Forbes Israel Logo

המודל הסיני: באם כך נעשה קניות בעתיד?

מסחר סלולרי

בסין, המסחר האלקטרוני הוא ברובו מסחר סלולרי. בפסטיבל המכירות של "יום הרווקים" בשנה שעברה, אתר עליבאבא הוביל במכירות כש-82% מהקונים הסינים ביצעו את הקנייה דרך הסלולרי שלהם. בהשוואה לכך, רק 36% מהאמריקאים ביצעו קנייה דרך הסלולרי שלהם ב"יום שישי השחור" באותה שנה. המסחר הסלולרי בארה"ב משתרך מאחור, כשאחת הסיבות לכך היא האימוץ האיטי של האמריקאים את שיטת התשלום דרך הסלולרי.

מסחר סלולרי הוא העתיד. על פי statista, עד 2021 יגיע הסמארטפון ל-2.1 משתמשים ברחבי העולם, ויותר ויותר אנשים עוברים לבצע את הקניות שלהם דרך הפלאפון. הסינים הם כיום המובילים בזירה. המסחר הסלולרי שלהם מתקדם ומתוחכם באופן משמעותי, וכולל העברת כספים, כרטיסים, ואוצ'רים, קופונים, כרטיסי נאמנות ומשלוחים.

מסחר חברתי

בסין, המסחר האלקטרוני מתמזג עם רשתות חברתיות כמו WeChat. עם מעל 800 מיליון משתמשים פעילים, WeChat מאפשרת לחברות למכור לצרכנים ישירות ולהשתמש במערכת התשלום המובנת.

WeChat התפתחה במהירות כפלטפורמה חברתית והפכה לנקודה מרכזית שמאפשרת התחייבויות צרכניות, מסחר, ניהול קשרי לקוחות, מאונליין לאופליין ועוד. מותגים יכולים להתחבר לצרכנים אחד על אחד, לסגור מכירות וללוות את תהליך המכירה לאורכו.
במערב לעומת זאת, הרשתות החברתיות והמסחר האלקטרוני נפרדים. אנשים משתמשים בפייסבוק כדי להישאר בקשר עם חברים ומשפחה, ומשתמשים באמזון לקניות ברשת.
יחד עם זאת, מסחר חברתי הוא הטרנד החדש ופייסבוק פועלת כדי להדביק את הפער. בשנה שעברה הודיעה הרשת החברתית על כלים חדשים שיאפשרו קנייה ישירה גם דרך פייסבוק וגם דרך מסנג'ר, בתקווה להפוך לפלטפורמת מסחר חברתית.
ועדיין, רוב המסחר החברתי מתמקד בשווקים בדרום מזרח אסיה ואמריקה הלטינית. בארה"ב, אנשים עדיין משתמשים ברשתות חברתיות ואתרי קניות בנפרד.

שילוב של מסחר סלולרי, חברתי ובידורי | צילום: fotolia

בידור

המסחר האלקטרוני בסין מתמזג עם בידור ויוצר מושג חדש בשם entertainmerce. ביום הרווקים בשנה שעברה, עליבאבא שידרו תצוגת אופנה של 8 שעות בשיטת "צפה וקנה", בה הצרכנים יכלו לקנות בזמן אמת את בגדי המעצבים, עוד לפני שהתצוגה נגמרה. מאז, שידורים חיים תפסו תאוצה וכיום לסין יש יותר מ-300 פלטפורמות סטרימינג עם 300 מיליון משתמשים.

במערב לעומת זאת, שידורים חיים לא מקושרים למסחר. חברות או יחידים יכולים לשדר תצוגות בשידור חי, פרסומות או הכרזות, אבל אין לצרכנים אפשרות לבצע קנייה תחת אותה פלטפורמה. בתחום הזה סין מובילה בגדול.

החלק הכי מדהים הוא שמסחר סלולרי, מסחר חברתי ומסחר בידורי מתמזגים לאחד. המסחר הסלולרי של סין הוא באותו הזמן מסחר חברתי, והמסחר החברתי הוא גם בידור. השילוב הזה מונע על ידי צרכנים צעירים שמנהלים את חייהם דרך הסלולרי ורוצים לתקשר עם אחרים ולהנות תוך כדי הקנייה. אם זה עתיד המסחר, החברות המערביות צריכות להגביר את הקצב במהרה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.