חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

המדריך למהפכה: 9 הפרויקטים השיתופיים המעניינים ביותר בישראל

אחד השמות שקיבלה כלכלת השיתוף הוא כלכלת המונים, כינוי שבאופן אוטומטי מכניס את ישראל לבעיה; השוק הפוטנציאלי המקומי, בטח בעברית, קטן לאין ערוך מהשווקים שבניכר, כך שגם למיזם הכי גאוני יש גבול די ברור של הצלחה. מצד שני, אם יש משהו שהטכנולוגיה לימדה את האנושות זה שהגודל לא קובע, ויכול להיות שדווקא הצמצום הגיאוגרפי מקל על מיזמים שמתחילים בספירה הווירטואלית אך מתקיימים בעולם האמיתי, אז מספיק עם התירוצים. לפניכם מדריך הסוקר את ניצני תעשיית השיתוף הציונית באמצעות 9 המיזמים המעניינים ביותר של הכלכלה החדשה, תוצרת כחול-לבן.

פרויקט מיוחד: כלכלת השיתוף כובשת את העולם. לכל הכתבות בפרויקט

1. אוכל של אחרים
בקצה אחד: אנשים רעבים שלא יודעים או לא מוצאים זמן לבשל. בקצה השני: בשלנים/יות שמשתוקקים להתפרנס מהאהבה שלהם למטבח, אבל לא יכולים או מעוניינים להרים עסק עצמאי לבד. ובאמצע: אתר בשם "יאמי״. בהתראה של יום אפשר לבנות כאן ארוחה מגוונת, החל מהמטבח הביתי הקלאסי, דרך הבריא, הצמחוני והטבעוני ועד למאכלי עדות. כך יכולה להגיע אליכם הביתה ארוחת חג מלאה, לפי כמות הסועדים, כולל הוראות חימום ואחסון. יאמי בדקו את המטבחים, טעמו את המנות, ובנו פלטפורמה שמאפשרת את ההזמנה, התשלום והמשלוח. הבשלנים שילמו כמה מאות שקלים על צילומי המנות שלהם ומרוויחים 75%־80% מהמכירה. השירות פעיל כיום באזור תל אביב והשרון, בשאיפה להתדפק על מטבחים באזורים נוספים.


2. בגדים של אחרות 

מאז קיץ 2011 להיות חברתי זה סופר אופנתי. שתי אופנאיות ותיקות, צפרא פרלמוטר ודליה קפוזה, לקחו את זה צעד קדימה, והקימו את Co.Co. Collective Collection, מיזם אופנה חברתי למטרות רווח. תמורת סכום שנע בין 1,000 ל־10,000 שקל, שיוחזרו בפריטי אופנה במשך שלוש שנים, גם אתם יכולים להיות שותפים ליצירת הקולקציה, בהצבעה על הגזרות והדגמים לפני התפירה וגם כשותפים עסקיים. השותפים מקבלים שירות Try&Buy, שמאפשר קבלת דגמים הביתה למדידה לפני הקנייה, והמשקיעים בסכום הגבוה ביותר יזכו להנחה קבועה של 25% בתום התקופה, כאשר בהמשך יש תכנון לשתף את השותפים ברווחים.

ל־Co.Co יש חנות וחלל תצוגה בנאות אפקה ואתר למכירה און ליין, להצבעות ולשיתוף. המחירים נמוכים בהרבה מהמחירים הנהוגים בחלל הסטודיו של מעצבי הבוטיק התל אביביים, וגבוהים במעט ממחירי הרשתות הגדולות.



3. סעודה אצל אחרים

בימים בהם "מאסטר שף״ שוברת את שיאי הרייטינג, הרעיון לאכול ארוחת גורמה אצל בשלן אנונימי בביתו נשמע מרגש. הרעיון להקים את Eatwith התגבש במוחו של גיא מיכלין אחרי שבטיול משפחתי ליוון נקלע לארוחת ערב בבית משפחה מקומית ונפעם מהחוויה שחיברה בין בשלנים ביתיים מוכשרים שאוהבים לארח לבין אנשים שמחפשים חוויה קולינרית עם טוויסט חברתי. החברה שהקים יחד עם שמר שוורץ ומאיה לרנר מתחזקת אתר מעוצב ומרשים באנגלית (מיועד לתיירים), שכולל בשלב זה אופציות לארוחות בישראל ובספרד, מאפשר להתרשם מסגנון הארוחה והמארחים, להזמין "מקום״ או לבקש תאריך מועדף.

