חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

המשימה הראשונה של לפיד: קיצוצים בבטחון ובקצבאות

שר האוצר החדש מתחיל לעבוד. בפגישות ראשונות שקיים בימים האחרונים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיעו השניים לסיכום עקרוני לקיצוץ של 16 מיליארד שקל מהתקציב. במסגרת הקיצוץ, יוקטן תקציב צה"ל ב-4-5 מיליארד שקל וכן צפויה פגיעה בקצבאות הילדים ובתקציב התשתיות. 

התגובות לתוכנית של לפיד לא אחרו לבוא. המתנגד הראשי לקיצוץ בצה"ל הוא כמובן שר הבטחון משה (בוגי) יעלון. יעלון אמר אתמול בפורום ראשי התעשיות הביטחוניות כי לא ייתן ש"ישעבדו את העתיד שלנו" בפגיעה בתעשיות ובמחקר הביטחוניים.

על פי דיווח בחדשות 2 אתמול בערב, בישיבות סגורות הדגיש לפיד בפני פקידי האוצר כי המטרה שלו היא להגן ככל האפשר על מעמד הביניים והאדם העובד. בשל המאמץ לגבש תקציב, בוטלה חופשת החג של חג מהעובדים במשרד האוצר, בעיקר הבכירים שבהם, והם יתכנסו מדי יום לדיונים מרתוניים.

יאיר לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

לפיד כזכור כבר כתב לאנשיו והזהיר אותם מהצפוי, "התמונה הנפרשת אט-אט בפני היא גרועה הרבה יותר ממה ששיערתי. עזבו אתכם ממילים כמו "גירעון" או "משבר פיסקלי", אני אסביר את זה הרבה יותר פשוט: באתי לשפץ את הבית, אבל אז גיליתי שבחשבון שלנו יש אובר-דראפט. איזה אובר-דראפט? מפלצתי, מבשר רע, הולך וגדל. איך זה קרה? כמו כל אובר-דראפט: בזבזו המון כסף שלא היה, לא הגיע כסף שחשבו שיגיע, לקחו התחייבויות שאסור היה לקחת".

לפיד הוסיף, "הגיע הזמן להתמודד עם האובר-דראפט. זה מה שאני הולך לעשות. להכנס בו בכל הכוח. נעבוד קשה, נצטמצם, נוריד הוצאות, נקצץ גם במקומות הכואבים. יהיה קשה, יהיה מלחיץ, אבל יש לזה גם יתרון: אם נעשה את זה עכשיו, זה לא יהיה ארוך".

במסגרת ההתייקרויות הצפויות, לאחר חג הפסח מחיר הסיגריות והמשקאות החריפים יעלה ב-10% ומחיר החשמל ב-6.5%. בנוסף, המע"מ צפוי לעלות בקרוב ב-1%, מה שיביא להתייקרות כללית במשק. כמו כן המס על ירקות ופירות צפוי לעלות ב-8%.

בתגובה לדבריו של לפיד אמרה אתמול יו"ר סיעת העבודה שלי יחימוביץ':  "אחיי העבדים, אתם הולכים להמשיך להיות הכספומט של המדינה ולשלם את המחיר. מעכשיו יהיה עוד יותר גרוע. עוד מאותו הדבר, יותר חזק. אבל אצלי זה יהיה עם חיוך, ומדי פעם אני גם אגיד "חזון", "ערכים", "שוויון בנטל", כדי שלא תדעו מאיפה זה בא לכם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן