Forbes Israel Logo

המשבר עם אוקראינה: רוסיה סיימה את תרגיל הפתע הצבאי

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה לחיילים שלקחו חלק בתרגיל הפתע הצבאי במערב רוסיה, בסמוך לגבול אוקראינה, לחזור לבסיסם, אחרי שלטענתו הושלם התרגיל. מוסקבה הכחישה כי התרגיל, שהחל בשבוע שעבר והעלה את המתיחות באיזור, היה קשור למשבר עם אוקראינה. לדברי הקרמלין, התרגיל הסתיים במועד המתוכנן.

נשיא רוסיה צפה אתמול ביום האחרון של התרגיל ולא הראה סימני דאגה מאזהרות המערב לגבי סנקציות אפשריות לאחר שרוסיה חדרה לחצי האי קרים.

סוכנויות הידיעות הרוסיות ציטטו את דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב שאמר כי התרגיל הצליח: "מנהיג העל של כוחות הצבא הרוסיים, ולדימיר פוטין, נתן את ההוראה ליחידות שהשתתפו בתרגיל, לשוב לבסיסם". הודעה לא נאמר דבר על הכוחות הרוסיים שנפרשו בקרים.

פוטין בתרגיל, החזיר את הכוחות לבסיסם. צילום: רויטרס

בדרך לסנקציות

מוקדם יותר, האשים נשיא ארה"ב ברק אובמה את רוסיה בהפרת החוק הבינלאומי עם ההתערבות הצבאית באוקראינה והזהיר כי הממשל האמריקאי יבחן שורת סנקציות דיפלומטיות וכלכליות כדי לבודד את מוסקבה.

בינתיים, הממשל עצר מגעים לגבי השקעות וסחר עם הרוסים. בין היתר, בוטלה פגישהמתוכננת בוושינגטון בין נציגי רוסיה, האיחוד האירופי, ארה"ב וקזחסטן לגבי הכללתם של הקזחים לארגון הסחר העולמי.

לפני פגישתו של אובמה עם ראש הממשלה בנימים נתניהו, אמר אובמה כי פוטין צריך לאפשר לפקחים בינלאומיים לתווך עסקה באוקראינה, שתהיה מקובלת על כל תושבי המדינה. מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי יגיע היום לקייב וצפוי להציע חבילת סיוע לאוקראינה, שסובלת ממשבר כלכלי בעקבות דחיית הסכם הסחר עם האיחוד האירופי. קרי גם יציע דרכים להתנעת מגעים בין רוסיה ואוקראינה שיפוקחו על ידי ארגון רב צדדי.

אובמה מפגש עם צוות הבטחון הלאומי שלו במשך יותר משעתיים בשעות הלילה כדי לדון על דרכים לקידום בידודה של רוסיה. מקור בבית הלבן מסר כי הצוות דן בדרכים כדי לוודא "שהרוסים יקבלו הזדמנות לנקוט צעדים להורדת המתיחות".

חיילים רוסים יוצאים משטח אוקראיני, הבוקר. צילום: רויטרס

לפי דיווחים מאוקראינה, רוסיה השתלטה על עמדת הבדיקה בצידו האוקראיני של מעבר הגבול הימי בין רוסיה וחצי האי קרים, והחלה להכניס אל האזור משאיות עמוסות בחיילים על מעבורות. משמר הגבול האוקראיני טען כי כוחות רוסים השתלטו על אזור טרמינל המעברות ואיפשרו כניסה של משאיות עמוסות בחיילים לאזור. שגריר אוקראינה לאו"ם אמר הערב כי מאז ה-24.2, רוסיה הזרימה לחצי האי קרים לא פחות מ-16,000 חיילים.

מוקדם יותר, הכחיש הצי הרוסי בים השחור כי הציב אולטימטום לכוחות האוקראינים בחצי האי קרים לפיו עליהם להיכנע עד מחר לפנות בוקר, אחרת יותקפו. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס", האולטימטום הוצב על ידי אלכסנדר ויטקו, מפקד הצי, שלטענת משרד ההגנה האוקראיני אמר: "אם הם לא ייכנעו עד מחר ב-05:00 (שעון ישראל), תחל תקיפה נגד יחידות וחטיבות בכל רחבי קרים".

עם זאת, כשעתיים לאחר הדיווח המקורי הוציא מטה הצי הרוסי ביום השחור הודעה לפיה לא הוצב כל אולטימטום לכוחות האוקראינים בחצי האי קרים. "זו שטות גמורה", אמר גורם במשרד ההגנה הרוסי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.