המייסדים, ששוקדים על הרחבת השירות למדינות נוספות, עושים "אודישן״ לכל מארח ומנסים לשמור על איכות, לאור יוזמות דומות שצצו ברחבי הרשת. בעלות ממוצעת של בין 30־50 דולר, הסועדים נהנים לא רק ממנות מושקעות ואלכוהול משובח, אלא מכל מה שבית פרטי יכול להציע, כולל מארח ידידותי שפותח את דלתו ועולמו ומפגש עם אורחים נוספים שמעדיפים חוויה שונה.

www.eatwith.com


4. חניה של אחרים
למעלה ממיליון כלי רכב נכנסים לתל אביב מדי יום, בזמן שבעיר יש בקושי 300 אלף מקומות חניה. הנהגים כבר למדו שלא לפתח ציפיות, אך נראה שיזמים ומפתחי אפליקציות לא אמרו נואש והחליטו לגייס את הנטייה האנושית לשיתוף בחסות הסמארטפונים עבור ניצול כל חניה ציבורית או פרטית. אלא שמה שנראה כמו מתכון בטוח להצלחה לא מוכיח את עצמו בשטח; בינתיים הנהגים נוטים לוותר על התענוג – אם בגלל ביצוע לא מוצלח של הרעיון או בשל סרבול בהליך ההרשמה והשימוש, ובעיקר בשל מפח הנפש כשמסתבר שהחניה שהייתה פנויה על המפה נמצאה תפוסה במציאות.

אפליקצית Pinkpark מתיימרת לבטל את המינוסים הנ״ל באמצעות חומרה: עמודים עם חיישן שיודעים להגיד בוודאות מתי החניה זמינה. מדובר בחניות פרטיות שבעליהן יכולים להשכיר כשהם בעבודה או מבלים מחוץ לבית, ולהרוויח הכנסה צדדית נאה שיכולה להגיע עד לכ־1,000 שקל לחודש. להגברת השימוש יצאו היזמים במחיר היכרות של שישה שקלים לשעה, כשהחיוב מחושב לפי דקות. במהלך מאי יושק שירות חדש של הזמנת החניה.

www.pinkpark.co.il



5. סדנאות של אחרים

אם Fiverr רוצה להיות ה־ebay של השירותים, אז "סדנאיות ת״א״ רוצה להיות ה־Fiverr של הסדנאות. המיזם, שנולד בפלורנטין בתמיכת המרכז ליזמות חברתית של מאז״ה 9, מציע עשרות מיני־סדנאות בנות שעה בודדת במחיר קבוע של 35 שקל. באמצעות האתר כל אחד יכול להציע להעביר סדנה בתחום התשוקה שלו ולשלשל לכיסו הכנסה צדדית חביבה.

תחומי הסדנאות מגוונים: החל בהכנת חומוס ביתי, קליעת צמות אתיופיות או רקיחת דאודורנט טבעי, דרך כאלה שיפתחו לכם חלון לתחומי עניין כמו תורת הקוונטים, סיוע הומניטרי ועד סדנאות פרקטיות לרכישת מיומנויות מקצועיות כמו עמידה מול קהל, הצלחה בראיונות עבודה, בניית אתרים ועוד. כך תיהנו ממיומנות חדשה, מפגש חברתי ומהאפשרות לבחון קצת יותר מקרוב את התחום עליו אתם חולמים. ההמצאה הישראלית החמודה הזאת יובאה לבוסטון ומשם לערים נוספות בעולם.

www.sadnait.co.il

6. ספרים של אחרים
לעם הספר קצת קשה לוותר על הנייר ולעבור לספרות אלקטרונית. מייסדי החנות המקוונת "מנדלי מוכר ספרים ברשת״, עם 12 אלף לקוחות רשומים ועוד אלפי מזדמנים, סבורים שלכל אחד שמורה הזכות להוציא את דברו לאור בלי למשכן את הבית. 65% מבין מאות הספרים שמציע האתר זמינים בגרסה דיגיטלית בלבד, כאשר הסופר/ת מרוויח/ה 75% מהמכירות. הסופר עצמו מוגדר כמוציא לאור ובעל הזכויות הבלעדיות של הספר.

