Forbes Israel Logo
מטבע וירטואלי. קריפטו. דוג'קוין. Dogecoin. צילום: shutterstock
מטבע וירטואלי. קריפטו. דוג'קוין. Dogecoin. צילום: shutterstock

הטירוף עולה שלב: צעירי Reddit מטיסים את הדוג'קוין לשיא

אחרי עוד ציוץ של אילון מאסק זינק ערכו של המטבע הדיגיטלי ב-150%. נראה שהשיגעון הנוכחי לא קרוב לסיום, ואולי מינויו של ראש הרשות האמריקאית לני"ע מבשר על שינוי קרב

אחרי שהטיסו מניות של חברות שורט כושלות כמו GameStop ו-AMC באלפי אחוזים וחוללו נזק של עשרות מיליארדים למשקיעים הוותיקים של וול-סטריט, נראה שלמשקיעי ה-Reddit הצעירים יש מטרה חדשה ומאוד אטרקטיבית מבחינתם – מטבעות הקריפטו. על הנייר מדובר בשידוך מתבקש בין משקיעים צעירים, להוטים, חסרי ניסיון ועתירי סיכון לבין מוצר השקעה סופר ספקולטיבי שהפך בשנה האחרונה למטרה לוהטת בקרב ספקולנטים רבים.

בעיניהם של ילדי ה-Reddit והטיקטוק, אפילו הביטקוין – מלך מטבעות הקריפטו – נראה כמו השקעה סולידית באגרות חוב ממשלתיות והם נוהרים אל עבר מטבעות דיגיטליים תנודתיים ומסוכנים פי כמה. את האת'ריום, שנסחר לפני שנה בדיוק מתחת ל-200 דולר, כבר הזניקו לרמת שווי של יותר מ-1,600 דולר עם שווי שוק של קרוב ל-190 מיליארד דולר. בחודש האחרון דחפו המשקיעים הצעירים ביקושים בקצב מסחרר שהכפילו את שוויו לרמה של שיא היסטורי.

בתוך ימים בודדים השיג המטבע תשואה מטורפת של קרוב ל-150%. תרשים: coinmarketcap.com

כעת יש להם יעד חדש – הדוג'קוין. מטבע הקריפטו, הזניח יחסית בזירת המטבעות הדיגיטליים, החל לטפס בימים האחרונים באופן תלול כשהוא נדחף על ידי גדודי הצעירים שהזרימו עוד ועוד ביקושים למטבע. את המאניה הנוכחית החל איילון מאסק – הגורו של קהילות הצעירים שחזר מתקופת השעיה קצרצרה שכפה על עצמו – ובציוץ של מילה אחת בטוויטר ("Doge") בצירוף תמונה של טיל ממריא לשמים, הניע צבא שלם של מאמינים לרוץ ולקנות את המטבע. אחרי מאות אלפי לייקים ועשרות אלפי ציוצים חוזרים זינק ערכו של המטבע מ-3.4 סנט ל-8.3 והשלים בתוך ימים בודדים תשואה מטורפת של קרוב ל-150%.

מערב פרוע ללא שריף

וכך מטבע דיגיטלי – שהתחיל בתור ספק הלצה ספק ביקורת סטירית של הייטקיסט אוסטרלי משועמם אי שם בשנת 2013 – מצליח לרכב על טרנד חדש ולוהט שפורח ברשתות החברתיות ומגיע לשווי דמיוני של כמעט 10 מיליארדי דולרים – הכל בזכות טירוף ספקולטיבי של משקיעי רדיט צעירים וחסרי ניסיון. את הטירוף הזה ממשיך ללבות "פאפא מאסק" – כפי שהוא מתואר על ידי חסידיו הנלהבים בפורום הקריפטו של רדיט r/SatoshiStreetBets  – עם הציוץ Who let the Doge out שחולל עוד ראלי משוגע במסחר במטבע.

אפילו אביו הביולוגי של המטבע המדובר, יוצרו של הדיג'קוין, ג'קסון פאלמר, התבטא בעבר נגד התופעה ובזמן מאניית מטבעות הקריפטו הקודמת של 2017, טען כי מדובר בכסף טיפש, משקיעים נאיביים ובועה ספקולטיבית שסופה להתפוצץ. באותה תקופה טסו ערכיהן של המטבעות הווירטואליים במאות אחוזים, רק כדי להתרסק זמן קצר לאחר מכן, במה שמאוד מזכיר את התקופה הנוכחית.

נכון להיום, אין מבוגר אחראי וככל שהמשקיעים הצעירים צוברים עוד ביטחון ותעוזה ומפתחים תיאבון עצום לנכסים מסוכנים ותנודתיים יותר, נראה שהשיגעון הנוכחי לא קרוב לסיום. הרגולטור ממשיך לגרור רגליים ולהשתרך הרחק מאחור בכל הנוגע לפיקוח ואכיפה אחר מטבעות הקריפטו ובכלל אחר פלטפורמות הסחר הדיגיטליות. ייתכן שהמינוי החדש של גארי גנסלר, כראש החדש של הרשות לני"ע האמריקאית (SEC), מי שנחשב למומחה בלוקצ'יין ובעל גישה חיובית לנושא – מבשר על השינוי בתחום. לעת עתה המערב הפרוע נותר ללא שריף.

צילום התמונה הראשית: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן