Forbes Israel Logo

הכוכב העסקי: איך הגיע אראל מרגלית לשווי של 220 מיליון שקל

גיל: 52
תפקיד: חבר כנסת, העבודה
שווי: כ־220 מיליון שקל

בקהילה העסקית העולמית, אראל מרגלית הוא בר רפאלי של היזמים: הוא היה הישראלי הראשון שהופיע ברשימת "מידאס" היוקרתית של פורבס – דירוג של מאה היזמים המשפיעים בעולם, המכונים "בעלי מגע הזהב". מרגלית היה המשקיע הלא-אמריקני הבכיר ביותר, במקום 48. JVP, הקרן שהקים ב־1993, זכתה להיכלל גם היא ברשימות של פורבס העולמי ובמגזינים נחשקים אחרים המדרגים את הקרנות הבינלאומיות הפעילות ביותר בעולם. אין ספק שכניסתו לפוליטיקה הישראלית הובילה להרמת לא מעט גבות מסביב לעולם. 

מרגלית מדורג במקום השני והמכובד של הפוליטיקאים העשירים בישראל, אחרי שב־20 שנה האחרונות הוא חתום על לא מעט הנפקות ענק ואקזיטים מרשימים (כולל אחד בשווי 400 מיליון דולר אחרי שכבר התמנה לח"כ). על־פי דוחות שפרסם אתר PeHub, האקזיטים שעליהם חתום מרגלית מסתכמים בשווי של כ־17 מיליארד דולר, וחלק גדול מסכום זה נזקף לשתי החברות הראשונות שבהן השקיעה הקרן – נטרו, שנמכרה בכ־5.5 מיליארד דולר, וכרומטיס, שנמכרה בכ־4.5 מיליארד דולר. כיום מנהלת JVP יותר מ-900 מיליון דולר בשש קרנות.

לדירוג המלא – הפוליטיקאים העשירים בישראל

אותם דוחות, שערכה חברת המחקר Preqin, היוו גם בסיס לדירוג עשר הקרנות הטובות בעולם, אשר הוכיחו ביצועים גבוהים באופן קבוע ומתמשך הן מבחינת מכפיל השקעה והן מבחינת שיעורי התשואה של הקרן. הדירוג בחן 143 חברות ו־716 קרנות העונות לקריטריונים אלו, ומתוכן בחר את עשר המצטיינות – JVP היא קרן ההון סיכון הישראלית היחידה בדירוג.

ואכן, מכפילי הרווח שרשמו קרנות JVP עבור המשקיעים מרשימות גם במבט עולמי, והם הניבו למרגלית על־פי בדיקת פורבס כ־60 מיליון דולר עד כה. כך למשל 20 מיליון הדולרים שגייסה החברה בקרן הראשונה שלה ב־1993 החזירו למשקיעים סכום נטו של 125 מיליון דולר – מכפיל רווח נאה של 6.25.

מרגלית | צילום: מרק ישראל סלם

אף שאיש העסקים מגיע ממשפחה שייסדה את תל אביב (הוא נינו של שמואל טאג'יר), מרגלית התאהב דווקא באוויר ההרים הירושלמי. בגיל 29 מונה לאחראי על פיתוח עסקי והובלת התחום הטכנולוגי ברשות לפיתוח ירושלים, שם הגה תוכנית שהצליחה להביא לעיר כ־70 חברות טכנולוגיה ולהצמיח למעשה את תעשיית ההייטק בעיר.

מרגלית, יליד קיבוץ נען, הוא ירושלמי בדם, חי את העיר ודבק בה בכל פעילותו. בעקבות הצלחתו ברשות, הצלחותיו העסקיות בעיר והקרבה הכמעט משפחתית לטדי קולק, הוא החל להסתמן בידי לא מעט מהציבור הירושלמי כמועמד הראוי לראש העיר, שאיפה שאף פעם לא נבדקה לעומק.

החיבור לפוליטיקה הגיע דווקא ברמה הלאומית, לקראת הבחירות לכנסת ה־19, אז התברג מרגלית במקום ה־11 של מפלגת העבודה. במהלך מושב הקיץ ניסה מרגלית לקדם בעיקר את ביטול חובת הפרישה לפנסיה בעזרת קמפיין שבו נראים חברי הכנסת השונים בתמונת הדמיה לגיל הפרישה יחד עם הכיתוב "פג תוקף?". מרגלית גם הקים את השדולה לפיתוח הצפון והדרום ופעל לטובת קידום ופיתוח עסקים קטנים.

הגולנצ'יק לשעבר יצא בקמפיין תוקפני שנוי במחלוקת נגד יו"ר סיעת העבודה, שלי יחימוביץ'. "שיטת השניצל נכשלה", הוא אמר בראיון לערוץ הכנסת כשהוא מתכוון לתשדירי הבחירות של המפלגה, שהציגו את יחימוביץ' מכינה שניצלים במטבח.
מרגלית, נשוי לדבי ואב לשלוש בנות, גר בעין כרם, שכונה יוקרתית ופסטורלית בהרי ירושלים.

מרגלית ביקש שלא להגיב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.