Forbes Israel Logo

הכירו את הבנקאיות המורדות שמובילות “כלכלה נשית” בעולם

בין הנכסים בשווי מאות מיליוני פאונד שברובע קנזינקטון וצ'לסי הלונדוני ניתן למצוא גם את גרייס (Grace), מועדון עסקים לנשים בלבד, שבו נשות העסקים המובילות של הבירה הבריטית משלמות 5,000 ליש"ט (כ-6,500 דולר) עבור חברות שנתית, או 38,000 ליש"ט (כ-49,000 דולר) לחברות לכל החיים. בשנתיים האחרונות מקיימות שם בסוד הדמויות הנשיות החזקות ביותר של הכלכלה העולמית מפגשים בלאונג'ים מפוארים.

למעלה מ-20 נשות עסקים בכירות מתחומי הפיננסים, בהן למשל בכירות בג'יי.פי מורגן, ברקליז, סיטי, גולדמן סאקס, AXA ו-UBS, חושפות כעת לראשונה את הברית המחתרתית הזו.

מדוע? משום שתרבות של הסגברה, אירועים ל-"חבר'ה" בלבד וחוסר יכולת להכיר במנהיגותן של נשים הן דוגמאות שפוגעות לא רק בנשים בכלכלה, אלא בנשים באשר הן, ומותירות כשלושה רבעים מהלקוחות הנשיים מאוכזבות, כפי שהן מסבירות לפורבס.

מועדון גרייס הלונדוני | צילום: יוטיוב

נשים מיליארדריות מחזיקות בכ-876 מיליארד דולר מההון העולמי, נשים מהוות שוק גדול יותר מהתמ"ג של הודו ושל סין יחד וההון הפרטי שלהן עולה כל הזמן ועתיד להגיע לכ-72 טריליון דולר עד לשנת 2020, כך לפי קבוצת הייעוץ Boston. הבנקים ברחבי העולם מתחילים לפעול עכשיו, בגלל שכבר אי אפשר להתעלם מהמזומנים הנשיים.

"היום מתנהלים דיאלוגים פתוחים, וישנן גם אי-הסכמות", אומרת לורן גאריי, בנקאית בג'יי.פי מורגן, שהקימה את קבוצת "שונות ודיבידנד" ("Difference & Dividend") לאחר שש שנים בשוק הפיננסים (אותו היא מכנה בחיבה גם "תיבת נוח לכלכלה הנשית" הודות לאסופת החברות הבכירות שבו). אבל המטרה של גאריי ברורה: לעזור לנשים לקבל את השירותים שהן צריכות ולהביא לאיזון מגדרי טוב יותר ברחבי השוק הפיננסי.

שלא כמו כינוסים חברתיים טיפוסיים של בנקאים, המפגשים בגרייס הם לא רק תירוץ כדי להשיק כוסות פינו-גריז'ו, או להתענג יחד בספא או בטיפולים הבריאותיים שהמועדון מספק. בגרייס, חברות ומתחרות גם יחד חולקות ביניהן במסגרת הקבוצה, לפחות פעם ברבעון, את הפרקטיקות הטובות ביותר בתחום, עם כוסות של מיץ תפוזים סחוט טרי ביד.לפעמים הן נפגשות כדי לצפות יחד במצגות בסניף של ג'יי.פי מורגן בשכונת היוקרה מייפייר שברובע הסיטי.

גאריי, בת ה-27, שהיא אחת החברות הצעירות ביותר בקבוצה, קוראת לגישה א-מיגדרית בבסיס הכלכלה הנשית, רוצה לשים סוף לתופעה של וועדות שמייעצות לנשים בלבד וחושבת שיש להתמקד באינדיבידואל. "הלקוחות הנשים שלנו מספרות לנו שהן רוצות להיות 'חלק מהמועדון', ולא 'חלק מהמועדון לבנות'", היא מספרת לפורבס.

גם האירועים של הבנקים משתנים. "היא לא צריכה בנק כדי להזמין את הקניות שלה או כדי לשתות כוס שמפנייה: היא יכולה לעשות את זה בכוחות עצמה", אומרת גאריי על הלקוחה הטיפוסית של ג'יי.פי מורגן. במקום זאת, גאריי דוחפת קדימה את ההון האינטלקטואלי, כשאת האירועים האחרונים שארגן הבנק הנחו דמויות כמו מעצבת האופנה המיליונרית דיאן פון פירסטנברג, המנהלת המולטי-מיליונרית מתחום התקשורת מירנדה קרטיס וגם שרה ווד, מייסדת Unruly – סטארט-אפ בריטי מתחום הווידאו שנמכר ב-2015 תמורת 114 מיליון ליש"ט.

דבורה סייג, בנקאית פרטית בקבוצת Investec, גם היא חלק מהברית. לפורבס היא סיפרה שבמחקר עמדות שערכה הפירמה שבה היא עובדת בחודש מארס האחרון עלה כי הלקוחות הנשים שלה הסבירו כך את תופעת ה-"הסגברה" שמאפיינת יועצים פיננסיים: מנהלי הנכסים הגברים מניחים בטעות שהלקוחות הנשים שלהם הן אנאלפביתיות פיננסיות.

אבל חשוב להבין שיחס שוויוני לא תמיד אומר יחס זהה. סייג מסבירה שהנשים מקרב לקוחותיה מעדיפות לרוב מכירות אישיות, עדינות ומתוחכמות יותר, שמלוות ביותר מפגשים פנים-אל-פנים. הבנקאית גם תומכת בכך שבנקים ישנו את הנטייה שלהם להעניק חסות לאירועי ספורט גבריים, כמו תחרויות קריקט ורוגבי, ויעברו לפעילויות יותר "ניטראליות" מתחומיי האמנות, התיאטרון וההסעדה העלית – בפברואר האחרון Investec אירוחה ארוחת ערב ב-Core – המסעדה שמנוהלת על ידי השפית בעלת 3 כוכבי המישלן, קלייר סמית'.

גורם נוסף שישפר את חווייתן של נשים כלקוחות בתחום הפיננסי הוא קידום של גיוון מגדרי בהעסקה בתוכו, כפי שמסכימות ביניהן חברות הקבוצה. תחום הפיננסים מתהדר בחלוקה מגדרית של 50-50, אבל דוחות בנוגע לפער השכר המגדרי בבריטניה, למשל, מצביעים על כך שנשים מעטות בלבד מקודמות לעמדות בכירות, או אל התחומים שבהם המשכורות בענף בנקאות ההשקעות והמסחר הן גבוהות יותר. ג'יי.פי מורגן איננו היחיד שבו מגמות אלו מתקיימות, אך שם למשל גברים מרוויחים 26% יותר מנשים, מקבלים בונוסים גבוהים יותר ב-41% ונשים מאיישות בפירמה רק 22% מהתפקידים הבכירים.

גאריי (מימין) וסייג | צילומים: יוטיוב, shutterstock, טוויטר

סלינה ולנסיה מקדונלד, בנקאית בברקליז וחברה נוספת בקבוצה, היא אחת מתוך קומץ נשים שעובדות בקומה שיש בה למעלה מ-70 גברים. אבל במקום שבו נדירותן של נשים עשויה הייתה ליצור בעבר "גישה של מלכת הדבורים", מקדונלד אומרת שכיום נשים מטפחות את הצמיחה המקצועית האחת של השנייה הרבה יותר מבעבר, גם בתוך ברקליז וגם כלפי חוץ. "את לא צריכה לקחת על עצמך תכונות אופי גבריות", היא מוסיפה. "את יכולה להיות אישה ולהצליח, ואני אוהבת את זה".

חברת הקבוצה ג'ו אנדרוז, מייסדת משותפת של חברת הנתונים לשוויון מגדרי Equileap, אומרת שבנקים לא רק זקוקים לגיוון מגדרי בהעסקה על מנת למשוך את הכישרונות הטובים ביותר, אלא שבקרוב מיגוון שכזה גם ישלוט ביכולת של בנקים להשיג נגישות להון. כיום, יותר ויותר כספים מתועלים לכיוון חברות שמציבות את השוויון המגדרי בליבת העיסוק שלהן, מסבירה אנדרוז, ומאז השקתה בספטמבר 2017, Equileap עיבדה 500 מיליון דולר במסגרת מה שזכה לכינוי "השקעות ממוקדות מגדר", פרקטיקה שצמחה בשנה החולפת ב-41%.

לסגור את פער השכר המגדרי לא יהיה דבר קל. הערות כמו "זה בכלל לא עניין" ו-"למה אנחנו מדברים על זה בכלל" עדיין נפוצות. אבל כפי שגאריי, מי שמשיטה כעת את תיבת הנוח שלה אל המים הפתוחים בפעם הראשונה, אומרת: גיוון מגדרי ושירות שוויוני לנשים הם מה שאמור להיות "עסקים כרגיל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.