Forbes Israel Logo

המבחן האמיתי לכישורי המנהיגות של דראגי

הלחץ הבינלאומי על מריו דראגי גובר. לקראת הודעת נשיא הבנק המרכזי מאוחר יותר היום בנוגע להמשך הפעילות נגד משבר החוב בגוש היורו, מחכים המשקיעים בשווקי העולם לראות האם יעמוד דראגי בהבטחתו לעשות הכל כדי להציל את היורו. על פי ההערכות, כל סימן של חולשה שיפגין דראגי לנוכח דבריו בשבוע שעבר עלול לגרור עונש כבד מצד המשקיעים על מטבע היורו. 

הצעד לו כולם מצפים הוא הפעלה מחדש של מנגון רכישת האג"ח של הבנק האירופי המרכזי, בנוסף לפעילות של קרן החילוץ האירופית. אולם החלטה זו יכולה להידחות לעוד חמישה שבועות לפחות. על פי דיווח שפורסם בעיתון הגרמני, סודויטשה זייטונג, הבנק מתכנן שיתוף פעולה עם מנגנון היציבות האירופי שמטרתו רכישת אג"ח ספרדיות ואיטלקיות, אולם החלטתה בנושא צפויה להתקבל רק בספטמבר.

עקב כך, לא נותר לדראגי הרבה מרווח לטעות, שכן כל צעד המנוגד לעמדה שהביע, עלולה להביא לזינוק מסוכן נוסף בתשואות האג"ח של הכלכלות הקורסות בגוש היורו.

לאחר ההבטחה של דראגי כי "במסגרת המנדט שניתן לבנק האירופי המרכזי, נעשה כל מה שצריך כדי לשמר את חוסנו של היורו", צנחו תשואות האג"ח של ספרד ואיטליה. אולם בעקבות תחזיות פושרות להודעה שמתרכזת יותר בדיבורים ופחות בעשייה מצד הבנק, צופים האנליסטים כי השווקים יחזרו לרשום ירידות חדות, ברמות שהיו לפני נאומו של דראגי לפני שבוע.

עד עכשיו הוציא הבנק האירופי המרכזי 210 מיליארד יורו על אג"ח ממשלתיות של המדינות הקורסות. דווקא הפעלה מחדש של כלי זה, יכול למנוע מאבקים משפטיים מצד המתנגדים להרחבת הפעילות המוניטרית של המוסד. בעוד שמדובר בכלי שהצלחותיו עד כה הוכחו כמוגבלות מאוד, לפחות הוא זמין לשימוש באופן מיידי.

האם יצליח דראגי לעמוד במילתו גם מול ההתנגדות הגרמנית? | צילום: רויטרס

אפשרות נוספות, על פי אנליסטים בגולדמן סאקס היא שהבנק המרכזי האירופי יאפשר לבנקים מרכזיים לאומיים לרכוש נכסים של הסקטור הפרטי, על מנת להקל את זמינות האשראי של המדינות.

בנוסף, לאחר פרסום החלטתו, יצטרך דראגי לאשר את תוכניותיו עם ההנהגה הגרמנית, הכלכלה החזקה ביותר באיחוד האירופי כיום. הבנקים במדינה כבר פרסמו בעבר אזהרות בדבר אי היכולת של גוש היורו לעמוד בפני רכישות אג"ח נוספות. בראיון שנתן לאחרונה נשיא הבנדסבנק הגרמני, הוא אמר כי "פוליטיקאים מרבים להעריך לא נכון את חוסנו של הבנק האירופי המרכזי ותולים בו יותר מדי תקוות".

ראייה נוספת להתנגדות הגרמנית בנוגע להרחבת הפעילות של הבנק המרכזי נגד המשבר, ניתן לראות בפרסום בעיתון היומי במדינה, הבילד, שכותרתו הייתה "אל תבזבז יותר כסף גרמני על מדינות קורסות, הר דראגי". העיתון דרש בחזרה קסדה פרוסית קוצנית משנת 1871, אותה העניק במתנה לדראגי בבקשה שלא ינהג ברכות מדי במסגרת מדיניותו להתמודדות עם משבר החוב האירופי. לטענת העיתון, הקסדה הייתה אמורה להזכיר לדראגי את הצדיניות הפרוסית הקשוחה, שעליה הוא צריך לבסס את צעדיו. אולם כעת, עם ריכוך עמדתו של דראגי, כפי שהושמעה ביום חמישי שעבר, העיתון דורש את הקסדה בחזרה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.