בהתחשב בעובדה שמחיר ממוצע של ספר באתר הוא כ־30 שקל, הסופרים ב״מנדלי״ מרוויחים הרבה יותר מהשקל־שניים הבלתי נתפסים עבור כל עותק שמרוויחים סופרים בעולם המודפס. כמו כן, אין עורך בשער שמחליט מה ראוי, מה מסחרי ומה יגיע לקהל, והספר זוכה לחיי נצח. כבונוס, על כל 100 ספרים אלקטרוניים נכרת עץ אחד פחות.

mendele.co.il


7. ציוד של אחרים
התקלקלה המקדחה הביתית ולעומתה המשייפת החשמלית שוכבת במחסן כאבן שאין לה הופכין? אתם מוזמנים לפרסם את המשייפת ב־Lendu, ולבקש להשאיל מקדחה ממישהו שלא יקדח בקירות בזמן הקרוב, לחסוך קניות מיותרות ולהצטרף לגל הקיימות ששוטף את העולם. קהילת Lendu, שהאתר שלה מבוסס על אפליקציה של פייסבוק, מעודדת לתת ולקבל כמעט כל דבר העולה על דעתכם – מציוד קמפינג וספורט, דרך ספרים ואביזרי בישול מיוחדים ועד חפצי עבודה וכל דבר אחר שלא נעשה בו שימוש יומיומי.

לשלושת היזמים, איתן סלע, דניאל ברקת וגיא קצוביץ׳, יש המון כוונות טובות, חזון חברתי מובהק ועבר ביחידה 8200, אבל בינתיים חסר להם מודל עסקי. מצד שני, סקר שערכה חברת TNS עבור ״יד2״, מצא ששווי החפצים חסרי השימוש בישראל נושק ל־5 מיליארד שקל, כך שהפוטנציאל לא קטן. האתר אמנם פתוח וזמין לשימוש, אולם בגרסת בטא שזוכה לעבודות תשתית – לכן צפו להפסקות פעילות יזומות. עם זאת, עם למעלה מ־2,000 משתמשים רשומים שמחוברים לעשרות אלפי חברי פייסבוק שהם משאילים/שואלים פוטנציאליים, העתיד נראה ירוק יותר.

www.lendu.co.il


8. מכוניות של אחרים
סיוטה של כל אם ישראלית ממוצעת, בהתאם להוראות המטכ"ל, זוכה לעדנה מחודשת בעידן השיתוף. אפליקציה חדשה שעלתה לאוויר בתחילת השנה פותחת את דלתות הרכב הפרטי בפני זרים. מחירי הדלק הגואים, הרעות החולות של התחבורה הציבורית בישראל (לא מדייקת, לא עובדת בשבת – רשימה חלקית בהחלט), אווירת הצדק החברתי, הטרנד השיתופי וההייפ הירוק, מהווים אקלים מצוין להצלחה. הרעיון פשוט: בעלי רכב שמעוניינים לחסוך בהוצאות הנסיעה שלהם מפרסמים את מועד ומסלול הנסיעה, וכן את סכום השתתפות כל נוסע בהוצאות הדלק שהם מעוניינים לגבות.

נוסע נטול רכב יכול להצטרף למסלולים שמפורסמים סביבו ומתאימים לו. האפליקציה מאפשרת לבחון קצת יותר לעומק את שותפיכם הפוטנציאלים לנסיעה באמצעות חיבור לפרופיל הפייסבוק שלהם, והרי לכם עוד דרך נעימה, ירוקה וחסכונית להכיר חברים חדשים. ניתן להוריד בפליי או באפ־סטור.

www.gozi.co.il

9. חפצים של אחרים
הטקסט הלא רשמי, בלשון המעטה, שבו בחרו להשתמש המייסדים אכן הולם את שמה של האפליקציה "השכונה". גם הכפתור שבמקומות אחרים נקרא בפשטות "אישור" קיבל כאן את השם "סבבה", והרעיון מובן. האפליקציה, שכרגע זמינה רק באייפון (המייסדים שוקדים על גרסה לאנדרואיד) לוקחת את שוק היד השנייה האינטרנטי הוותיק ומתרגמת אותו לעידן השיתוף הנוכחי – מהיר, פשוט ומבוסס מיקום. קליק לתמונה, שלוש־ארבע מילים, מחיר, שם, טלפון, ויאללה סע.

הרעיון עובד לפי מיקום גיאוגרפי: מודעות מסודרות לפי מיקום וכוללות רק את מה שמוצע בסביבתך הקרובה, נכון לכל רגע נתון, כאשר מתחת לתמונת המוצר מחושב זמן ההגעה לבית המוכר/ת. בשורה התחתונה: עוד אפליקציה שמוכיחה שהמשתפים נוטים להיות ירוקים, עוד דרך לנצל את העולם הווירטואלי כדי להכיר אנשים בשר ודם בסביבת המגורים ועוד דרך לעשות או לפחות לחסוך קצת כסף.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן