חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

היעלמותו של קים ג'ונג און חושפת את מצבו השברירי של השלטון בצפון קוריאה?

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און לא נראה בציבור במשך יותר מחודש ונעדר מאירועים מרכזיים כולל חגיגות יום העצמאות האחרונות. זו בדיוק אותה תבנית שהתרחשה לפני שש שנים, כאשר אביו, קים ג'ונג איל לקה בשבץ ממנו לקח לו חודשים להתאושש.

התקשורת במדינה דיווחה על בעיות בריאותיות מהן סובל און ומונעות ממנו להופיע בציבור, אך אולי מה שיותר מעניין כאן הוא שהתקשורת העולמית זקוקה לו יותר מאשר זו המקומית, גם כאשר היא לועגת לה על הכיסוי שהיא מעניקה להיעלמות.

השוני בעיסוק בנושא בין התקשורת המערבית ובין התקשורת במקומית, מדגיש עבורנו שוב עד כמה אנחנו לא מבינים את פולחן האישיות של המנהיג במדינה המבודדת הזו: בתוך צפון קוריאה, אנשים לא שמים לב לחסרונו של און, מכיוון שהם "חשים" את נוכחותו גם כאשר הוא נפקד. כלפי חוץ, המיקום שלו בחזית ויצירת הזהות בינו ובין המדינה, הופכת את היעדרותו בעיני המערב לסיבה לחוסר יציבות – אפילו אם בפועל אין כל אינדיקטור לכך.

בצורה זו, פולחן האישיות משפיע גם עלינו במערב ומסיח את דעתנו ממערכת היחסים בין המוסדות השונים (המפלגה, הצבא, המדינה) כגורמים שבאמת משפיעים על היציבות של המשטר בצפון קוריאה.


קים ג'ונג און מוקף בילדים. אף אחד מהם אינו שלו – בעיה שעשויה לערער את יציבות השלטון בצפון קוריאה | צילום: רויטרס 

ההיעדרות של המנהיג הקודם, קים ג'ונג איל היתה משמעותית בשל מצבו הבריאותי הרופף ששיתק את הדיפלומטיה של צפון קוריאה וכניסתן של תוכניות הירושה שהובילו לעלייתו של קים ג'ונג און, להילוך גבוה. יחד עם זאת, אלה לא פגעו ביכולתה של המדינה להמשיך ולהתקיים במתכונתה הנוכחית. לעומת זאת, היעלמותו של און, מגיעה דווקא בתקופה של פעילות דיפלומטית חסרת תקדים של צפון קוריאה ועל אף שגילו הצעיר מקטין את הסיכוי שמצבו הבריאותי חמור ונשקפת סכנה לחייו, יש לזכור כי אין לו ילדים – דבר שעשוי לסבך מאוד כל תוכנית ירושה.

היעדרותו של און לכשעצמה לא תזעזע את המשטר, אך היא חושפת את החולשה שלו בשל התלות בשושלת המשפחתית כמקור לסמכות. לקים ג'ונג און אין כרגע יורש ולא סביר שיהיה כזה בגיל המתאים בשני העשורים הקרובים. יתר על כן, כחלק ממלחמת הירושה בה ניצח הוא עצמו, טופלו "ענפים צדדים" בשושלת שהיוו איום על יציבות השלטון וכך הוגבלה יכולתם של אחיו של און (שני אחים ואחות) לשמש כמנהיגים העליונים בעתיד. הסיטואציה הזו מגבירה את הסיכוי שקיצו של קים ג'ונג און עלול להצית קרב משפחתי מורכב על השלטון – כזה שבאמת עשוי לרופף את חוזקו של המשטר בצפון קוריאה. במובן הזה יציבותה של צפון קוריאה נראית שברירית מאי פעם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן