד של 2%) ועליית שיעורי האבטלה באירופה. הנהגת הריבית השלילית נועדה לעודד את הציבור להוציא את כספו מן הפקדונות בבנקים ולהשקיע אותו, דבר שעתיד לדחוף את הכלכלה ואת הצריכה הפרטית.


נשיא הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי. צעדים הסטוריים לעידוד הכלכלה | צילום: רויטרס

"המהלך הנ"ל הוא אמנם מהלך היסטורי אך מגיע מאוחר מדי ולכן יכול להיות שלא יהיה אפקטיבי בצורה מספקת", אמרו בתגובה בבית ההשקעות יוטרייד. "הכלכלות של מרבית מדינות אירופה מציגות חולשה מתמשכת וחלק גדול מכך הינו תוצאה ישירה של מדיניות העבר של דראגי. התיקון שהוא מבצע כעת נכון מבחינת האירופאים, השאלה המרכזית הינה האם המהלך יתרום לשיפור הפרמטרים הכלכליים באירופה. השבועות האחרונים אופיינו בשערי מטבע יציבים בעולם ולהערכתנו המהלך הנוכחי של דראגי יכניס את שוק המטבעות לטלטלה."

בבית ההשקעות הוסיפו כי "אין ספק שמהלך היסטורי כזה באירופה יקל על בנק ישראל לקבל את ההחלטה להמשיך בצעדים של הורדת ריבית, דבר שיעודד את הצמיחה בישראל וישפיע על שער החליפין שהפך להיות בעיה כואבת לייצוא הישראלי".

בעקבות ההחלטה, מתחזקים המדדים המובילים באירופה בכ-1% והאירו מתחזק מול הדולר ב-0.1%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.