Forbes Israel Logo

המערב לוחץ לפשרה, אך נראה כי ינוקוביץ' קרוב מתמיד לניצחון

נשיא אוקראינה, ויקטור ינוקוביץ' מאשים את מנהיגי המחאה הפרו אירופיים בקייב בניסיון לתפוס את השלטון בכוח, לאחר העימותים הקשים בהם מצאו את מותם 26 בני אדם, מתוכם כ-10 שוטרים. מנהיגי האיחוד האירופי, לעומת זאת, גינו את מה שהם מכנים "שימוש מוגזם בכוח על ידי השלטונות באוקראינה", ואמרו כי מחר יתכנס הפרלמנט האירופי לדיון דחוף בו יגובשו סנקציות נגד ממשלת קייב.

"מה שקורה באוקראינה הוא לא יאומן, בלתי מתקבל על הדעת ובלתי נסבל" אמר נשיא צרפת, פרנסואה הולנד. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל הוסיפה כי הסנקציות שיופנו אל קייב יראו שהאיחוד האירופי רציני בדחיפתו לפתרון פוליטי. בכך הדגישה מרקל כי במערב עדיין מאמינים כי ניתן להגיע לפשרה באוקראינה.


להבות עולות מכיכר העצמאות בקייב, מעוז האופוזיציה | צילום: רויטרס

ארה"ב קראה להרגעת הרוחות ולשיחות בין הצדדים, לאחר שכוחות הביטחון האוקראינים פתחו ב"מבצע אנטי טרוריסטי" כנגד המפגינים שצרו על מבני שילטון, ונשיא רוסיה פוטין, ששוחח בטלפון עם מקבילו האוקראיני הסכים עם הגדרת עמיתו כי מדובר בניסיון הפיכה.

דברים ברוח דומה השמיע גם שר החוץ הרוסי לברוב, המבקר בכווית והאשים את המערב בתקריות: "אני לא יכול לעזוב מבלי להזכיר את אחריותו של המערב שמעודד את האופוזיציה לפעול מחוץ לחוק".

יותר מכל, ההתפרצות האלימה האחרונה, לאחר שלושה חודשים של מאבק שקט יחסית מבהירה כי למרות הצהרותיהם החוזרות של מנהיגי המערב, הסכסוך הזה כנראה כבר לא יסתיים בפשרה, אלא בצד אחד מנצח ובצד אחד מפסיד.


מזכיר המדינה האמריקאי קרי ושר החוץ הצרפתי פביוס. מנסים להרגיע את הרוחות | צילום: רויטרס

ארה"ב ואירופה וותרו עד כה על האפשרות להעניק תמיכה אמתית לאופוזיציה באוקראינה. לעומת זאת, נראה שפוטין לא יבחל בשום אמצעי בכדי לדאוג שהצד הנכון מבחינתו יצא כשידו על העליונה, ועם נעילת המשחקים האולימפיים בסוצ'י הוא יהיה שוב משוחרר לבצע מהלכים כדי להבטיח את ניצחונו.

המפגינים מבחינתם, לא יכולים להרשות למחאה לגווע, בשל טקטיקת משיכת הזמן בה נוקט הנשיא יונקוביץ' המנהל עם ראשי המפגינים משא ומתן מתמשך. אך בעוד יונקוביץ' מחזיק לצידו את החבילה הכלכלית הרוסית שמוסקבה הודיעה בתחילת השבוע כי תמשיך בהעברתה, לאחר שהשעתה אותה בעקבות התפטרות הממשלה בקייב בתחילת החודש, למפגינים אין כוח אמיתי העומד מאחוריהם, מעבר ל"להקת עידוד" תומכת והצהרות מעורפלות יחסית בדבר חבילת תמיכה אירופית נגדית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.