חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

המכס על טקסטיל עלה ל-6%; היבואנים: "מחיר הבגדים יזנק"

"הציבור הרחב יאלץ מעתה לשלם יותר עבור מוצרי הלבשה". כך הזהיר בצהריים יורם דר, יו"ר חטיבת הרשתות הקמעונאיות באיגוד לשכות המסחר, לאור הצו שפרסם היום משרד האוצר, לפיו יעלה המכס על יבוא טקסטיל, אשר בוטל בינואר 2013, ל-6%.

"ביטול ההפחתה עלול להביא להעלאת מחירים של כ-90% מהמוצרים, שתגולגל לצרכן", ממשיך דר. "היבואנים הפחיתו מחירים בינואר, עת נכנס לתוקף הצו הקודם שביטל לחלוטין את המכס. מדובר בייקור שיעלה לציבור הרחב כ-600 מיליון שקל בשנה, כשהנפגעים העיקריים הם שכבות הביניים והשכבות החלשות".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"ההוכחה הניצחת לכך שביטול המכס בינואר השנה השפיע באופן ישיר על המחירים היא ירידה דרמטית של 16.8% בסעיף הההלבשה במדד המחירים לצרכן", ממשיך דר. "זאת בעוד שבמדד הכללי לא חל שינוי".

צילום: IngImages ASAP

גם הראל ויזל, בעלי חברת פוקס, תקף את המהלך: "חשבנו שיש ממשלה חדשה אך מסתבר שגפני ממשיך לנהל את המדינה. האם אנו מדינת א.ת.א או מדינת ההיי טק? זוהי רק ההתחלה, צפויות גזירות נוספות שיגרמו לגל של העלאות מחירים ומי שיפגע הוא מעמד הביניים והמעמד החלש".

במשרד האוצר דוחים את טענות הסוחרים והיבואנים. שם טוענים כי "הפחתות המס בענף הטקסטיל ב-2012 ו-2013 היו בהיקף של 400 מיליון שקל, ואילו המהלך האחרון כולל עליית מסים בהיקף של 140 מיליון שקל, כך שבחשבון הסופי – הציבור עדיין אמור ליהנות מהפחתה של 260 מיליון שקל. לכן לא ברור על מה מסתמכת הטענה שהמהלך יעלה 600 מיליון שקל לציבור".

בנוסף, טוענים באוצר כי "ענף הטקסטיל הוא שוק תחרותי, והעלאת המס למוצרי טקסטיל מוגמרים יכולה לבוא לידי ביטוי בשקלים בודדים, וכלל אין הכרח שתגולגל לצרכן".

"התיקון שעשינו היה הכרחי על מנת לאפשר תחרות יעילה והוגנת לייצור המקומי", נמסר מן האוצר. "ככל שמהלך זה לא היה נעשה היה נוצר עיוות בו חומרי הגלם היו ממוסים בשיעורי מכס גבוהים יותר, בעוד המוצר הסופי פטור. הפגיעה בייצור המקומי היתה בסופו של דבר מקטינה את התחרות ובכך פוגעת גם בצרכן".

באוקטובר 2011 החליטה הממשלה להפחית את שיעור המכס על רשימה של מוצרי טקסטיל שאין להם יצור מקומי. ההפחתה נכנסה לתוקף בתאריך בינואר 2012. בעקבות קשיים באבחנה בין מוצרי ההלבשה השונים לצורך סיווגם על פי תעריף המכס, פורסם בספטמבר 2012 צו שתחילתו ב-1 בינואר 2013, המבטל את המכס על שאר ההלבשה המוגמרת שלא הופחתה לפני כן.

התיקונים, שבוצעו עד כה בענף הטקסטיל, כמפורט לעיל, הן בעקבות החלטת הממשלה והן התיקונים שלאחר מכן, הובילו לקבלת פניות מצד משרד הכלכלה ומצד היצרנים המקומיים של מוצרי טקסטיל, לפיהן הפחתות המכס בענף הטקסטיל פגעו בהם בצורה משמעותית ויש חשש להמשך קיומם. היצרנים המקומיים אף הגישו עתירה לבג"ץ בנושא, ולבקשת ביהמ"ש רשות המסים נפגשה ביום 25.4.13 עם העותרים על מנת לשמוע את עמדתם בדבר תיקון הצו ושינוי שיעורי המכס.

נוכח פניות היצרנים המקומיים, התקיימו דיונים בוועדת הכספים של הכנסת בהן ביקשו חברי הוועדה להתחשב ביצור המקומי. בישיבה האחרונה שהתקיימה בעניין זה, הוחלט להמליץ בפני שר האוצר על תיקון צו תעריף המכס, באופן שיקבע מכס אחיד בשיעור של 6% על מרבית מוצרי הטקסטיל, מוצרים מוגמרים וחומרי גלם. לטענת משרד האוצר, תוספת הכנסות ממסים מוערכת בכ-140 מיליון שקל בשנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן